keskiviikko 21. tammikuuta 2009

Äidin merkitys marsalkka Mannerheimille

Olen tänään vastannut puheluihin ja sähköposteihin, joissa on vaadittu selvitystä Mannerheim-draaman johdosta. Innokkaimmat ovat olleet yhteydessä tuomiokapituliin. Tämän jälkeen tunsin ihanan paratiisimaisen hetken, kun vihdoinkin joku on ymmärtänyt tilanteen oikein. Etelä-Uusimaa -sanomalehti kirjoitti 22.1.2009 sivulla 10 tapahtuman kulun perusteella, mitä Pohjan Pyhän Marian kirkossa tapahtuu 25. tammikuuta 2009 kello 14.

Kirjoitus perustuu puhelinhaastatteluun, jossa vastasin asian johdosta. Meille on tapahtuman järjestäjäni tärkeää, että Pohjan kirkko oli jo nuorelle Mannerheimille muistojen paikka, koska tässä kirkossa teinipoikana hän saattoi äitinsä kirkon vieressä olevaanhautaan. Tarkoitus on tuoda esiin Mannerheim ihmisenä äitinsä viimeisen leposijan tuntumassa. Tottakai Mannerheim on muutenkin erittäin ajankohtainen Suomessa.

Tapahtumalla halutaan korostaa äidin merkitystä ihmisen elämässä ja juuri Pohjan Pyhän Marian kirkko on tässä mielessä oikea paikka esitykselle. Mannerheim vietti nuoruutta läntisellä Uudellamaalla ja erityisesti Fiskarissa. Juuri tuo kokemus antaa sekä näytelmälle että hartaudelle ulottuvuuden, jossa pohdin kuoleman ja luopumisen jättämiä syviä ja vaikeita jälkiä ihmiseen.

Minun mielestäni kirkon pitäisi tehdä omaa historiaansa vielä enemmän tutuksi ihmisille, koska Pohjassa on monia kulttuurihistoriallisia aarteita harmaakivisen rakenteen ohessa. Koko haastattelu ja Etelä-Uusimaa -lehden artikkeli on tässä osoitteessa puhelimen kameralla valokuvattuna: http://personal.inet.fi/palvelu/molari/MannerheimEU.pdf

3 kommenttia:

lahtari kirjoitti...

Saammeko kuulla Mannerheimin homoseksuaalisuuden vaikutuksesta bordellien puutteeseen, rintamanekrofiliaan ja huonoon sotamenestykseen?

"Rintamanekrofilia kertoo siitäkin, että Mannerheim ei, kenties ymmärrettävästä henkilökohtaisesta syystä, älynnyt ottaa sotilaidensa tarpeita huomioon. Sen sijaan Saksassa fyyreri tarjosi sotilailleen elävää lihaa. Ranskan valloituksen aikana perustettiin SS-bordellit, joissa ”tyttöjen laatua tarkkailtiin jatkuvasti”, kuten asiakirjat kertovat. SS-lääkärit ohjeistivat sekä tytöt että sotilaat suorituksiinsa yksityiskohtaisesti. Sukupuolitaudit vähenivät ja salamasota eteni.

Satoihin SS-bordelleihin vietiin väkisin tuhansia naisia seksiorjiksi. Se oli ”Hitlerin lahja sotilaille”, kun Mannerheim tarjosi omilleen vain lämmintä kättä. Suomalaiset joutuivat paremman puutteessa tyydyttämään halunsa raatoihin. Myös Petroskoin ghetot olivat suomalaisille vapaata metsästysmaata. Bordellien puuttumisen takia lotat joutuivat kärsimään jatkuvaa seksuaalista häirintää, kuten kaksimielisiä juttuja. Kukaties tässä oli huonon sotamenestyksen perimmäinen syy?"

Kauanko kuvittelet pysyväsi kirkkoherrana kutsuttuasi Bäckmanin kirkkoon heittämään tämäntyylistä läppää?

Jurpo kirjoitti...

Ihan myönteinen tilaisuushan tuo on, varsin vähänhän Mannerheimista henkilönä tiedetään. Muistaakseni edelliskeväänä Tampereen tuomiokirkossa järjestettiin noin pari tuntia kestänyt "Vihan päivät" -näytelmä, jossa käsiteltiin varsin puolueettomasti kevään -18 tapahtumia Tampereella. Eipähän tuosta kukaan pahastunut, vaikka kirkossa oli kymmeniä näyttelijöitä, savutehosteita, aseita ja pamahduksia; tuotiinpa vielä esiin kirkon roolikin valkoiselle puolelle asettuneena tahona. Jokin aika tämän jälkeen järjestettiin katunäytelmä (nimeä en muista), joka käsitteli samoja tapahtumia; tässä näytelmässä entisten punaisten jälkeläiset näyttelivät valkoisia ja päinvastoin.
Mannerheim on Tampereella erityisen kiistanalainen. Hänen roolinsa vuonna -18 muistetaan vieläkin; vaikka Mannerheimin patsas sijaitsee korkealla mäellä metsässä kaukana keskustasta, niin silti aina silloin tällöin sitä käy joku sotkemassa. Silti toisinaan jotkut oikeistopiirit, joilla ei ole historian tajua, vaativat patsaan siirtoa keskustaan.
Eli kyllä tarvetta Mannerheimin käsittelyyn henkilönä on.

Juha Molari kirjoitti...

Seurakuntaneuvosto on tänään 22.1.2009 saamiensa yhteydenottojen jälkeen päättänyt sensuroida Johan Bäckmanin Mannerheim-tapahtumasta. Syynä oli juuri homoseksuaalisuuteen liittyvä asia. Sensuuria vaatinut sotajohtaja lähestyi toki asiaa jo aiemmin ennen kuin teema tuli ilmi poliittisista lähtökohdista: Bäckman mielettiin liian vasemmistolaiseksi, jotta hän voisi käsitellä Mannerheimia.