Moskovan ja
koko Venäjän patriarkka Kirill antoi tämän haastattelun Interfaxille Venäjän
ortodoksisen kirkon suurena juhlapäivänä, jouluaattona 6 tammikuu 2013: Venäjän suurin uhka – uskon menetys. Kirill vastaa moninaisiin kysymyksiin, kuten
kirkkoja vastaan tehtyihin hyökkäyksiin, maahanmuuttopolitiikkaan ja Venäjän
suurimpaan uhkaan. Tässä on suomennettu referaatti vastauksista.
Hyökkäykset kirkkoa ja uskoa vastaan
Kirill painottaa, että ”nyt meidän yhteiskunnassamme,
varsinkin verrattuna pitkään virallisen ateismin kauteen, on suotuisa tilanne
saarnata Kristusta Vapahtajaa”. Mitä tulee kirkkoja vastaan tehtyihin
hyökkäyksiin, hän viittaa Raamatun sanaan: - "Mitä on ollut, sitä on tulevinakin
aikoina, mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen, ei ole mitään uutta
auringon alla" – ovat Saarnaajan tunnetut sanat (Saarnaaja 1:9). Kirkko koki
yllätyksen, kun kohtasi ne toimet, jotka oli suunnattu pyhäkköjen tuhoamiseksi
ja häpäisemiseksi sekä uskovien tunteiden loukkaamiseksi. Kristinuskon koko
kahden vuosituhannen historia tuntee kuitenkin monenlaista sortoa – alkaen Rooman
keisarien ajalta varhaisesta kristillisestä kirkosta Neuvostoliiton vuosien
pappien ja uskovien teloituksiin. Kirill
pohtii, mitä pitäisi ajatella, että meidän aikanamme on tällaista toimintaa
kristillisiä symboleita vastaan ja näemme sitä tänään eurooppalaisissa maissa?
Kirillin
mukaan näistä kirkon vastaisista toimista voidaan tehdä useita johtopäätöksiä: ”Nämä
kampanjat ovat seurausta kirkon vaikutusvallan ja aseman vahvistuneesta
asemasta yhteiskunnassa. Venäjällä on papiston uskottavuus korkea – tämän vahvistaa
monet gallupit. Ja kirkko ei anna lepoa ihmiskunnan viholliselle ja niille,
jotka seuraavat vihollista. Heille olisi hyödyllistä nähdä kirkon vaikenevan
synnistä, vääryydestä ja epäoikeudenmukaisuudesta. Ei olisi vainoa, ei mitään
kiellettyä eikä mitään jäljellä katakombeissa, olisi vain merkityksettömyys.
Tai jäljelle jäisi kansanperinteenä koettava merkitys eräänlaisena kansallisen
elämän eksoottisena sisutuksena, jolla ei ole todellista vaikutusta mieleen ja
ihmisten sydämiin”.
Kirill
vakuuttaa, että Venäjän ortodoksinen kirkko ei luovuta hyökkäysten johdosta: ”Mutta
meidän seurakuntamme ja papistomme ja aktiiviset maallikkomme eivät aio antaa
periksi, eivät aio supistaa toimintaa moraalisten arvojen puolesta ja eivätkä
aio luopua evankeliumin periaatteista kansamme elämässä. Emme aio lopettaa
lähetystyötä, saarnaamista, julkista toimintaa. Huolehdimme edelleen köyhistä
ja sairaista, kutsumme edelleen syntisiä. Tämä on se, mitä tapahtuu
Vapahtajan nimissä.. Ja kirkko myös varoittaa tottelemattomuudesta Jumalan
Sanaa vastaan, kapinasta kirkkoa vastaan. Näemme nyt, että julkisessa ja
poliittisessa elämässä on yhä enemmän sellaisia ihmisiä, joilla on vahva
moraalinen asenne, joka perustuu evankeliumin arvoihin. Näillä ihmisillä on
hyvin erilaiset sosiaaliset taustat, eri koulutus, tulot, ja usein erilaiset
poliittiset näkemykset: oikeistolaiset, keskustalaiset ja vasemmistolaiset,
konservatiiviset tai liberaalit aksentit valtion ja yhteiskunnan suhteen. Mutta
he kaikki ovat kirkon lapsia. Joten olen
iloinen, että meidän yhteiskuntamme on yhä vastaanottavainen Kristuksen sanaa
kohtaan. Tämä ei tarkoita, että meidän täytyy rauhoittua ja pysyä paikallaan.
Päinvastoin, se tarkoittaa, että meidän täytyy työskennellä entistä
energisemmin, aktiivisemmin vastustaen epäoikeudenmukaisuutta, valheita ja
pahuutta”.
Kirill tahtoo kuitenkin lainsäädännön ajanmukaistamista ja
selkeyttämistä: ”Uskonnollisten paikkojen ja symbolien suojelua määrittävää
lainsäädäntöä on tietenkin parannettava ja selkeytettävä. Muutaman sadan ruplan
sakko temppelissä, moskeijassa tai synagogassa tapahtuvasta kirjoitusten
herjaamisesta osoittaa, että yleisö ei ole täysin tietoinen ihmisarvon suojelun
tärkeydestä, erityisesti uskonrauhan suojelun merkityksestä. Uskonnollisten
symbolien ja uskonnollisten tunteiden suojaavaa lainsäädäntöä on suunniteltava
huolellisesti, jotta niitä ei voida käyttää mitenkään sananvapauden ja luovan
ilmaisun rajoituksina”.
Kirill ottaa kantaa myös muukalaisvihamielisyyteen, jota
ongelmaa on havaittavissa niin Venäjällä kuin läntisessä Euroopassa: ”Vihamielisyys
muihin uskontokuntiin kuuluvia ihmisiä ja muita kansalaisuuksia vastaan on
syntiä. Yhteiskuntamme on oltava hyvin selkeä, avoin ja tehokas maahanmuuttopolitiikassa,
jossa otetaan huomioon alkuperäisväestön oikeudet ja edut, maan pitkäaikaiset
taloudelliset tarpeet. Ihmisillä, jotka tulevat Venäjälle pitkää asumista ja
työskentelyä varten, pitäisi olla valmius oppia ja kunnioittamaan paikallisia
perinteitä, kuten uskonnollisia. Yksi tärkeimmistä rauhanomaisen integraation
edellytyksistä on sujuva venäjänkielen taito. Työntekijöiden on opittava venäjän
kieli. Tässä suhteessa Venäjän ortodoksinen kirkko on valmis antamaan käytännön
apua valtiollisille ja julkisille rakenteille. Nykyään on olemassa kirkon ja
maahanmuuttoviraston hankkeita tämän ongelman ratkaisemiseksi. Jotkut ihmiset
ajattelevat, että suvaitsevaisuuden opetus olisi monikulttuurisen yhteiskunnan rauhan
ja hyvinvoinnin tae. Tästä on tuskin kyse. Euroopassa on esimerkiksi jo monta
vuotta harjoitettu tuollaista opetusta ja vaikutukset ovat kyseenalaiset. Nämä
ihmiset tuskin oppivat kunnioittamaan muita kulttuureja. Mutta jos
maahanmuuttajat ja paikalliset ihmiset oppivat kunnioittamaan jokaista ihmistä
Jumalan luomuksena, niin kukaan ei alista toista. Tämä edellyttää
perusteellista uskonnollista ja kulttuurista koulutusta, joka on suuri ja
työläs tehtävä. Emme näe vaihtoehtoista lähestymistapaa”.
Moraalista rappiota vastaan
Kirill lausuu hyvin voimakkaasti kirkon moraalisen opetuksen
puolesta ja sen haasteista nykyajassa, hän puhuu myös sitä filosofiaa vastaan,
jonka mukaan pitää saalistaa ”menestys millä hinnalla tahansa”: ”Kirkko kutsuu
aborttia murhaksi, mutta tämä ei lopeta aborttiklinikoita olemasta. Kirkko
kutsuu korruptiota synniksi, mutta korruptoituneet virkamiehet eivät lopeta
lahjusten ottoa. Synnistä tottuneet ihmiset ovat tottuneet saamaan hyötyä ja
saavuttaa intohimonsa ilman seurauksen pelkoa. Mutta kirkon on toistuvasti
vedottava kaikkiin, ennen kaikkea tietysti niihin, jotka kutsuvat itseään
kristityiksi, jotta he muuttavat mielensä ja tekevät parannuksen. Olen toistuvasti sanonut mutta minusta on
hyödyllistä toistaa: jos joku pitää itseään ortodoksina ja sunnuntaina menee
kirkkoon, ja maanantaina hän ottaa tai antaa lahjuksen – niin evankeliumista ei
ole tullut vielä sääntö tällaiselle henkilölle. Hänen pitäisi ainakin tunnustaa
synnintunnustuksensa käyttäytymisensä ja pyydettävä parannusta Jumalalta. Aito
katumus tietenkin edellyttää säädösten uudelleenarviointia, synnistä luopumista
ja elintapojen muutoksia”.
Päähuomionsa
Kirill kohdistaa uskoon ja uskosta luopumisen haasteeseen: ”Venäjän tärkein
uhka on mielestäni uskon menetys: kansan tietoinen luopumus. Se ei ole pakosta
niin kuin oli Neuvostoliiton aikana, vaan vapaaehtoista halveksuntaa taivasta vastaan
turhamaisuudessa ja maallisen valtakunnan näennäisessä vetovoimaisuudessa. Valitettavasti on jo merkkejä tästä
prosessista. Mukavuuden ja mielihyvän vuoksi ihmiset kieltäytyvät noudattamasta
moraalin mukaisia normeja. Vähitellen
hämärtyy synnin ja vanhurskauden rajat. Nopeasti rakennetaan kelvottomuus:
humalajuominen, huumeriippuvuus, aviorikos, prostituutio, homoseksuaalisuus.
Yhteiskunnassa on aina ollut tuska moraalisista heikoista, mutta meidän aikanamme,
kuten Rooman ja muiden sivilisaatioiden tuhoutuessa, niitä pidetään
sosiaalisesti hyväksyttyinä. Tämän seurauksena rikotaan perinteisen perheen
toiminta. Miesten synnin juuret ovat intohimon voimassa, hän ei halua enää
kuulla Kristuksen sanaa, koska evankeliumin käsky vaatii häntä uudenlaiseen
käytökseen, muuttumaan. Todellinen riski on ortodoksisen kristinuskon
hylkääminen. jos näin tapahtuu, voimme puhua maamme historian lopusta. koska hyväksyminen evankeliumin käsky vaatii häntä
uudelleen hänen käytös, muuttuvat itse, hengellinen pyrkimys voittaa puutteita.
Tuloksena on todellinen riski hylkäämisestä Kristuksen uskon ortodoksisen. Jos
näin tapahtuu, voimme puhua loppuun maamme historiassa. Ei ole uskoa, ei ole
Venäjää.”
Alkuperäinen haastattelu on julkaistu tietotoimiston Interfaxin sivuilla:
Главная угроза для России - утрата веры
. . . . . . . .
Juha Molari Юха Молaри
GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
proletariaatti
Teologian tohtori, BBABlog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html