lauantai 7. tammikuuta 2012

Missä ovat Aamulehden Matti Posion ja Uuden Suomen Jarmo Koposen dokumentit?

Tiivistelmä

Aamulehden kielellisesti aivan loistelias toimittaja Matti Posio ironisoi Facebook-päivityksessään, että suomalaisella "pappismiehellä" Juha Molarilla on outoja ymmärtämättömiä "mielipiteitä maailmanpolitiikasta", kun Molari väittää "riippumattomien Golos-vaalitarkkailijoiden" ja "Pohjois-Kaukasian terroristien viestinnän" riippuvaiseksi amerikkalaisesta rahasta. Uuden Suomen toimittaja Jarmo Koponen tykkää Posion kriittisestä ironiasta.

Tässä vastineessani kysyn, miten nämä loistavat suomalaistoimittajat – tutkivan journalismin kansainväliset huipputähdet – eivät ole huomanneet asiaan liittyviä dokumentteja. Miksi Aamulehti ja Uusi Suomi eivät ole koskaan kertoneet lukijoilleen asiaa koskevista dokumenteista? Aamulehden Posion ja Uuden Suomen Koposen upeassa journalismissa on valitettava kolminkertainen aukko: Dokumentit, dokumentit ja dokumentit – tai oikeastaan niiden täydellinen puute.

Kyse ei ole pelkästään siitä, ovatko nämä lukeneet tai jättäneet lukematta dokumentit ja missä tarkoituksessa - ja ketkä ovat heidän ihanteitaan venäläisessä poliittisessa kentässä, vaan Posio ja Koponen täydellisesti pimentävät lukijoiltaan aiemmin toteutetut amerikkalaisrahoitteiset ja –ohjaamat värivallankumoukselliset tapahtumat ja niiden samankaltaisuuden Venäjän nykyisiin tapahtumiin. Posion ja Koposen menettely antaa vaikutelmaksi, että nämä tahtoisivat maailman yksinapaiseksi, jolloin vallitsevassa informaatiosodassa valehtelu ja dokumenttien kätkeminen kelpaavat mainittujen suomalaisten huipputoimittajien ammattietiikkaan.


Matti Posiolla on mielipide

Matti Posiolla on ollut paljonkin mielipiteitä, joten ”pappismieheksi”, jollaisena Posio tituleeraa minua, en ole suinkaan ainoa mielipideihminen. En aivan ymmärtänyt, pitääkö Aamulehden Posio pahana, että ihmisillä on mielipiteitä vai tulisiko kaikkien mielipiteiden noudattaa Aamulehden mielipidettä.

Matti Posio on saanut sanottavalleen myös kansainvälistä ulottuvuutta, kun hän jopa kirjoitti Moskovan mielenosoitusten erään pääjärjestäjän Aleksei Navalnyin Facebook-sivulle ilmiannon, että Juha Molari on Suomessa marginalisoitunut henkilö.

Kuva: Matti Posio on kansainvälisesti toimiva journalisti, kuva itsensä suuren Nalvanyin Facebook-sivun kommentista


Posion sanomalla on tällä edellä kuvatulla tavalla kansainvälistä kantavuutta. Ja Posio varmasti tietää merkittävyytensä. Hänen sanomansa saavutti Navalnyin Facebook-sivun ja viesti tuli tiettäväksi: Juha Molari on marginalisoitunut suomalainen. Muuta kansainvälistä tunnettavuutta en tiedä Posion toimittajatyöskentelyssä, mutta tietysti Navalnyin Facebook-sivulle lähetetty viesti on merkittävyydessä unohtumaton, kun mediassa määritellään Venäjän tilannetta ja tulevaisuutta. Tästä viestistä ovat jopa muutama ihminen keskustellut Posion Facebook-sivulla.

Posio pitää mielipiteenä ja suomalaisen ”pappismiehen” ilmeisen ymmärtämättömänä ”mielipiteenä” esittämääni näkemystä, että "riippumaton" Golos olisikin "riippuvainen" ja saanut Amerikasta rahaa ja että Pohjois-Kaukasian terroristien viestintään olisi myös käytetty amerikkalaista rahaa.

Posion oivallus piruilla pappismiehen "mielipidettä" saa Uuden Suomen Jarmo Koposen tykkäämään. Sekä Matti Posio että Jarmo Koponen tunnetaan suomalaisen korkeatasoisen tutkivan journalismin huippuniminä.

Koponen on viime ajat miettinyt, pitäisikö Uuden Suomen avata Navalnyin Facebook-sivujen seurannan, koska Koponen tietää, missä maailmaa uudistetaan. Aivan äskettäin suomalaisruotsalaisella administraatiolla toimiva Kavkaz-Center – terroristi Doku Umarovin virallinen tiedotusväline – ymmärsi ylistää Matti Posiota Suomen parhaaksi tai liki parhaaksi toimittajaksi. Kavkaz Centerin mukaan Matti Posio on kuuluisa suomalainen toimittaja, jolta on kielletty maahanpääsy Venäjälle ja totuuden kertominen Venäjästä Venäjällä. Tässä sitaatti 6.1.2012 jutusta: "Matti Posio (Хельсинки, Финляндия, известный финский журналист, ему запрещен за правду о России въезд в эту страну — КЦ)". Tämä selittää minulle paljon siitä, miksi en nähnyt loistavaa Posiota Moskovassa Euraasian Unionin Kansanrintaman perustamiskokouksessa enkä monessa muussakaan tapahtumassa, sillä Posio olisi luonnollisesti aina siellä, missä tehdään historiaa. Ongelma ei ole kuitenkaan korvaamaton, sillä Posio on lähettänyt viestin Navalnyin Facebook-sivulle.

Missä Posion ja Koposen dokumentit?

Erikoista, että kumpikaan loistava suomalaistutkija – suomalaisen journalismin kansainvälisesti tunnettu kärkinimi - ei näytä tietävän mitään dokumenteista tai ainakaan piittaavan dokumenteista.

Heidän edustamissaan medioissa ei ole missään vaiheessa tehty lukijoiden tiettäväksi, että Golos suunnitteli vaalitarkkailun väärentämisen maksullista sopimusta vastaan. Heidän edustamissaan medioissa ei ole missään vaiheessa tehty lukijoille tiettävästi, että samainen maksaja rahoittaa Mikael Storsjön Suomeen siirtämää ”ystävyysseuraa”, joka oli vähän aiemmin kielletty Nižni Novgorodissa oikeudenpäätöksellä törkeiden veropetosten ja terroristisen äärijulistuksen tähden. En kirjoita uudestaan koko tapahtumien kulkua, koska olen kerrannut asiaa jo monesti ja 28. joulukuuta 2011 kirjoitin uudemman kerran ko.ystävyysseuran hämäristä yhteyksistä. Tiedot löytyvät myös NED:n vuoden 2011 julkisista tiedoista.

Kuvassa Mikael Storsjö rikoksesta epäiltynä tunnustaa kuulusteluissa, että Venäjä-Tshetshenia –ystävyysseura saa rahoituksen Amerikan Yhdysvaltain budjetista.

Aamulehden Posion ja Uuden Suomen Koposen upeassa journalismissa on valitettava tällainen kolminkertainen aukko: Dokumentit, dokumentit ja dokumentit – tai oikeastaan niiden täydellinen puute. Kyse ei ole pelkästään siitä, ovatko nämä lukeneet tai jättäneet lukematta dokumentit ja ketkä ovat heidän ihanteitaan venäläisessä poliittisessa kentässä, vaan Posio ja Koponen pimentävät täydellisesti lukijoiltaan aiemmin toteutetut amerikkalaisrahoitteiset ja -ohjaamat värivallankumoukset ja näiden samankaltaisuuden Venäjän nykyisiin tapahtumiin.

Olen kirjoittanut”riippumattomaksi” väitetyn, mutta täysin häikäilemättömästi amerikkalaisten ohjauksessa ja rahoituksessa vaalitarkkailun toimittaneesta Golos-ryhmästä 9.joulukuuta 2011.

Kuvan avatussa sähköpostissa, johon viranomaiset pääsivät käsiksi rajaviranomaisten takavarikoidessa Goloksen venäläisjohtajan Shibanovan tietokoneen, suunnitellaan etukäteen röyhkeästi vaalitarkkailun väärentämisen yksityiskohtia.

Shibanovan tietokone takavarikoitiin tarkistusta varten Moskovan lentokentällä, jolloin postilaatikon tiedot tulivat julki Venäjän palveluille.

Viestit osoittavat, että Golos suunnitteli Venäjän vaalien sabotointia yhdessä Yhdysvaltain hallinnon kanssa. Life News sai haltuunsa 60 megatavua Golos-järjestön yksityistä sähköpostiviestintää. Viestin lähettäjät ja vastaanottajat ovat järjestön johtaja Lilja Shibanova ja hänen varamiehensä Grigori Melkonyants.

Yhdysvaltojen kansainvälisen kehitysyhteistyöministeriön (USAID) analyytikko lähetti Melkonyantsille listan ohjeita Goloksen toimintaa varten. Lisäksi kirjeissä keskusteltiin toiminnan jatkumisesta tämän projektin jälkeen, mietittiin sopivaa summaa Venäjän vaalien "rikkomusten" määräksi. Andrey Suvorov lupasi tarvittaessa keksiä sopivia ehdotuksia rikkomusten määräksi, jos hän ei saa vastausta asiassa. Yhdysvaltain budjettirahoja kanavoiva NED on julkisissa tiedoissaan ilmoittanut rahoittavansa Golos-järjestöä.



Johtopäätös

Minun on mahdotonta ajatella yhä edelleen, että nämä suuret suomalaiset toimittajat Matti Posio Aamulehden blogipäivittäjänä ja Jarmo Koponen Uusi Suomi –verkkolehden blogipäivittäjänä eivät aidosti tahtoisi tietää oikeista asioista, jos he olisivat saaneet asiaa koskevan informaation.

Mahdollisesti he ovat olleet pari viikkoa jossakin Karibian meren eristetyllä saarella auringon lämmössä – ehkäpä jopa kahdestaan - ja jäänet sen tähden aivan molemmat tietämättömiksi paljastuneista dokumenteista. Sitä on toki vaikeampi selittää, miten tuo Storsjön ja Hautalan ”firma” on jäänyt tuntemattomaksi huipputoimittajilta.

Sen vuoksi rohkenen luottaa, että Posio ja Koponen korjaavat tämän saaman uuden tietämyksensä ja dokumenttien valossa edustamiensa medioitten erheellistä tietoa Golos-tarkkailijoiden ”riippumattomuudesta” yms.



- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or rtmolari-ÄT-rambler.ru (см. -ÄT- = @). You can discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

RT blogi: It's time, my friend: it's time

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)