Johdanto
Psykoneurologi
Nikolai Hartman
Dmitri
Orlov
Oleg
Falichev ja Vladimir Zharihin
Onko
sotapsykoosia ja mitä se voisi olla?
Johdanto
Poliittisen
historian dosentti, valtiotieteiden tohtori ja ekonomi,
toistakymmentä vuotta ulkoministerinäkin toiminut, eduskunnan
ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Erkki Tuomioja ei toiminut
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Jussi Halla-aho, joka toivoi
niskalaukausta ja Vladimir Putinin salamurhaa sekä mahdollisimman
monen venäläisen kuolemaa, vaan Erkki Tuomioja synnytti suoranaisen
myrskyn suomalaisessa mediassa ja eduskunnassa, koska hänen mukaansa
suomalaisessa Nato-keskustelussa on menty liialliseen kiihkoon, joka
muistuttaa sotapsykoosia.
Erkki
Tuomiojan lehtihaastattelun jälkeen on jotenkin surkuhupaisaa, että
kaikki joukolla huutavat kiivaana – valitettavasti en ole näkemässä
miten huutavien journalistien ja poliitikkojen silmien pupillit ovat
pullistuneina – että ”meillä ei ole sotapsykoosia”.
En
ole ihan varma, että kiivaan joukon uskottavuus lisääntyisi, jos
he huutaisivat vieläkin kovemmin ja kaatuilisivat hapen puutteessa,
mutta sekin on varmaa odotettavissa tässä kiivaudessa. Psykoosissa
on nimenomaisesti tyypillistä, suorastaan psykopatologista, että
silloin henkilö ei salli asettaa todellisuuskysymyksiä, epäillä
ja kyseenalaistaa ei saa, vaan kysymykset suljetaan pois, kielletään
ja torjutaan. On vain ehdottomuus. Näin esitti psykoanalyysin eräs
ranskalainen isä, psykoosista väitöskirjansa tehnyt Jacques Lacan.
Minäkin kirjoitin sotapsykoosista omassa väitöskirjassani. Palaan
tähän sotapsykoosiin tämän esityksen lopuksi.
Vihalle
ja tällä hetkellä ryssävihalle on raivattu juhlaparaati
nykyisessä suomalaisessa ja läntisessä valtamediassa ja
poliitikkojen puheissa. Ilta-Sanomien politiikan erikoistoimittaja
Timo Haapala on tunnettu kaikenlaisesta nälvimisestään myös
silloin kun Timon asiaosaaminen loppuu: nyt Timo Haapala on
näyttämässä ilmeisesti tuossa samaisessa pahamaineisessa
sotapsykoosissaan ilmiantajana ja maalittajana, että Erkki Tuomioja
on kerrassaan sopimaton ihminen tämän jälkeen, hänet pitää
raivata pois.
Entinen
kansanedustaja Mikael Jungner, demareiden entinen puoluesihteeri ja
Yleisradion entinen toimitusjohtaja, on ollut koko talven ja kevään
harvinaisen kireä mies: Jungner pitää riittävän hienostuneena
vaatia, että Erkki Tuomiojaa ei voi pitää enää edes
oikeustoimikelpoisena. Totaalisen pahan ja surkean ulkoistaminen
Erkki Tuomiojaan tuolla kuvatulla tavalla vahvistaa asian vakavuutta,
jospa korkeasti oppineena miehenä Erkki Tuomioja oli erittäin
oikeassa.
Olisi
aiheellista, mutta kaikkeen ei aika riitä, käsitellä iso joukko
suomalaista niin sanottua journalismia, joissa journalistit löytävät
Vladimir Putinista mitä vakavampia sairauksia ja hulluuden merkkejä,
kaikkinainen uhka vaanii Suomen kohtaloa, jos on
suomalaisjournalisteja uskominen. Eikö sellainen kiivas tunnelma ole
sotapsykoosia, voisimme kysyä yhdessä Erkki Tuomiojan kanssa.
Lauantaina
23. huhtikuuta Tommi Nieminen kirjoitti Helsingin Sanomien laajan
artikkelin, jossa hän tunnustaa avoimesti: ”Viileä analyyttisyys
on kääntymässä synkäksi henkilökohtaiseksi vihaksi”.
En
voi olla vakuuttunut, että Tommi Nieminen olisi koskaan edustanut
viileää analyyttisyyttä, mutta hänen narratiivissään tärkeintä
onkin tuo johtopäätös: synkkä henkilökohtainen viha on taas
sallittua ja jopa suotavaa suhteessa Venäjään.
Tommi
Nieminen tiedostaa arveluttavan puolustuspuheensa vihalleen ja niin
viekkaasti lausuu, että ”viha sumentaa ajattelun”. Tämä huoli
ei kuitenkaan sen enempää estä häntä rakentamasta yhä lisää
vihaa vihan päälle.
Tommi
Nieminen väittää puolisonsa huomauttaneen jo hänen
arkikielenkäytöstään. Tommi Nieminen on tuonut päivittäiseen
puheeseensa herjaavat vihasanat ”putinisteista”. Tommi Nieminen
peräänkuuluttaa lännen ”täysimittaista ja korkeimman tason
poliittista tukea” kaikille toisinajattelijoille Venäjällä,
jotta nämä suorittaisivat ”aikanaan Putinin kaatamisen”.
Tällaiset kirjoitukset ja vaatimukset ovat tulleet valtamediassa ja
vallaspiireissä Suomessa hyväksytyiksi, mutta auta armias, jos
Venäjällä valtamediassa vaaditaan rahoittamaan ja tukemaan
täysimittaisesti suomalaisia marginaaliryhmiä, jotka voivat
toimittaa Sauli Niinistön ja Sanna Marinin hallinnon kaatamisen.
Mutta Venäjä ei puutu noin Suomen valtiollisiin oloihin. Helsingin
Sanomat edustaa suomalaista käytäntöä, jossa puututaan ja
tahdotaan enemmän puuttumista Venäjän oloihin.
15.
huhtikuuta Tommi Nieminen on kehittänyt tai ainakin löytänyt
käyttöönsä sanan ”painikoiva rotta” Venäjän presidentti
Vladimir Putinista.
Ortodoksisen
pääsiäissunnuntain mietelmäksi Tommi Nieminen kehittää
väitteensä Venäjästä ”niin arvaamattomaksi ja kaaokseen
ajautuvaksi maaksi, ettei kukaan tiedä, miltä se näytää 5 vuoden
kuluttua”.
10.
huhtikuuta Tommi Nieminen tekee määritelmiään twitterin
suomalaiskeskustelijoista, jotka eivät kannata Helsingin Sanomien
Nato-vaatimuksia: hänen mukaansa nämä suomalaiset edustavat
”Kreml-mielistä trollausta”, harjoittavat ”mölinää” ja
ovat vain ”kaikkein hönöintä” vähemmistö kansakunnasta.
Hönö-sana tarkoittaa kännissä olevaa yksinkertaista ja hölmöä
ihmistä. Samoin 10. huhtikuuta Tommi Nieminen levitti suoranaista
valetta, jonka mukaan Johan Bäckman ja Janus Putkonen olisivat
Ukrainan etsintäkuuluttamia Venäjän edustajia.
Tommi
Nieminen ja Helsingin Sanomat – jonka toimituskunta on
rikossyytteessä maanpetoksesta Suomessa – ovat tietysti ongelma,
eikä niiden referointiin tässä enemmän jää valitettavasti
tilaa, koska ryssävihan ongelma ja sotapsykoosi ovat tietysti
laajemmat psykologiset ja yhteiskunnalliset ongelmat tällä
hetkellä.
Vihan
psykologiaa ja erityistapauksena ryssävihaa on analysoitu
monipuolisesti vuosien varsilla. Nyt tämä analyysi on entistä
ajankohtaisempi, kun tavanomaisesta epäluuloisuudesta ja
vainoharhaisuudesta on siirrytty ryssävihan mukaisiin suoranaisiin
vaatimuksiin: nykyään on tehty luvalliseksi vihata, luvalliseksi
uhata tappaa. Seuraavaksi on enää lupa tappaa ja saada
kunniamerkit, kun on onnistunut tappaa ryssiä. Näin myös Suomessa.
Helsingin
Sanomat ovat jälleen yksi tärkeimmistä vihan porttien avaajana,
helvetilliset voimat päästetään vapauteen ja nostetaan kunniaan
jälleen kerran Erkon perinnön mukaisesti. Sivistykseen on
vanhastaan kasvatettu tietty häveliäisyys, edes kohtuullinen
ymmärrys hävetä vihaa, omatunto on kolkuttanut että nyt vihassa
ylitetään sopivuus, mutta sen sijaan tällä hetkellä on Helsingin
Sanomista alkaen Suomen informaatiokentälle rakentunut ihan toinen
maailma, voidaan sanoa että helvetillinen kenttä, jossa oikeaa ei
ole enää hävetä ja kuunnella omaatuntoa, vaan nyt oikeaa olisi
vihata ja tunnustaa vihaa julkisuuteen. Vihaa suorastaan vaaditaan,
että pääsee ja hyväksytään pelikentälle.
Valtakunnansyyttäjä
ei puutu tähän vihaan, ryssävihaan, jossa vihassa toivotetaan
Venäjän valtiojohtoa ja yksittäisiä venäläisiä vastaan
erilaisista sortotoimista ja epäluulosta alkaen kaikkea pahaa aina
niskalaukauksiin asti. Eduskunnassa kansanedustajat lausuvat
avoimesti vihaisesti, että myös venäläismieliset – nämä
historiaa ja naapurisuhteita kunnioittavat perinteiset suomalaiset,
joita ennen oli vielä valtaväestö - tulisi voimakeinoin vaientaa,
viedä pois Suomesta.
2. Psykoneurologi
Nikolai Hartman
Venäläisen
lääketieteellisen ja psykologisen keskuksen psykoneurologi Nikolai
Nikolaevits Hartman on julkaissut psykologia ja psykiatria
-sivustolla seikkaperäisen katsauksen ryssävihan – russofobian
sisältöön ja historiaan. Hän määrittelee russofobian
puolueelliseksi, epäluuloiseksi, epäystävälliseksi ja jopa
vihamielis-aggressiiviseksi asenteeksi erityisesti venäläisiä tai
koko Venäjää vastaan. Russofobia on muukalaisvihan erillinen
ilmentymä.
Minun
mielestäni psykoneurologi Hartmannin määritelmän mukainen
russofobia on ilmeisen voimakkaana poliittisena motivaationa tämän
hetken päätöksenteossa Suomessa. Niin kuin ylipäätänsä
fobioiden ja vihan ilmentymien voittokulkue päätöksenteon
tarkoitusperäksi, niin myös ryssäviha on päätöksenteon
rakenteissa vaarallinen lähtökohta.
Psykoneurologi
Nikolai Hartman kertoo ryssävihan syvistä juurista jopa muinaisista
ajoista alkaen, kun 1400-1600-luvuilla ulkomaalaisilla oli
epäystävällinen ja hylkäävä asenne Venäjää ja venäläisiä
vastaan. Kaikenlaiset inhimilliset paheet ja heikkoudet, joita
ulkomaalaiset kokivat siis keskuudessaan, katsottiin kuitenkin
venäläisten syyksi. Mutta 1800-luvulle asti ryssävihalla ei ollut
yhtenäistä johdonmukaista ilmentymää. Nykyään ryssävihaan on
psykoneurologi Hartmanin mukaan kolme pääsyytä: liberalismin
pohjalta syntyvä, kansainvälisen kilpailun johdosta sekä
kulttuurisen ideologian tähden syntyvä.
Maailman
yksi kuuluisimmista journalisteista, Giulietto Chiesa, jonka monet
artikkelit ja kirjat ovat lähes profeetallisia, oli Venäjän suuri
italialainen ystävä. Hän toimi myös Euroopan parlamentin
kansainvälisen kaupan valiokunnan varapuheenjohtajana sekä oli
jäsen Euroopan parlamentin ilmastonmuutosvaliokunnassa. Hän toimi
Pandora TV:n päätoimittajana. Median ja politiikan ihmisena Chiesa
väitti, että länsimainen media nimenomaisesti taitavasti säilyttää
ja keinotekoisesti tukee ryssävihaa maiden välisen poliittisen ja
taloudellisen kilpailun tarpeisiin. Poliittis-taloudellisen kilpailun
rinnalla länsimainen älymystö kokee vastenmielisyyttä Venäjän
kansalaisia vastaan, koska länsivalloissa suojellaan ajatusta omasta
taloudellisesta ja kulttuurisesta paremmuudesta. Länsimaissa
tahdotaan pitää venäläisiä barbaareina, joilla olisi
minimaalisesti kehittynyt kulttuuri ja taipumus itsevaltaiseen
hallintomalliin, kun taas Eurooppa pyrkisi kehittyneeseen
demokraattiseen yhteiskuntaan. Psykoneurologi Hartman liittyy
Giulietto Chiesan havaintoihin, joiden mukaan ryssävihaa ilmenee
länsimaisissa tiedotusvälineissa ja internetin kommenteissa, jotka
on suunnattu ja kehitelty kaikkea Venäjällä tapahtuvaa vastaan.
Lisäksi
psykoneurologi Hartman nostaa esille erään mielipiteen, jonka
mukaan ryssävihan alkuperää voi etsiä jopa historiallisesta
muistista siitä, kuinka ranskalaiset ja heidän entinen keisari
Napoleon pakeni häpeällisesti Moskovasta. Napoleonin suuri armeija
vetäytyi häpeällisesti Moskovasta. Kaikki nämä tapahtumat ovat
jättäneet lähtemättömän jäljen Ranskan kansalaisten muistoon.
Psykoneurologi Hartman ei nosta esille ryssävihan historiallisessa
katsauksessaan suomalaisten traumaattista sotatappiota, jonka tappion
aiheeton kiistäminen pitää kourissa edelleen jopa Suomen
pääministeri Sanna Marinia, joka esittelee tappion sijasta pikemmin
Suomea voittajana. Voisi yhdistää Napoleonin ja Ranskan häpeällisen
tappion jälkeen syntyneen lähtemättömän jäljen siihen, miten
myös Suomessa on syntynyt lähtemätön jälki ja eräs
irrationaalisen, tunneperäisen ryssävihan lähtökohta. Ei vain
kestetä omaa tappiota, jota oli edeltänyt valta propaganda ja
halveksunta sekä voiton uho.
Psykoneurologi
Hartman nostaa esille historiallisessa katsauksessaan Puolan ja
Liettuan muinaiset hallitukset ja jesuiitat, jotka harjoittivat
aktiivista propagandaa keisarillista Venäjän valtakuntaa vastaan.
Tuolloin syynä propagandalle oli kilpailu Venäjän maista.
Propaganda syntyi ortodoksisuuden ja katolisuuden välisen taistelun
perusteella. Sigismund I, Puolan kuningas ja Liettuan suuriruhtinas
vuosina 1506-1548, yritti kaikin tavoin pysäyttää ja estää
Venäjän poliittiset liitot silloisessa Euroopassa. Hän yritti
vakuuttaa länsimaiset hallitsijat, että venäläiset eivät ole
edes kristittyjä, vaan armottomia barbaareja, jotka kuuluivat
Aasian, tekivät salaliittoja tataarien ja turkkilaisten kanssa,
tuhotakseen koko kristillisen maailman. Jotain hyvin yhtälaista
voidaan kuulla tänäkin päivänä kuin Sigismund I:n propagandassa;
halutaan estää Venäjän taloudelliset ja poliittiset liitot
Euroopassa. Siihen tarvitaan russofobiaa.
Psykoneurologi
Hartman kirjoittaa 1800-luvulla brittien sairastumisesta
russofobiaan. Historian tutkija, Venäjän tiedeakatemian jäsen
Andrei Iljitš Fursov kutsuu brittien
kehitettämää russofobiaa tietoiseksi psykohistorialliseksi
aseeksi, jonka tarkoituksena on todistaa itselleen ja venäläisille,
että venäläiset olisivat jääneet jälkeen kehityksestä,
venäläiset eivät vastaa länsimaista versiota. Niin venäläiset
asetetaan tietoisesti puolustustilaan. Länsi pitää kulttuuriaan,
kehitystään ja perinteitään standardina, jotka venäläisten
olisi noudatettava.
Psykoneurologi
Hartman pitää länsimaista russofobiaakin pahempana Venäjän
sisäistä maailmakuvaa silloin, kun ja jos venäläiset eivät osaa
itse kunnioittaa kansaansa, perinteitään, valtiotaan ja
historiaansa. Venäläisen yhteiskunnan tärkein ongelma ei ole
nykyään liian vähäinen länsimaisuus, vaan massatietämättömyys
sikäli kuin sellaista esiintyy omaa historiaa kohtaan.
Tietämättömyys johtaa aina epäilyyn, altistumiseen toisten
ihmisten ajatuksille, oman perinteen ja kulttuurin laiminlyöntiin,
kirjoittaa psykoneurologi Hartman. Silloin venäläiseen omaan
mentaliteettiin rakentuu erityisen ankara itsekritiikki, josta
puuttuu terve itsekunnioitus.
Psykoneurologi
Hartmanin mukaan russofobian ilmenemismuotoja on vaikea torjua, jos
ja kun venäläisiä koskevaa objektiivista tietoa ei ole yleisesti
saatavilla kulttuuristen siteiden puutteesta länsimaiden ja Venäjän
välillä sekä väärinkäsityksistä ja vuorovaikutuksen puutteesta
johtuen. Monien tutkijoiden mukaan russofobian ilmentymien
absoluuttinen voittaminen ei ole edes todennäköistä, mutta
niissäkin tapauksissa voidaan ehkä pehmentää pahimpia seikkoja,
vaikka russofobinen mieliala jäisi ulkomaalaisten mieliin. Tällä
hetkellä tätä aiheellista pehmentämistä ei valitettavasti
harjoiteta, vaan vuorovaikutukset estetään tietoisesti,
väärinkäsityksiä kehitellään brittiläisen psykohistoriallisen
juonikkuuden mukaisesti, objektiivista tietoa tai mitään
vastapuolen puheenvuoroa ei ole edes saatavilla länsimaisessa
ryssävihan mediassa.
Psykoneurologi
Hartmanin esille nostamat näkökohdat ovat hyvin ajankohtaisia
vallitsevassa tilanteessa, jossa länsimaisten isäntien ja agendan
mukaisesti Helsingin Sanomat sekä muu suomalainen valtamedia sekä
Suomen eduskunta hyvin kuuliaisesti voimistaa ryssävihan mukaisia
vääristymiä, tekee vihaan kiihottavia iskuja suomalaisten
tajuntaan, kun samanaikaisesti suomalaisten pääsy Venäjän omiin
tiedotusvälineisiin on Suomen ja EU:n toimesta suorastaan estetty,
näin harjoitetaan sotasensuuria ja sotakiihotusta, missään
suomalaismediassa ei juurikaan oikein siteerata venäläisiä
uutisia. Mitään oikeaa tajua ei voi edes syntyä suomalaismedian
avulla siitä, mitä Venäjällä valtiojohto, Venäjän media ja
Venäjän kansalaiset kaikessa moninaisuudessaan ajattelevat,
tuntevat ja keskustelevat. Mielestäni osa suomalaisista
mielipidevaikuttajista on näissä linjauksissaan aivan aidosti
tyhmiä, sielultaan hyvin sekaisin, mutta osa on sotilaallisessa
tarkoituksessa pahaa tahtovia ja hyvin ymmärtäen, että nyt
voimistetaan vihaa, väärinkäsityksiä ja epäluuloa. He tahtovat
pettää mahdollisimman monta suomalaista ryssävihan puolesta.
3.
Dmitri Orlov
Isänmaallinen
nuori venäläismies Dmitri Orlov kirjoitti äskettäin 12.
huhtikuuta pitkän artikkelin, jossa hän pohtii niitä ihmisiä
lännessä ja Yhdysvalloissa, jotka vihaavat venäläisiä. Dmitri
Orlov kiinnittää huomiota länsimaiseen russofobiaan, jossa
pohditaan tavalliset venäläiset ja Venäjän johto suhdetta. Dmitri
sanoo David Cacchionen sanoilla, että Italiassa kaikki eivät ole
russofobiikkoja, vaan nämä italialaiset muistavat edelleen, kuinka
venäläiset tulivat auttamaan pandemian alussa. He ymmärtävät,
että venäläiset eivät ole sellaisia, millaisiksi heitä kuvataan.
He eivät ole niin tyhmiä, että he nielevät kaikki pahat
mustamaalaavat uutiset. Yhteiskunnassa on tiettyä vastustusta. Minä
jäin kysymään, onko Suomessakin näitä terveen harkinnan ja
muistin säilyttäneitä suomalaisia, mutta median sotasensuurissa,
nämä suomalaiset eivät pääse juurikaan julkisuuteen.
Dmitri
Orlov muistuttaa, että suurin osa Saksan kolmannen valtakunnan
kansalaisista jakoi füürerinsä ajatukset. Ja
nykyään natsismi ja kiihkeä russofobia ovat valtavirtaa Euroopan
unionissa ja Yhdysvalloissa. Itseasiassa ainoa maa, joka taisteli
fasismia vastaan, oli Neuvostoliitto. Jopa espanjalainen Sininen
divisioona osallistui Leningradin saartoon. Ranskalainen
SS-divisioona ”Normandia” taisteli puna-armeijaa vastaan
Reichstagin hyökkäyksessä vuonna 1945. Yhdysvaltain presidentin
George W. Bushin isoisä rahoitti Hitlerin vaalikampanjan ja
Auschwitzin keskitysleirin toiminnan. Vuoteen 1944 asti Yhdysvallat
tuki taloudellisesti Kolmatta valtakuntaa. Dmitri Orlov ei pidä
uutena nykyistä tilannetta, jossa kollektiivinen länsi tukeutuu
jälleen kerran russofobian ilmenemismuotoihin: vihan määrätietoiseen
viljelemiseen.
Dmitri
Orlov vertaa banderan natsismia syöpäkasvaimeen, jossa sairaat
solut tartuttavat terveita, mutta tänään Venäjä suorittaa
lääketieteellistä leikkausta tappavan kasvaimen poistamiseksi.
Bandera oli pahimmillaan sietämätöntä jopa Kolmanen valtakunnan
natseille. Orlov sanoo, että Ukrainan natsien takana on Naton
sotakoneisto, Yhdysvaltain armeijan esikuntapäälliköt, Britannian
sotilastiedustelu, ulkomaiset kouluttajat ja palkkasoturit.
Dmitri
Orlov nostaa useita esimerkkejä pelimaailmasta alkaen kuinka Venäjän
maalle annetaan länsimaisissa käsityksissä aina vihamielisyyden ja
pahan valtakunnan leima. Katolisten mukaan venäläiset ovat
skismaatikkoja. CIA:n vuosien 1953-1961 johtajan Allen Dullesin
mukaan ns. Dulles-suunnitelmassa tahdottiin Neuvostoliiton tuhoa
propagandamenetelmillä, jotka tähtäävät kansallisuuksien ja
sosiaalisten ryhmien hajaantumiseen, perinteiden ja moraalisten
arvojen menettämiseen sekä maan väestön moraaliseen
rappeutumiseen. Dullesin suunnitelma on Yhdysvaltain kansallisen
turvallisuusneuvoston muistossa päivätty 18. elokuuta 1948.
Orlov
nostaa esille Zbigniew Brzezinskin avoimet puheet Venäjän
vastaisesta hankkeesta sekä vuoden 1997 kirjan The Grand Chessboard,
jonka ideana oli, että ilman Ukrainaa Venäjä lakkaa olemasta
Euraasian valtakunta. Brzezinski uskoi, että Ukraina on
”ei-kenenkään maa” lännen ja Venäjän painovoiman
risteyksessä, mutta hän taisteli Ukrainan puolesta, koska uskoi,
että Ukraina palaisi Venäjästä erillään Puolan yhteyteen. Orlov
siirtyy muutaman historiallisen katsauksen jälkeen tähän päivään
ja lännen vallitsevaan kyynisyyteen, johon ei ole koskaan kuulunut
kiinnostus Ukrainan hyvinvoinnista tai kehityksestä. Sitä vastoin
Yhdysvallat ja Nato ovat palanneet Ukrainan teemaan pumppaamalla
Kiovan hallintoa aseilla ja valmistaen sotaan Donbassia ja Venäjää
vastaan. Vladimir Putin kuitenkin nopeasti ja ennaltaehkäisevänä
toimena ennätti länsimaisten suunnitelmien edelle. Venäjän
ulkoministeri Sergei Lavrovin mukaan russofobian huipentuma on
Washingtonin ja Brysselin ehdoton tuki radikaalille nationalistiselle
Kiovan hallinnolle, jotta Venäjä vastaisuutta luodaan Ukrainaan.
Dmitri
Orlov havaitsee kauhean vihollisen – kollektiivisen lännen –
joka toimittaa aseita Kiovan hallitukselle, määrää Venäjää
vastaan pakotteita ja kehittää hysteeristä russofobiaa. Ja tätä
tukee suurin osa Euroopan ja Yhdysvaltain väestöstä. Orlov
kirjoittaa: ”Kollektiivinen länsi haluaa satuttaa meitä niin
paljon kuin mahdollista ja tuhota maamme fyysisesti – ja tämä on
Venäjän vastaisen kansanmurhan ideologia. Yhdysvallat ja Euroopan
Unioni ovat vaalineet Ukrainassa pahuuden ja väkivallan
metafysiikkaa, lian ja veren kulttia”.
4.
Oleg Falichev ja Vladimir Zharihin
Asevoimiin
erikoistunut journalisti, Venäjän puolustusministeriön palkitsema
journalisti, evp. eversti Oleg Falichev (Олег Фаличев)
kirjoitti Vladimir Zharihinin (Владимир Жарихин)
haastattelun ryssävihasta. Vladiir Leonidovich Zharihin on
IVY-maiden instituutin apulaisjohtaja, joka on toiminut myös
ydinteknologian alan tutkimuslaitoksen tutkijana ja kansallisen
strategianeuvoston jäsenenä. Venäjän puolustusminsiteriön
lehdessä Krasnaja zvezda, Punatähti, on keskiviikon 20. huhtikuuta
numerossa eversti Oleg Falichevin kirjoittama haastattelu Vladimir
Zharinille ryssävihan ongelmasta otsikolla Russofobian näkyvyys.
Punatähti
huomauttaa, että ehkä ensimmäistä kertaa historiansa aikana
Venäjä on kohdannut niin monia silmäänpistäviä hybridisodan
elementteja: talouspakotteet, tiedon vastakkainasettelu,
väärennökset, diplomaattien karkotukset, ulkomaisen omaisuuden
pidättäminen, varojen jäädyttäminen. ”Silmiinpistävintä
tässä bakkanaalissa on äkillinen russofobian puhkeaminen, viha
kaikkea venäläistä vastaan”. Eversti Oleg Falichev kysyy, mistä
tämä avoin ryssäviha tulee väitettyyn suvaitsevaisuus
länsimaiseen yhteiskuntaan, joka on ylpeillyt sivilisaatiollaan.
Vladimir
Zharin tarkentaa, että hän ei ole yllättynyt lainkaan, vaan
ryssäviha on jatko jo olemassa oleville trendeille. Hänen mukaansa
rasismi ilmiönä ja fasismi eivät suinkaa syntyneet jonnekin
toiselle planeetalle, vaan nimenomaisesti läntisten naapureiden
keskuuteen Eurooppaan: juuri Euroopan eliitti synnytti fasismin,
rasismin, kolonialismin ja järjesti kaksi maailmansotaa.
Eurooppalaiseen
ryssävihaan kuuluu monia syitä, joista yksi on rodun paremmuuden
tunne – anglosaksinen teoria heidän rotunsa paremmuudesta. Heille
Venäjä on ollut aina paskiainen. Jo tsaari-Venäjän valtakunta
kuvattiin briteille karhun muodossa balalaikan äärelle, vodkaa
juomaan. Natsi-Saksan aikana esitettiin Führerin mukaan idässä
asuvia ihmisiä barbaareiksi, untermench – ali-ihmisiksi, jotka
sopi ampua tai poltaa uuneissa. Tällainen asenne Venäjää vastaan
on säilynyt monien muistissa. Mutta lisäksi Eurooppa on tottunut
elämään muiden kustannuksella. Kun nyt ruokapohja kutistuu, viha
ulottuu niihin, joilla on paljon resursseja, kuten Venäjällä.
Vladimir Zharin sanoo, että tämä on ensimmäinen syy russofobiaan.
Vladimir
Zharin katsoo, että toisena syynä russofobiaan on tavoitteellinen
koston jano: rakentaa Venäjän yhteenottoa Yhdysvaltojen kanssa,
jotta näin saadaan kostaa tappio toisesta maailmansodasta. Suurin
osa Itä-Euroopan maista taisteli natsi-Saksan puolella, huomauttaa
Zharin.
Vladimir
Zharin analysoi, että Amerikan Yhdysvallat on kohdellut vanhan
maailman – siis Euroopan – maita vasalleina ja asettanut ehtojaan
kaupassa, taloudessa ja politiikassa. Kun Europpa on yrittänyt
osoittaa jonkinlaista riippumattomuutta, amerikkalaiset loivat ja
vetivät Ukrainan konfliktin kaikkeen mahdolliseen, jotta he
estäsivät vapautumisprosessin Euroopan Unionissa. Nyt puolueettomat
Ruotsi ja Suomi ovat kahden askeleen päässä Natoon liittymisestä,
huomattaa Zharin. Yhdysvallat on uurskannut koko Euroopan. Tämän
lisäksi Venäjä-vastaisessa mobilisaatiossa on hyökäytty
lehdistövapautta ja riippumatonta oikeuslaitosta vastaan.
Poliittinen korrektius ja klassiset demokraattiset menettelytavat
hylätään: nämä kovataan uudella kansallissosialistisella
autoritaarisella hallinnolla. Zharin väittää, että Euroopasta on
pikkuhiljaa tulossa Pinochetin Chile, jolloin väkivalta ja julmuus
hallitsevat.
Punainen
tähti-lehdessä ihmetellään, miksi Eurooppa ei todellkaan
huomannut USA:n hyökkäyksiä Irakiin ja Afganistaniin.
Kaksoistandardien politiikka vallitsee, mutta Zharin ei pidä
kaksoistandarin sanasta, koska on vain yksi standardi: omille kaikki,
muille ei mitään. Länsi ei ole koskaan ollut objektiivinen Venäjää
kohtaan aiemmin eikä tule olemaan nytkään. Eversti Oleg Falichev
huomauttaa, että lännessä tehtävänä on dehumanisoida Venäjän
kansa.
Zharin
muistelee historiasta, että katolisuus ja ortodoksisuus olivat
1800-luvulta jonkinlaisina rajoittmina katolisen ja ortodoksisen
väestön välisissä taisteluissa, mutta tällä hetkellä
rajoitukset on purettu: kaikki on sallittua, kaikki on mahdollista.
Jos katolisten joukossa oli oikeita uskovaisia, he eivät ryhtyisi
toistuviin kyynisiin provokaatioihin Venäjää vastaan, huomauttaa
Zharin pettyneenä: ”Ja ennen kaikkea siksi, että he eivät olisi
uskaltaneet ilmestyä Kaikkivaltiaan eteen tämän häpeänsä
jälkeen”.
Zharin
kommentoi Ukrainassa ukronatsien harjoittamaa julmuutta sotavankeja
vastaan ja katsoo ukronatsien tahtovan ensinnäkin sitoa verellä
keskenään ne sotilaat, jotka ottaisivat neutraalin tai jopa
kielteisen kannan uusbanderisteihin. Zharin pitää tärkeänä, että
Venäjä ei liuvu yltiönationalismiin, vaan säilyttää
monikansallisuutensa.
5.
Onko sotapsykoosia ja mitä se voisi olla?
Väitöskirjassani
olin kiinnostunut trauma- ja sotapsykoositutkimuksista sekä
poliittisen paranoian mallista. Siihen liittyi suoranaisesti
tutkimukseni viides kysymys. Projektiivinen psykoottinen käytös ja
kokeminen on ollut politiikan ja sodan tutkimuksissa ihan merkittävä
teema ainakin vuosisadan verran.
Kansanrunouden tutkija, lääkäri
Elias Lönnrot oli tietoinen uskonnollisten ryhmien oudosta
kokemustavasta, jota hän kutsui joukkopsykoosiksi,
tiedostamattomaksi itsesuggestioksi. Suomen historian professori Juha
Siltala on liittynyt Elias Lönnrotin sanastoon, kun kuvaa 1700-luvun
lopun ja 1800-luvun alun joukkopsykoosia herännäisen seuraväen
kokiessa uudestaan lapsuutensa avuttomuuden tunnetta.
Joukkopsykoosissa aktivoitui lapsuuden kehityksen ”umpikuja ja
aukkokohdat”. Tietenkään meillä ei ole mitään yksiselitteistä
määritelmää usein esiintyville kalkyyleille psykoosi ja
skitsofrenia.
Albert
Einstein esitti Sigmund Freudille vuosien 1931-1932 tunnetussa
vuoropuhelussa kysymyksen, onko sotatahto ja sodassa koettava
eläimellinen käytös paranoidisuutta ja kollektiivista psykoosia.
Sigmund Freud katsoi, että sisäisen ja ulkoisen todellisuuden rajan
rikkoutuessa saattaa syntyä primitiivinen split-defenssi. Sigmund
Freud katsoi, että tietyissä tilanteissa eräät primäärit
mentaaliset ilmaukset sekoittuvat aikusien ihmisen ajatteluun,
voidaan puhua psykoosista. Tätä selvittääkseen en perehtyi
korkeimman oikeuden tuomarin Daniel Paul Schreberin tapaukseen tämän
kirjoittaman teoksen Denkwürdigkeiten eines Nervenkranken
avulla.
Freud
pisti myös merkille sen saman, minkä voisimme pistää merkille
suomalaisten journalistien, mielipidevaikuttajien ja poliitikkojen
kiivaasta reaktiosta Erkki Tuomiojaa vastaan, että psykoosin
hallitseva defenssi on kiistäminen, Verleugnung. Kiistäminen on
hiukan eri merkityksessä kuin modernissa sanastossa, jossa
kiistetään pelkästään asian merkittävyys itselle. Tämä
psykoottinen kiistäminen on ehdotonta kiistämistä, totaalisuutta,
asiaa ei hyväksytä olemassaolevaksi, siinä kiistämisessä mennään
kiivauteen asti, mutta samanaikaisesti psykoottinen Schreber sovitti
itselleen sankarin roolia. Schreber projisoi oman sisäisen
katastrofinsa ulospäin ja tuli ehdottoman vakuuttuneeksi, että
yleismaailmallinen tuomio uhkaa. Hän ei sallinut, että hänen
vainoharhaisuutta saa millään tavallaan kiistää ja
kyseenalaistaa.
Melanie
Klein jatkoi Sigmund Freudin havaintojen kehittelyä muovaamalla
objektisuhdeteoriaa ja projektiivisen identifikaation käsitettä,
joita käytetään keskeisesti viitekehyksinä politiikan ja
sosiologian tutkimuksissa. Oppineena miehenä Erkki Tuomioja tuntee
tämän hyvin.
Ellet
ole meidän kanssamme, olet meitä vastaan. Tämä split-ilmiö on
surullisen kuuluisa psykoottisissa kokemuksissa, joita sotapsykoosin
ohessa totalitaariset ideologiat tuntevat. Melanie Kleinin mukaan
psykoottinen ihminen taistelee jatkuvasti omasta tiedostamattomastaan
tulevia uhkia vastaan, hän ei yksinkertaisesti voi luottaa.
Kauheasti pelätään ja ahdistutaan, että nyt uhkaa tuhoava
sulautuminen vainoavana kohteena koettuun viholliseen, kuten Suomi
pelkäisi sotapsykoosissa Venäjän miehitystä ja Venäjään
sulautumista. Sotapsykoosissa nuo uhkakuvat eivät ole enää
propagandistisia poliittisia kuvia ja puheita, vaan aitoa hullun
pelkoa. Hyvät ominaisuudet liitetään itseemme, mutta kaikki pahat
ominaisuudet koettuun viholliseen. Vallitsee puolustusmekanismina
splitting – lohkoaminen. Juuri syvä ja tarkkarajainen jako
paljastaa, vainoava ahdistus ja tuhoavat impulissit, paljastavat,
että psykoottisesta prosessoinnista on kyse. Oman minä julkisivun
idealisointi palvelee äärimmäistä ankaruutta, musertavaa
julmuutta ja kuolemanviettiä, jota psykoottinen ihminen prosessoi
primitiivisellä tavallaan.
Niin
sotapsykoosissa vainoharhaisesti ryhdytään tuhoavaan arvosteluun ja
saadan sadistista tyydytystä, jos vastapuolen ihmisiä kuolee tai
kärsii muuta tappiota.
Ranskalainen
psykiatri ja psykoanalyytikko Jacques Lacan laati vuonna 1932
psykooseja käsittelevan väitöskirjansa. Tällöin hän hahmotteli
perusteita ehdottomuutta ja vainoharhaisuutta kuvaileviin
käsitteisiin psykoosista. Lacanin havaintojen mukaan psykoottisessa
kokemuksessa symbolinen järjestelmä on poissulkemisen seurauksena
imaginarioitunut, kuoleman vietistä on tullut naamari, jota
projisoidaan ulospäin. Jacques Lacan tahtoi kuvailla ihmismielen
jatkuvia prosesseja ja rakenteellisia syitä, kun hän myös määritti
psykoosia merkityn ja merkitsevän välisenä avaruutena, isällisen
funktion poissulkemisena, inhimillisen halun puutteena sekä
hallusinaation ja varmuuden kokemistavan avulla.
Jos
popularisoitaisiin, niin psykoottisen henkilön suhde journalismiin
on erityislaatuinen: Jacques Lacan kutsui psykoottisen henkilön
suhdetta kieleen erityislaatuiseksi, koska psykoottisen henkilö puhe ei tule aidosti sisältä, vaan ikään kuin ulkopäin eräänlaisesta
vieraasta kehosta. Paranoidisessa harhassaan psykoottisen ihmisen on
kuitenkin hellittämättömästi tultava kuulluksi, puheesta tulee
metaforista, mikään ei pidä psykoottisen ihmisen maailmaa
paikallaan. Psykoosissa suhde merkitsevään on poissuljettu, puhetta
hallitsee julistuksenomainen torjunta: psykoottisen orjamainen
aggressiivisuus ei ole frustraatiota, vaan halua kuolemaan.
Psykoottinen julistaa, vaatii ja kiivailee, että hänellä ei saa
eikä voi olla mitään ongelmia enää Sanan, Hengen ja Totuuden
välillä. Kuitenkin ulkopuolinen tarkkailija havaitsee, kuinka
psykoosissa imaginaarinen ei suinkaan jää salaisuudeksi, vaan tämä
ihminen manifestoi häpeän.
Jacques
Lacan tutki Roger Bronzehelmethin tapausta, joka selitti julkisesti,
että hän on Jumalan poika. Psykoottinen Roger loi kokonaan uuden
geneologian, tarvitsi uuden identiteetin. Tulee mieleen, että
sotapsykoosissa suomalaispoliitikot luovat myös kokonaan uuden
suomalaisen geneologian, eroon Venäjästä ja ikiaikuisesta
kulttuurisesta-geopoliittisesta yhteydestä. Nykyään
sotapsykoosissa emme selitä psykoottisen Rogerin tavoin itseämme
Jumalan pojiksi, vaan Natoon yhteensopivaksi länsimaiseksi
demokratiaksi.
Psykoottinen
ihminen ei kestä halun jännitteitä – dialektiikkaa – vaan
mystikon tavoin on rakastettava ilman ehtoja ja haluja, suostuttava
kärsimykseen fantasiansa tai hallusinaationsa saavuttamiseksi.
Psykoottisen ihmisen psyyken perusrakenne tulvii esiin
grandioottisina suuruudenhlluina kuvitelmina tai hallusinaatioina
uneksimisessa. Näiden hallusinaatioiden ja varmuuden kokemustapa on
erityislaatuinen juuri psykoosissa. Psykoottinen subjekti tottelee
saatuja määräyksiä, psykoosissa ei aseteta todellisuuskysymyksiä,
vaan kysymykset suljetaan pois, kielletään ja torjutaan, mutta
siitä seuraa suuruudenhulluus ja vainoharhaisuus. Psykoottinen ei
pidä näitä harhojaan sairautena. Psykoosissa varmuus on
leimallista, epäillä ei koeta eikä saa.
1990-
ja 2000-luvuilla on liki kaikkien vakavien konfliktialueiden
yhteydessä havaittu skitsofreniatyyppistä psykoosia, sotapsykoosia.
Näin oli myös ensimmäisen maailmansodan traumat erityisesti
sotilaille. Toisen maailmansodan jälkeen on paranoidista ja
skitsofreenista psykoosia – sotapsykoosia – kärsineet
erityisesti ne henkilöt, joita itseään tai joiden perheenjäsentä
on syytetty epäisänmaallisesta toiminnasta, mutta kukaan heistä ei
kokenut tehneensä mitään väärää sodan aikana.
Psychopathology-julkaisussa vuonna 1991 Bergenin ja Oslon
yliopistojen psykiatrian professori Nils Retterstol ja Oslon
yliopiston psykiatrian professori Stein Opjordsmoen julkaisi
tutkimustuloksiaan epäisänmaallisiksi koettujen ihmisen
deluusioista ja psykoosista. Suomalaisilla sotaveteraaneilla on
diagnosoitu myös psykoottisia oireita, deluusiota, paranoidista
skitsofreniaa.
Kosovosta
saapuneet immigrantit kokivat psykoottisia oireita, kun Nato pommitti
Kosovoa vuonna 1999, vaikka he itse asuivat jo Malmössä.
Persianlahden sodan aikana Israelissa esiintyi median ja uutisten
luoma Saddam-syndrooma, jolloin psykiatriseen vastaanottoon saapui
potilaita, joilla oli deluusioita ja paranoidista psykoosia, vaikka
he olivat seuranneet tapahtumia vain tiedotusvälineiden kautta.
Yeshayahu Talmon, Nathalie Guy ja muut Kaplan keskussairaalan
kollegat Israelissa julkaisi tutkimustulokset 1992 Saddam syndrome:
acute psychotic reactions – jossa käsiteltiin potilaista tehtyjä
havaintoja. Vastaavia sotapsykoosin tapauksia median välityksellä
on syntynyt myös sittemmin, ilman että henkilö olisi itse ollut
rintamalla tai hänen sukulainen olisi siellä.
Meille
on Suomessa muodostunut hyvin samanlainen pelon ja kauhukuvien
tilanne kuin Persianlahden sodassa Israelissa tiedotusvälineiden
kautta, jolloin psykiatrinen vastaanotto täyttyi sotapsykoosia
kokevista potilaista. Meillä näitä potilaita on tiedotusvälineiden
uutistoimistoissa ja eduskunnassa lähes kokonaisuudessaan.
Sotilaallisesti
johdetun suomalaisen uutistoiminnan tarkastelussa on lisättävä
sekin tutkittu ja tunnettu seikka, että kaikki sotapsykoosi ei ole
saddam syndrooman tavoin median luomaa kauhua vilpittömissä
harhautetuissa ja säikytetyissä ihmisissä, vaan myös
tarkoitushakuisesti esitettyä ehdottomuutta vallankäyttöä varten.
CIA:n palveluksessa psykiatrit Robin ja Post toivat esille sen, miten
vallankäyttöä varten myös etsitään vihollista, nimetään ja
tarvitaan vihollista sekä kollektiivista apokalypsia. Jossain määrin
vainoharhaiset johtajat itsekin oirehtivat ja heillä on erityisen
niukka konfliktista vapaa liikkumatila ympärillään. Epäluuloisuus
ja ennakoivat tietämykset vihollisjohtajan sisäisistä
tunnetiloista, kätkettyjen motiivien liioiteltu keksiminen ja
kyylääminen, maailman tunne korostetun vaaralliseksi ja jatkuva
varuillaan olo, jatkuva valmiustila autonomian menettämisen pelossa,
ainainen hätätila jossa kuitenkin laittaa itsensä vaaraan peläten
kaikkea heikkouden näyttämistä, jatkuva sota todellisten ja
kuviteltujen vihollisten kanssa ovat CIA:n psykiatrien mukaan
erityisesti ääriryhmissä koettavaa paranoidista syndroomaa, myös
sotapsykoosia, jonka kiihkon avulla primitiivisesti suojellaan oman
ryhmän ja oman vallankäytön jatkuvuutta.
Kaikki
ei ole kuitenkaan näin vilpitöntä sotapsykoottista hulluutta, vaan
politiikan tutkimuksen professori Jacques Semel (2007) havaitsi
tutkimuksissaan kansanurhista, että noita kriisintunnelmia voivat
myös erinäiset identiteettiyrittäjät, poliittiset ja
uskonnolliset johtajat, käyttää petollisesti hyväksi. Heillä on
jo kuulijoita ja he kehittävät tarkoitushakuisesti fantasioita yhä
edelleen. Ympäristön epävarmuudesta on saatu syvä kosketus
sieluun ja herää psykoottiset huolet. Tällöin fantasiamallit
astuvat tiedostamisen sijaan. Johtajat antavat ratkasuja, joiden
avulla estävät epävarmuutta, tämän jälkeen on vaarallista olla
erilainen kuin enemmistö tai enemmistön nimissä toimiva johtaja,
joka tulkitsee kaikki vaihtoehtoiset ajatukset aggressioksi.
Stanley
Cohen esitti tunnetun kuvauksen moraalisesta paniikista
yhteiskunnallisena prosessina, jonka aikana jokin toiminta esitettään
erityisen haavoittuvaksi: nämä moraaliyrittäjät saavat vaatia
jyrkkiä toimia syntipukkien kontrolloimiseksi, vääriä
mielipiteitä ja kyseenalaistamista ei sallita. Reagointi on aivan
kohtuuton – kuten voimme sanoa tavasta, jolla Erkki Tuomiojaa
halutaan saattaa hiljaiseksi ja syrjäyttää. Voimaikkaimmillaan
syntyy – kirjoittaa Stanley Cohen jo toista vuosikymmentä sitten
tutkimuksissaan – täysipainoista demonologiaa, jossa syntipukit
leimataan pahuuden personifikaatioksi. Päämääränä on
sosiaalisen valvonnan vaatimus, jotta nuo uhmakkaat kriittiset
ajattelijat poistetaan. Cohenin mukaan moraalista paniikkia tuottavat
erityisesti vallanpitäjät: poliitikot, piispat, journalistit, jotka
julistavat moraalin paniikin avulla tuomionsa. Cohen ainoastaan
ihmettelee kieltämisen eetosta, jossa ihmiset eivät näe eivätkä
ymmärrä vääryyttä, vaan seuraavat tottelevaisesti johtajaa,
jonka vaatimuksia varten yksilö vaiennetaan ja yksilön vastuu
minimoidaan, yksilöltä ei kysytä mitään.
Sotapsykoosiin
joutuneen vallankäytön tilassa ei alistetun kansalaisten
mielipiteitä tutkita, ei kysytä mitään, on kiire. Kansalaisten
äänillä ei ole enää merkitystä. Eikä ihmiset ymmärrä
vääryyttä, vaan tottelevat sotapsykoosissa moraaliyrittäjiä,
jotka saavat entistä enemmän kontrolloida kaikkea.
Terveisin Juha
|
Juha Molari,
pitkäaikaistyötön, entinen osa-aikainen wc-siivooja
juhamolari@gmail.com
GSM +358 40 684 1172
|