Suomen ulkoministeriön erikoistutkija, kansainvälisen
politiikan professori Hiski Haukkala esittää Helsingin Sanomissa vaatimuksen
”systeemitason halveksunnasta” Venäjän vaikuttamisyrityksiä vastaan Suomessa.
[1] Kun on kyse tämän tason vaikuttajasta kuin herra Haukkala, niin käsitteiden
merkitystä on aiheellista arvioida käytännön toteutuksen ja perustuslaillisten
oikeuksien näkökulmasta hiukan tarkemmin. Sunnuntain 12.4.2015 Hesarissa
esitettyihin muihin väitteisiin puolesta tai vastaan en ota tässä kantaa.
”Integreetin varjelu” – eheyden suojelu
Helsingin Sanomien haastattelutekstin perusteella näyttää
siltä, että herra Hiski Haukkala linkittää väitteensä kyseisen ”systeemitason
halveksunnan” tarpeellisuudesta yhteiskunnan ”integriteetin varjeluun” (eheyden suojeluun) niin että ”Venäjä ei
voisi käyttää meitä hyväksi”. Sillä tavalla varmistettaisiin, että ”Suomi on
mahdollisimman vaikea ja hankala toimintaympäristö kaikelle hämärälle
toiminnalle”. Mahdollisesti Haukkala ilmaisee samaa myös vaatimuksessaan, jonka
mukaan ”siksi Venäjän tilaa vaikuttaa Suomen sisäisiin asioihin pitää
aktiivisesti kaventaa. Suhmuroinnille ja harmaille vyöhykkeille ei saa antaa
tilaa”.
Jo tässä sanottu määritelmä ”integriteetin” eli eheyden
suojelemiseksi on jännitteessä perustuslaillisia oikeuksia ja vapauksia
suojaavan moniarvoisen kansalaisyhteiskunnan kanssa. Integriteetin mukainen
suojeluohjelma on kylläkin täysin linjassa Suomen Maanpuolustuskorkeakoulussa julkaistujen informaatiosodankäynnin tutkimusten kanssa. Esimerkiksi
yleisesikuntaupseeri, sotilasprofessori Aki-Mauri Huhtinen on yhdessä
yleisesikuntamajuri Arto Hirvelän kanssa [6][7] hahmottanut Naton viitekehyksen
puitteissa ”strategista kommunikaatiota informaatioyhteiskunnan kansallisten
tavoitteiden edistämisessä”, ”Toiminnallaan asevoimat edustavat aikamme
informaatioyhteiskunnalle aina merkityksen, uutisoinnin ja ylitulkintojen
aluetta”. Tämä integreettiä suojeleva toiminta tapahtuu ”kaikilla tasoilla”
”samanaikaisesti ja rinnakkain”, toteavat upseerit.
MPKK:n upseerit Huhtinen ja Hirvelä näkevät strategisen
kommunikaation tehtäväksi ”ristiriitaisten viestien ehkäisemisen”, mitä varten
”tarvitaan koordinaatiota ja asioiden yhdenmukaistamista”. Tuollaista toimintaa
”tarvitaan maineen ja julkisuuskuvan eheyden aikaansaamiseksi”. Uusitalon
tutkimukseen liittyen Sotakorkeakoulun upseerit lausuvat, että ”kuluvan
vuosituhannen ongelmana onkin yhteisöjen ja luottamuksen ylläpitäminen”.
”Kokonaisvaltaisen lähestymistavan (comprehensive approach) mukaisissa
operaatioissa strateginen kommunikaatio on komentajan ja esikunnan tärkeimpiä työkaluja
taistelussa mielistä ja sydämistä”. Tuossa tarkoituksessa Suomen
Maanpuolustuskorkeakoulun upseerit olettavat ja edellyttävät eri toimijoiden –
hallituksen, ministeriöiden, viranomaisten ja organisaatioiden – kattavaa
vuorovaikutusta ja koordinointia. Kirjoittajat lähtevät liikkeelle
realistiseksi kutsumastaan näkökulmasta, jonka mukaan taistelua käydään
”mielikuvista ja toisten käyttäytymisen ohjaamisesta sekä sisäisten että
ulkoisten poliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi”. Suomalaiset upseerit
määrittävät, että ”strateginen kommunikaatio on kansallisten tavoitteiden
edistämistä mielikuviin vaikuttamalla ja kokonaisvaltainen lähestymistapa”:
”Strategisen kommunikaation mukaisesti viestintä on toisaalta yhdenmukaista ja
johdettua, luotettavaksi koettua ja uskottavaa, ymmärrettävää ja ymmärtävää
(kohdeyleisön huomioivaa), sidoksissa poliittisiin ja strategisiin
tavoitteisiin ja toisaalta toimenpiteitä (jokainen teko lähettää
viestin)”.[6][7]
On vaikea määritellä Suomen ulkoministeriön erityistutkijan,
professori Hiski Haukkalan ”integriteetin varjelua” varten vaatiman
”systeemitason halveksunnaksi” mitään muuta käytännöllistä tehtävää kuin minkä
sotilaat Huhtinen ja Hirvelä ovat toisaalla jo määritelleet sotilaallisesti
johdetuksi toiminnaksi ”ristiriitaisten viestien ehkäisemiksi” ja
”julkisuuskuvan eheyden aikaansaamiseksi”. Se, että Haukkala liittää tähän
tehtäväkenttään sanan ”halveksunta” voinee viitata siihen, että
yhteiskunnallistaloudellisen diskriminaation ohessa hän suosittelee jonkinlaista
sotilaallispoliittista valtiollista trollikoneistoa niiden ihmisten maineen
pilaamiseksi, jotka asettavat haasteen ulkopoliittisesti johdetulle
propagandalle. Sellainen – tässä tapauksessa ”anti-venäläinen” - trollikoneisto
on tunnetusti Amerikan Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, kuten Snowdenin
paljastukset sikäläisten trollitehtaiden ohjekirjoista ovat osoittaneet.[7]
Tuskin kenellekään on jäänyt epäselväksi massiivinen propaganda, jonka
mukaisesti huijarit ovat huijanneet jo kokonaisen vuoden ajan Venäjä-pelottelun
avulla moninaisissa informaatiosodankäynnin operaatioissaan Suomen
valtamediassa ja SOME:ssa.[8] Itse asiassa useammat suomalaiset upseerit ovat
saaneet USA:n armeijassa informaatiosodankäyntiä varten koulutuksen, mitä ei
ole myöskään riittävästi tehty selväksi Suomen mediassa. Heidän nykyistä
rooliaan informaatiosodankäynnissä ei ole lainkaan selvitetty suomalaisessa
mediassa, mutta mahdollisesti Suomen Ulkoministeriössä tahdotaan tehostaa
näiden koulutettujen upseereiden vaikuttavuutta sekä lisätä heitä varten
rahoitusta. Näin ollen suomalainen kansalaisyhteiskunta on tosiasiallisesti
vähemmän vapaa ja enemmän sotilaallisesti manipuloitu kuin sen maine lupaa
julistaessaan kaunista sinivalkoista vapaata taivasta.
Opinnäytetyössään kapteeni Sartonen etsi tehokasta tapaa
suorittaa kohderyhmäanalyysejä (target audience analysis, TAA)
verkkotutkimuksen avulla. Verkkotunnuksien tutkinnan avulla on määrä löytää
mahdollisuudet, rajoitukset ja varoitukset aineiston tuollaista analysointia
varten. Tässä ympäristössä TAA menetelmän on suoritettava tutkimusta
psykologisten kriteerien avulla.
Sartosen tutkimuksen kohteena oli kohdeyleisöanalyysi, psykologiset
operaatiot ja informaatiosodankäynti.[8] Kapteeni Sartonen kertoo, että
Amerikan armeijan kenttäohjesääntö FM 3-05.301 valittiin Suomen
Maanpuolustuskorkeakoulun opinnäytteen viitekehykseksi, koska tuo
kenttäohjesääntö ”esittää täydellisen mallin TAA prosessista” (niin Sartonen
väittää). Sartonen liittyy määrittelyyn, jonka mukaan FM 3-05.301 tarjoaa
”yksityiskohtaisen, systemaattisen tutkimuksen psykologisille operaatioille
(PSYOP) relevantin informaation avulla valitulle kohderyhmälle, jotta tämä
saadaan suorittamaan tietyn tavoitteen mukaiset psykologiset toimet”.
Maanpuolustuskorkeakoulu on julkaissut viime aikoina jo
ennen Sartosen tutkimusta useita tutkimuksia informaatio-operaatioista: Kimmo
Pipsa, Psykologiset operaatiot ja joukkokäyttäytyminen internetissä (2013),
Saara Jantunen, Strategic communication: practice, ideology and dissonance (2013),
Sakari Soini,Puolustusvoimien maineenhallinta sosiaalisessa mediassa (2013),
Teemu Nurmela, The Social battlespace of stabilization operations – action
amongst the people (2010), Teemu Saressaro, Israelin strategisen kommunikaation
järjestelyt ja toteutus Cast Lead –operaatiossa (2013), Jari Rantapelkonen
& Mirva Salminen, The Fog of Cyber Defence (2013), Jouko Vankka, Cyber
Warfare (2013), Torsti Sirén, Verkkoavusteinen puolustus 2030 (2009).
Voidaankin ilmeisemmin tehdä johtopäätös tämän yleisen taustan perusteella,
että ilmeisemmin Suomessa on myös erityisen intensiivisesti harjoitettu
mielipideilmapiirin ja kohderyhmien manipulointia: varmaan teoriaa on pistetty
käytäntöön!
Kapteeni Sartonen määrittää, että kohderyhmän valinta on
prosessille keskeinen (a crucial part). Päätavoitteena on löytää selkeästi
määritelty tavoiteryhmä, johon vaikuttamalla tämän haavoittuvuuden avulla
voitaisiin saavuttaa tavoiteltu tulos. Tavoiteryhmän määrittäminen tapahtuu
jakamalla ihmiset ensisijaisiin ja toissijaisiin ryhmiin ja luokkiin löytäen
lopulta aggregaatit (energian tuottajat), keskeiset tiedottajat ja
painopisteet. Perhesuhteiden avulla ei ole määrittely ihanteellinen. Sitä
vastoin internetin sosiaalisten ryhmien vertaamalla voidaan saavuttaa paremmin
määritellyt toimijat. Sartonen viittaa Amerikan kenttäohjesääntöön, jonka
mukaan ihmiset muodostavat toissijaisia ryhmiä ”saavuttaakseen joitakin
päämääriä tai tarkoituksen”. Juuri nämä ryhmät Sartonen näkee ”parhaiksi
kohderyhmiksi”, jotta PSYOP henkilökunta tutkii näiden ”haavoittuvuuksia”
(vulnerabilities). Kapteenin mukaan
tuollaisten ryhmien löytäminen voi tapahtua jopa suhteellisen helposti. Internetin sosiaalinen media on jopa ”luonnollinen
elinympäristö tällaisille ryhmille”. Esimerkiksi vaalisivustoilla ja
erilaisilla kampanjasivustoilla ihmiset jakavat mielipiteitään ja ideoitaan.
Sartonen huomauttaa, että tällaisille sivustoille pääsee hyvin mukaan, koska
verkostot eivät yleensä rajoitu vain jäseniin (”these network sites typically
are not restricted to members only, or require only a brief registration to
become a member”). Sartonen toteaa kyber maailmassa tunnettavat uudenlaiset
”avain kommunikaattorit” (key communicators): nämä ovat blogien kirjoittajat,
jotka jakavat mielipiteitään politiikasta, taloudesta jne. Sartonen pohtii
tietokoneperusteita algoritmitutkimusta keskeisten henkilöiden tunnistamiseksi.
Helsingin Sanomien haastattelussa herra Haukkala ei suoranaisesti hyväksy venäläisen rahan
”demonisointia”, koska se antaisi ”väärän viestin”, ilmeisesti olisi siis
ongelmallinen vapauden imagolle, mutta tuohon rahaan ”pitää puuttua” hänen
mukaansa silloin, kun ”toiminta yrittää kovertaa järjestelmäämme ontoksi”. Mitä
uutta aktiviteettia tämä käytännössä tarkoittaa Suomen viranomaisille, jää
epäselväksi, koska jo nykyään on selvääkin selvempää, että verot on maksettava.
Ulkoministeriön erityistutkija Hiski Haukkalan vaatimukset
ilmaisevat jotain pyrkimystä, ilmeisesti vallitsevien toimien
tehostamistarpeita, mutta niitä ei ole ilmeisesti ja käytännöllisesti
määritelty artikkelissa toimintaohjelmina. Mitä on esimerkiksi ”systeemitaso”,
joka järjestäisi ”halveksuntaa”? Tämä viitannee valtiollisesti maksettuun
anti-venäläiseen trollitoimintaan, jota tietynlaiset ulkopoliittiset ja
sotilaalliset intressit ohjaavat.
”Systeemitaso” – valtiollisesti ohjattu diskriminaatio
”Systeemitasolla” ilmaistaan yleiskielessä ”järjestelmää”
joidenkin – tässä tapauksessa valtiollisten instituutioiden – periaatteiden
mukaisena toiminnallisena kokonaisuutena.
Systeemitasolla voidaan viitata tavanomaisesti käyttäjän – tässä tapauksessa
valtiollisten instituutioiden virkamiesten – työhön. Toisin kuin Patnaikin ja
Becken (1999)[2] määritelmissä strategiataso, joka on yksittäistä sovellusta
pitkäaikaisempi tulevaisuuden kehityskohde, niin ”systeemitaso” haastaa
käyttäjät tämänhetkiseen toimintaan ja käytettävyyteen.
Professori Turo Virtanen on yleisen valtio-opin laitoksen
esimiehenä kuvaillut myös ”systeemitasoja” hallinnon toimintoina. Löytyisikö Haukkalan ”systeemitaso” jostain
edellä ilmaistuista aihepiireistä, mahdollisesti hallinnollisina
käytännöllisinä toimina? Silloinkin herää epäilys, miten Suomen hallinnollinen
järjestelmä voisi toimia ”halveksuvasti” (herra Haukkalan käyttämä sana) vain
sillä perusteella, että joku vaikuttaa jonkun koneiston henkilön mielikuvissa
venäläisiä intressejä tukevalta tai mahdollisuuden antamiselta sellaisten
venäläismielisten toimien vahvistumiselle? Olisiko sellaista hallinnollisesti
toteutettavaa ”halveksuntaa” esimerkiksi venäläisiin päiväkoteihin ja kouluihin
kohdistettava määrärahojen ja toimintalupien karsinnat sekä mahdollisen
venäläismielisen muun väestön syrjintä?
Helsingin yliopiston valtio-opin johdantokurssilla
professori Mikko Mattila [3] kuvailee ”systeemitason” muutosta selittäviksi
tekijöiksi esimerkiksi taloudellisen ja teknologisen kehityksen, erityisesti
sukupolvikokemusten puutteen, koulutuksen laadun ja määrän kasvun sekä
massatiedotusvälineiden ja viihdeteollisuuden kasvun. Systeemitason muutos
vaikuttaa yksilötason seurauksiin, kuten kasvavaan itsetuntoon ja itsensä
toteuttamisen tarpeeseen. Missä määrin professori Haukkalan ”systeemitason”
vaatimus halveksunnasta linkittyy Helsingin yliopiston valtio-opin
professorin ”systeemitason” määritelmiin? Ja miten ”systeemitason halveksunta”
linkittyisi venäläismieliseksi tukevaan ja venäläiseen identiteettiin liittyvään
kasvatus- ja kulttuuritoimintaan sekä viestintään?
Professori Mikko Mattilan ja valtio-opin johdantokurssin
mukaan ”systeemitason” seurauksia ovat poliittisten kiistakysymysten
painottuminen yhä enemmän elämäntapakysymyksissä, poliittisten konfliktien
sosiaalisen taustan muuttuminen, kansallisvaltion ja poliittisten
instituutioiden legitimiteetin mureneminen sekä poliittisen osallistumisen
muutos.[3] Professori Hiski Haukkala lausuu Ulkoministeriön erityistutkijana
samanlaisista haasteista, kun vaatii Venäjän vaikuttamisyrityksiä vastaan
”systeemitason halveksuntaa”.
Kansainvälisen politiikan teorian kolme systeemitasoa[4],
valtiojärjestelmä, valtioiden sisäinen dynamiikka sekä edelleen yksittäisten
politiikkojen rooli, ovat tarkemmin erittelemättömät Hiski Haukkalan
haastattelussa Helsingin Sanomissa. Toistaiseksi ”systeemitason halveksunnasta”
on Suomessa puhuttu lähinnä koulujen systeemihaasteina siinä, miten koulu
toimii tai on toiminut pakkosyöttölaitoksena tietynlaisen systeemieetoksen
puolesta. Missä määrin professori Haukkala puhuu jotain muuta kieltä samoilla
käsitteillä kuin tähän saakka vakiintunut kieli, niin jää luonnollisesti
epäselväksi Helsingin Sanomien hämärän tekstin perusteella.
Systeemitason ohjaus - rahan ja vallan ohjauksessa media
Jürgen Habermas (1981/1984)[5] käytti ilmaisu ”systeemitaso”
viitaten taloudelliseen ja poliittiseen järjestelmään, joka perustuu rahaan ja
valtaan. Suomessa ei ole kuitenkaan juurikaan käyty keskustelua Habermasin
käsitteiden varassa. Tälle ”systeemitasolle” kuuluvat kontrollimekanismit,
joiden avulla politiikka ja talous voivat pitää valtaansa. Habermas liittää pohdinnat
”systeemitasosta” legitimaatiokriisin edellytyksiin, mistä itse asiassa oli
kyse myös valtio-opin professori Mikko Mattilan määritelmissä systeemitason
haasteista yhteiskunnassa.
Toisen maailmansodan aikaisena teininä Habermas ei vielä
taistellut Saksan armeijassa, mutta koki vanhan natsismin kauhistuvuuden.
Habermas itse katsoi järjestelmän olevan kriisissä, koska systeemin medialle
(rahan ja vallan medialle) ei ole oikeutusta ja systeemimedia on aina kuitenkin
parasiitti, joka lopulta tuhoaa isäntänsä. Systeemitason vahvistuminen on
kuitenkin ratkaisevaa yhteiskunnalle, mutta samalla se tuhoaa itsensä. Habermas
analysoi ”systeemin” ennalta määritellyiksi tilanteiksi ja yhteistoiminnan
toimintasäännöiksi, joissa määrittyvät myös kommunikaation lailliset
rajat. Rahan ja institutionaalisen
vallan perustalla toteutuu myös systemaattinen koordinointi. Habermasin
pohdinnat sosiaalisesta kontrollista viittaavat sosiaalisiin mekanismeihin,
joiden avulla pyritään ehkäisemään ja valvomaan rikollisuutta sekä edistämään
turvallisista kuuliaisuutta sosiaalisten normien mukaisesti. Habermasin mukaan
systeemin koordinointi varmistetaan parhaiten median ohjauksen avulla, koska
tällä tavalla voidaan lievittää kommunikatiiviseen toimintaan mahdollisesti
liittyvää epäröintiä.
Mahdollisesti Suomen ulkoministeriössä kehitellään tällaisia
toimintaohjelmia sosiaalisen kontrollin, koordinoinnin ja valvonnan
voimistamiseksi. Kyse ei ole enää demokratiasta eikä perustuslaillisista
vapauksista ja ihmisoikeuksista. Kyse on sotatoimien mukaisesta viestinnästä.
[1] Anna-Liina Kauhanen, Helsingin Sanomat 12.4.2015.
Nato-hakemusta seuraisi kriisi Venäjän kanssa. http://www.hs.fi/kotimaa/a1428727352483
[2]
Patnaik, D and Becker, R. (1999) Needfinding: the why and how of uncovering
people's needs. Design Management Journal, Spring 1999, s. 37-43.
[3] Mikko Mattila, 2013. Poliittinen kulttuuri. Valtio-opin
johdantokurssi. http://blogs.helsinki.fi/vol-johd/files/2008/08/johdanto062013.pdf
[4] Martin
Hollis, Steve Smith, 1991. Explaining and Understanding International Relations
(Clarendon Paperbacks).
[5] Jürgen
Habermas, 1981.Theorie des kommunikativen Handelns.
[6] Arto Hirvelä ja Aki-Mauri Huhtinen 2013, Strateginen
kommunikaatio informaatioyhteiskunnan kansallisten tavoitteiden edistämisessä –
realismista sosiaaliseen konstruktioon. http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/download/7984/6085
[7] Huijarit huijaavat Venäjä-pelottelun avulla
informaatiosodankäynnin tilaisuudessa. Pitkäaikaistyötön tarkkailee
Eduskunnassa 22.1.2015. http://juhamolari.blogspot.fi/2015/01/huijarit-huijaavat-venaja-pelottelun.html
[8] Juha Molari 21.1.2015. Kapteeni Miika Sartonen
Eduskunnan Ulkoasiainvaliokunnan informaatiosodankäynnin ”avoimessa
kuulemisessa” 22.1.2015. http://juhamolari.blogspot.fi/2015/01/kapteeni-miika-sartonen-eduskunnan.html
Kirjoittaja on poliittisesti väritön ja sitoutumaton dissidentti
Kirjoittaja on poliittisesti väritön ja sitoutumaton dissidentti
Juha Molari, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172, +358 44 238 1165
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte http://vk.com/id157941374
LinkedIN-profiili: http://fi.linkedin.com/pub/juha-molari/99/160/a4
|