torstai 28. tammikuuta 2010

Espoon tuomiokapituli elää herroiksi Virossa veronmaksajien rahoilla

Espoon tuomiokapituli herrastelee Virossa veronmaksajien rahoilla

Lasku on vähintään 25 000 – 30 000 €, kun samanaikaisesti eletään kirkoissa paastonaikaa ja kansa kiristää vyötä laman heikentämänä.

Espoon tuomiokapituli herrastelee parissa päivässä 1000 nälkäisen ihmisen ruoka-avustuslaput.

Olen muutamaan kertaan vastaavissa tilanteissa kasvotusten ihmetellyt herrastelun tarpeellisuutta, kun paikallisseurakunnat eivät voi edes itse määritellä laskua, joka tulee heidän maksettavakseen kapitulin kutsuessa kirkkoherrat ja kapitulin väen ”koulutukseen”.

 Nyt teen tämän häpeilemättömän näkyvästi, sillä ihmiset elävät nyt yhä kurjistuneemmassa taloustilanteessa. Myöskään kirkko ei voi kiitellä herrojensa, koska kirkkoon kuuluminen on yhä vähäisempää Suomessa asuvan väestön keskuudessa.

Paastonaika ja laman kurjistamat köyhät eivät ahdista Espoon tuomiokapitulia, joka määrää kirkkoherransa ja tuomiokapitulin väen 8-10.3. Tallinnaan ”koulutukseen”.

Koulutuksen sisältö on sitä tavallista kirkollista ajanviettoa, jonka perusteella saa järjestää mukavia hetkiä, mutta sisällön puolesta koulutuksen olisi voinut toteuttaa täysin hyvin kalliissa tuomiokapitulin rakennuksessa Espoossakin.

Matka tehdään upealla laivalla, jossa odottaa herrastelijoita tukeva buffet. Perillä on majoitus hyvää tasoa tietysti henkilökohtaisissa huoneissa, eikä ravinnostakaan ole puutetta hotellissakaan (Radisson BLU Hotel Tallinn). Paluu olisi Helsinkiin keskiviikkona 10.3. klo 19:30.

 Tämä koulutuskutsu on sähköpostin perusteella mennyt 37 kirkkoherralle tai tuomiokapitulin henkilölle. Sain itsekin kutsun, mutta olen varannut mainitun viikon jo etukäteen vuosilomaviikoksi. Sitä paitsi moraaliini ei sopisi kirkon varoilla matkustaa tällä tavalla – ei ainakaan paastonaikana!

Kirkollisten varojen käytössä on sekin rajoite, että kirkko ei ole tulosta tekevä yritys, joka ansaitsisi teoillaan yrittäjän omat palkat ja huvit, vaan herrat matkustavat nyt ihmisiltä otetuilla kirkollisveroilla.

Hotellin tietojen valossa kunkin herran majoitus maksaa hotellissa arviolta minimissään 400 euroa, laivamatkan buffetit molempiin suuntiin yhteensä 52 €, laivamatkat vähintään 30 €, ulkomaanpäiväraha kahdesta yöstä yhteensä 106 euroa, lisäksi virkapaikan ja sataman välinen matka yleisen kilometrikorvauksen mukaan keskimäärin hiippakunnan väelle noin 100 €.

Jo ilman mitään erityisohjelmaa, jollaisia ovat tavallisesti vierailut erilaisissa isänmaallisissa kohteissa, kustannukset ovat lama-ajan suomalaiselle kirkolle paastonaikana noin 25 000 – 30 000 €. Tässä on tuskin kaikki kustannukset!

 Diakoniatyössä on tapana kirjoittaa ruoka-avustuslappuja, jonka turvin nälkäinen ihminen saa käydä kaupasta ostamassa ruokaa perheensä hätään. Tavallinen ruoka-avustuslappu on 30 €. Nyt tuomiokapituli tahtoo kestittää herrojansa näiden parin päivän aikana 800-1000 nälkäisen ihmisen ruoka-avustuksen verran. Se tapahtuu paastonajasta riippumatta.

Olen joskus kuullut rumaa ihmettelyä espoolaisista seurakunnallisista rahankäyttötavoista. Vaalirahoitussotkuissa ja kauppakeskusmonopolien tärkeimmät järjestelijät ovat saaneet hyvin kotipaikkansa Espoon seurakunnissa.

Muutamat ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että Nova Groupin kanssa Espoon seurakunnilla ei ole moraalisia vaikeuksia solmia yhteistyösopimuksia. Se sopii espoolaiseen yhteiskuntavastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen?

Seurakunnan yhteistyössä toteutetuissa rakennushankkeissa on myös ollut mukana mm. Nova Groupista jopa sellaisia henkilöitä, jotka ovat saaneet tuomioita useista rikoksista. Vaalirahoitussotkun väkeäkin on ollut mukana. Jopa joulukonserttien järjestäjinä ovat saaneet espoolaista seurakunnallista mainetta eräät vaalirahoitussotkun pääkihot ja veroparatiisiyhtiöiden omistajat.

Espoossa omatunto ei luonnollisesti ahdista, kun herrat elävät herroiksi 1000 nälkäisen ihmisen ruoka-avustusten verran Tallinnassa, joka ei ole Espoon hiippakunnan toimialuetta.


17 kommenttia:

  1. Espoon kypäräpäät ovat samoja yhteiskunnan loisia kun valtion väki ! Mitä ne lollit Tallinassa oppii siellähän on uskon-riita ordodoksien välillä ollut kun punottava Johannes sen riitelyn sinne kylvi !Perkeleet tekevät perkeleen -töitä MEIDÄN rahoilla !!

    VastaaPoista
  2. Itse kehuit syksyllä olleesi menossa Venäjälle pitämään esitelmää suomalaisten fasismista ja russofobiasta tms., ja sanoit, että "ehkä Moskovassa en kuitenkaan maksa hotellia". Kenes rahoilla tuo hotelli maksettiin? Ei kai vain venäläisten veronkmaksajien rahoilla, sehän olisi vielä suurempi synti kuin suomalaisfasistien verorahoilla maksatus?

    Ja missä viipyy se lupaamasi veretseisauttava matkaraportti?

    VastaaPoista
  3. LOISTAVAA JUHA LOISTAVAA!! Paljasta kirkon kaikki mädännäisyys! Luterilainen kirkko on fasistien pesäke. Käänny sinäkin minun tavoin antifasistiseksi ortodoksiksi. Olet jo hyvällä tiellä.

    t. Risto

    VastaaPoista
  4. Jo on herra Molarilla vaikeaa kun pitää joka asiasta narista. Todellinen sielun paimen!

    VastaaPoista
  5. Aika paksua tekstiä kirkkoherra Molarilta, joka verovaroista nyhdetyllä palkallaan hurvittelee Lexus arvautollaan viettämään makeita vapaita venäläisiin ökyhotelleihin, glorifioiden samalla stalinismia ja russofasismia.

    VastaaPoista
  6. On surullista nähdä, miten 70-80 -luvun vasemmistolaisessa Suomessa sai kaikkien moukkien lapset opiskella lukiot ja yliopistot. Nyt niitetään tuota viljaa. Pappiskouluun pitäisi olla psykologiset tekstit, sillä pappisvirka ei ole pelkkää Raamatun lukemista, jota ex-kirkkoherra Molari on pelkästään opiskellut. Erityisesti kirkkoherroilta vaaditaan sivistyneisyyttä, mutta sellainen tulee vain sukujen ja perheiden hyvästä historiasta. Molarilla ei ole sellaita. Hän on edelleen se sama moukka, josta hän on jo lähtöisin. Koulu ei sivistystä tuo, jos sivistys ei ole tarttunut kodissa. Nyt kaikki tavanomaiset hienot ateriat ja viihtyminen herättävät työläispolossa häpeää, koska Molari ei ymmärrä kauneutta, jaloutta, hienostuneisuutta. Hän osaa pelkästään pilkata, haukkua, vihata, herjata. Sellaisia työläiset ovat olleet Suomessa jo ennen vapaussotaa. Sellaisten perillisenä Molarilla ei ole mitään paikkaa ja oikeutta kirkkoherran virkaan!

    VastaaPoista
  7. Pastori,kertokaa sille velipojallenne,sille Kallelle,ettei kapitulin väki hänen rahoillaan Virossa herrottele.(mitä muuten tarkoittaa tuo verbi herrottaa?)Tietääkseni pitää olla kerhon jäsen,jotta voi osallistua edusmiestensä matkakustannuksiin. Vai tukeeko Irkutskin tuomioseurakunta taloudellisesti espoolaisten retkeilyä?

    VastaaPoista
  8. Kirkon toiminta ja moraali on vuosi vuodelta heikennyt, valitettavasti.

    Kirkkoon en itse ateistina halua kuulua, mutta uskon vapaus ja vapaus olla uskomatta, täytyy kaikille sallia.

    Juha, kirjoituksesi on oiva esimerkki rahan väärinkäytöstä, etenkin laman aikaan. Kansa kärsii ja eikö kirkko juuri ole yksi tukipilari johon nojata?

    Kirjoitus oli loistava ja rehellinen.

    VastaaPoista
  9. Saastaisin sakki ovat nämä porvari papit.Tsuhna-pastorit kuvittelee kuuluvansa ikuiseen intelligensiin.Suomen papit ovat moraalisesti saastaisia vitun-repijöitä ja huorin-tekijöitä!Juoppo-luterin kirkon papit ovat henkisesti sairaita ja perverssejä seksuaalisesti !!

    VastaaPoista
  10. Hienoa että kirjoitat asiaa. Johan Marxkin sanoi, että uskonto on oopiumia kansalle. Koko kirkko pitäisi lakkauttaa kuten Leena Hietanenkin on todennut. Harvinaisen rehellistä tekstiä kirkkoherralta. Hyvä että toimit meidän ateistien puolesta kirkkoa vastaan.

    VastaaPoista
  11. Pastori sen sijaan järjesti joululounaan korvaamattomille luottamushenkilöilleen.Kuinkahan paljon niilläkin rahoilla olisi voinut auttaa todellisia hädänalaisia..

    VastaaPoista
  12. Totta kai työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kiittäminen ja tukeminen on tärkeä osa yhteisön menestystä. Kirkkokaan ei tarkoita, että työntekijöitä ja luottamushenkilöitä pitäisi vain kurjistaa ja vaatia enemmän, ilman mitään maukasta kiitosateriaa.

    Kokonansa eri asia on tämän kuvatun toiminnan kustannustehokkuus tilanteessa, jossa köyhien määrä on kasvanut, eletään paastonaikaa. Voisimme hyvin syödä ja nauttia kanssakäymisestä Espoon tuomiokapitulin tuntumassa. Valitettavasti en voi muuta kuin laskea, miten 1000-2000 ruoka-avustusta olisi voitu kustantaa tuolla hinnalla.

    VastaaPoista
  13. Suomen kielen puhekielinen verbi "herrotella" tarkoittaa yleensä hyperkorrektia arvonimellä puhuttelua, jolla lähestytään virka-asemaltaan tai sotilasarvoltaan ylempiä.

    Juha yrittänee kirjoituksensa otsikossa viitata herrasteluun tai herroiksi elämiseen.

    Laivaseminaarit Tallinnassa ja Tukholmassa ovat äärimmäisen yleisiä kaikilla julkishallinnon aloilla, jopa sosiaalityössä ja asunnottomien auttamisessa. Siinä mielessä Espoon tuomiokapituli ei mielestäni tee tässä mitään erityisen poikkeuksellista tai hurvittele kohtuuttomasti. Lisäksi on todettava, että kaikenlainen tuki Virolle ja kirkollinen lähentyminen kovia kokeneen veljeskansan kanssa on positiivista.

    VastaaPoista
  14. Korjataan virhe: "eletään herroiksi". Eräästä sattuneesta syystä kirjoitin blogini kovin kovin myöhään yöllä, joten kielenkäyttöni on entistä huonompaa, vaikka moraalinen kritiikkini olikin yhä äärimmäisen terävää ja aiheellista.

    VastaaPoista
  15. Emme me teoillamme taivassen pääse. Lutherin mukaan yksin armosta. Korostat tekstissäsi paastonaikaa. Ei sillä ole luterilaisessa kirkossa sellaista asemaa kuin ortodoksisessa.

    VastaaPoista
  16. 7 προσηλθεν αυτω γυνη αλαβαστρον μυρου εχουσα βαρυτιμου και κατεχεεν επι την κεφαλην αυτου ανακειμενου
    8 ιδοντες δε οι μαθηται αυτου ηγανακτησαν λεγοντες εις τι η απωλεια αυτη
    9 ηδυνατο γαρ τουτο το μυρον πραθηναι πολλου και δοθηναι πτωχοις
    10 γνους δε ο ιησους ειπεν αυτοις τι κοπους παρεχετε τη γυναικι εργον γαρ καλον ειργασατο εις εμε
    (Matt. 26:7-10)

    VastaaPoista
  17. 4 λεγει ουν εις εκ των μαθητων αυτου ιουδας σιμωνος ισκαριωτης ο μελλων αυτον παραδιδοναι
    5 δια τι τουτο το μυρον ουκ επραθη τριακοσιων δηναριων και εδοθη πτωχοις
    KATA I.12:4-5

    VastaaPoista