tiistai 27. lokakuuta 2009
«Охота на ведьм» продолжается?
Venäläinen sanomalehti «Русский Обозреватель» julkaisi tutkija Olesja Orlenkon (Олеся Орленко) artikkelin 27.10.2009. Siinä käsiteltiin merkillisiä kokemuksiani kirkollisessa tutkinnassa Suomessa. Tämä venäläinen sanomalehti suhtautuu Venäjään ja historiaan hyvin arvostavasti ja kunnioittavasti. Odotan mielenkiinnolla, että saan tavata Olesjan kohta Moskovassa.
Kamppailu The Soviet Story -propagandafilmiä vastaan on merkittävä tehtävä kansojen välisen rauhan, keskinäisen kunnioituksen ja humanismin puolesta. Tätä kamppailua selvästikin muistetaan Venäjällä kunnioituksella ihan isojen tyttöjen ja poikien keskuudessa, vaikka siihen osallistuisi vain pieni kyläpappi Suomessa. Tällä hetkellä emme ehkä aina ymmärrä riittävästi Suomessa (tavanomaiseksi muodostuneiden venäläisvastaisten herjojen tähden), miten järkyttävästä loukkauksesta on kyse noissa The Soviet Story -festivaaleissa.
Lehtiartikkelin voit lukea myös tästä alta jpg-tiedostona: klikkaa kuvaa, niin saat sen huomattavasti suuremmaksi näytölläsi.
Myös tässä on sama juttu:
Критика и библиография
«Русский Клуб» — это -- дискуссионная площадка для интеллектуалов, относящихся себя к националистическому и консервативному направлению.
VastaaPoistaKerropa arvoisa kyläpappi, joka tuon kirjoituksen mukaan on muuttamassa Venäjälle, millä tapaa suomalainen nationalistinen järjestö on pahempi kuin venäläinen nationalistinen järjestö?
En sympatiseeraa Pro-Kareliaa yhtään enempää kuin Safkaakaan, mutta mitä enemmän luen safkalaisten haastatteluja venäläisestä mediasta, sitä enemmän Pro-Karelia alkaa tuntua viattomalta osapuolelta.
"Священник неоднократно подвергался нападкам со стороны националистической организации «ПроКарелия», действующей через полицию и руководство Лютеранской Церкви."
Aika kova väite.Tuon voi hyvinkin ymmärtää, että poliisi/luterilaisen kirkon johto olisi Pro-Karelian työrukkanen?
Aivan kuin ette puolin ja toisin tehtailisi rikosilmoituksia? Tai et kirjoittaisi varsin kriittisesti, välillä kunnianloukkausrajaa hipoen Pro-Kareliasta?
Kritiikittömyys ei muuten välttämättä käänny suoraan venäjäksi. Beck ei tainnut tarkoittaa täysin kritiikittömällä suhtautumisellasi Venäjään sitä, että sinun pitäisi ehdottomasti kritisoida Venäjää. Harmaan sävyjäkin on olemassa.
Se hyökkäys tapahtuu artikkelin mukaan "через", ei suinkaan näiden instituutioiden omassa aloitteessa. Artikkeli kuvaa tilanteen aivan oikein, niin kuin voi nähdä asioiden kulusta.
VastaaPoistaKriittisesti varmasti kirjoitan, mutta en muista rikosilmoitusta, jota olisin tehnyt ProKareliasta. Toki suunnittelen sellaista, mutta se taitaa jäädä suunnitelmaksi.
Sinänsä on toisen luokan kysymys, mitä Beck olisi ehkä tarkoittanut kritiikittömällä suhtautumisella, vaan surullisinta on, että hän ylipäätänsä spekuloi viralliseen käyttöön laaditussa selvityksessä tuolla ajatuksella ja jopa useamman kerran. Olipa harmaita tai kirkkaita sävyjä, poliittisen argumentin esillenostaminen on herättänyt ihmetystä myös Venäjällä, kuten näkyy artikkelista.
Olen todella avoin kyläpappina sille, että joskus voisin olla töissä Venäjällä, jos löydän sellaista työtä ja toimeentulon.
On suosittele nationalistista järjestöä silloin, kun se asettaa revansistisia vaatimuksia. Olenhan minäkin isänmaallinen suomalainen, joka tunnen hyvää suomalaisuudestani, joten patrioottisuutta on tervettäkin: pahaksi se muuttuu, kun perustetaan oikeusjuttuja rajojen ja omaisuuden siirtämiseksi nationalistisen argumentin avulla tai yritetään tuhota kansainvälisiä hankkeita (esim. Nord Stream, johon artikkelin kirjoittaja viittaa osuvasti).
Sitähän tuo edellinen anonyymi kirjoittikin: "Tuon voi hyvinkin ymmärtää, että poliisi/luterilaisen kirkon johto olisi Pro-Karelian työrukkanen?"
VastaaPoistaArvon savolainen kyläpappi ei taida ymmärtää, mitä tarkoittaa sanonta toimia jonkun työrukkasena.
Artikkelissa väitetään, että poliisi ja kirkko ajavat ProKarelian päämääriä, eli suomeksi sanottuna toimivat Prokarelian työrukkasena. No vastahan se Molari kertoi Kotimaa lehden toimittajan olevan "natsimoodissa".
En väittänytkään sinun sanoneen, että kirkko tai poliisi vainoaisi sinua oma-aloitteisesti, vaan korostin, ettei poliisi voi noin vain jättää rikosilmoituksia huomioimatta. Oli sen tekijä safkalainen tai prokarelialainen. Oletan, että samalla tavalla kirkon on otettava vakavasti työntekijöihinsä kohdistuneet syytökset. Kohdan voi kuitenkin ymmärtää hieman toisinkin, jos on tottunut elämään maassa, jossa ulkopuoliset voimat pystyvät vaikuttamaan järjestysvallan toimintaan.
VastaaPoistaItse asiassa poliisi menetteli ilmeisemmin sillä jalolla tavalla, joka ei ollut vielä lehtijutun kirjoittajalle tiedossa.
VastaaPoistaHei,
VastaaPoistaeivätkö kaikki elokuvat, jotka kertovat natseista leimaa ja loukkaa saksalaisia? Et kuitenkaan paheksu Hollywoodgenreä, jossa leimataan saksalaiset paholaisiksi. Olet itse kirjoittanut, että "Eurooppalaiset valtiot ovat tehneet samaistusta Hitlerin ja Stalinin välillä. Tämä ei ole vailla perusteita."
Olet myös antanut vankan tukesi Etyj-järjestön 3.7.2009 tekemälle lauselmalle, jonka mukaisesti se tuomitsi Natsi-Saksan ja Stalinin Neuvostoliiton aiheuttamat kansanmurhat.
Lisäksi olet kertonut järkyttävän tiedon Stalinin suosiosta Venäjällä
"18-19 helmikuuta 2006 toteutetussa kyselyssä 47% Venäjällä haastatelluista arvioi Stalinin vaikutusta historiaan positiiviseksi" Positiivista käsitystä ei häirinnyt se, että 56 % venäläisistä uskoi viattomien ihmistenkin joutuneen Stalinin vankileireille. Sinänsä uskomattomat 44% uskoivat vain rikollisten joutuneen sinne.
Juuri tuohon Stalinin rehabilitointiinhan tuo Soviet Story yrittää pureutua. Saksalaisia on totuttu syyllistämään, eikä yksikään saksalainen uusnatseja lukuunottamatta väittäisi Hitlerin roolia historiassa positiiviseksi. Edes autobahnoja tuskin kiiteltäisiin. Mutta edes suomalaista kyläpappia ei häiritse kansanmurhaaja Stalinin kuvat hotellinsa seinällä Moskovassa.
Mistä moinen kaksinaismolarismi? Ja miksi sensuroit aiemman kommenttini aiheesta?