torstai 26. heinäkuuta 2012

Pussy Riot - ryhmäseksi-virtsankaatajien anarkistiryhmä


Kuva: Juha Molari konfirmaatiossa Venäjän ortodoksisessa kirkossa Helsingissä.

Jarmo Koponen, Jukka Mallinen, Jarkko Tontto, Markku Kivinen, Iiro Rantala, poliittinen pakolainen Oksana Chelysheva, Toomas Hendrik Ilves ja moninaiset muutkin ”ajattelijat” ovat nyt kovasti huolissaan Venäjästä. Markku Kivisen huolestuminen huolestuttaa jo minuakin, sillä yleensä hänellä on säilynyt terve harkinta.

Tällä kertaa nuo tyypit ovat huolissaan, koska ryhmäseksi-virtsankaatajien ryhmä ”Pussy Riot” ei voi vapaasti ilmaista performanssiaan ortodoksisen kirkon ikonostaasin edessä. Pussy Riot on nyt Venäjän suurin ongelma. En tiedä, missä määrin Koponen, Mallinen, Tontto, Kivinen, Rantala ja Ilves ovat käyneet koskaan ikonostaasin edessä. Sen paikan sivuutan kunnioittaen satunnaisesti sunnuntaina: saapuessani yksityiseltä synnintunnustukselta, käydessäni vastaanottamassa Herramme Jeesuksen Kristuksen veren ja ruumiin viinissä ja leivässä sekä liturgian lopussa suudellessani pyhää ristiä.

Pussy Riot -anarkistiryhmän touhu on osa Venäjän ortodoksikirkon vastaista kampanjaa, uskon häpäisyä ja uskovien loukkaamista. Kampanjan lähtökohtana on tunne Venäjän ortodoksisen kirkon keskeisyydestä Venäjän Federaation yhtenäisyydelle ja vakaudelle. Säälittävänä koen tietynlaisen itseään ehostavan venäläisen intelligenssin pyrkimykset esittäytyä länsimaisiksi arvoliberaaleiksi ja tällöin heidän kyvyttömyyden käsitellä uskonnollisia pyhiä käytäntöjä vastuullisesti. Jopa Venäjällä on näiden joidenkin ”intelligentti-pyrkyreiden” keskuudessa ilmennyt haluttomuutta arvioida kriittisesti ja moittien Pussu Riotin toimintaa.

Pussy Riot -ryhmän jäsenet kuuluvat Voina-ryhmään, joka on järjestellyt alastomina 10 hengen ryhmäseksiaktioita museossa sekä kaadelleet virtsaa Nevski Prospektilla poliisien päälle sekä maalasi Nevskin nostosiltaan valtavan peniksen, joka ”nousi” yöllä osoittaen FSB:n rakennukseen. Heidän taustat tunnetaan, eikä heidän motiivejaan pidä nytkään unohtaa vain siinä ilossa, että nyt voisi nuorten söpöjen tyttöjen tähden moittia Venäjän tylyjä instituutioita. En sinänsä ole kovin vakuuttunut noiden tyttöjen söpöydestäkään: näiden moraalittomuus turmelee viehättävyyden. Ehkä joku toinen ajattelee toisin.

Anarkistinen lain rikkominen ja vankeustuomio ovat osa suunniteltua strategiaa, tavoitteena on päätyä vankilaan. Suomalaiset Venäjä-tuntijat ja muutkin ovat jo osoittaneet tarkoitusperien seuraavan siirron: siirtyä pois jumalanpilkasta ”diktatorisen Venäjän haluun” sortaa ihmisiä, jopa nuoria söpöjä tyttöjä.

Toinen tarkoitusperä on yhdistää homokeskustelu ja homojen kokema ”sorto” Venäjän poliittiseen keskusteluun. Tarkoitusperänä on saattaa Venäjä näyttämään pahalta länsimaiden silmissä. Venäjän yhteiskunta on varsin suvaitsevainen ja vapaa, mutta homopropagandan ja homouden promootiot ovat siellä kielletty. Mielestäni Venäjä menettelee valtiollisella tasolla täysin perustellusti ja oikein mainitussa asiassa. Venäjän uskonnolliset suurimmat yhteistö - Venäjän ortodoksisen kirkko ja muslimit - ovat myös hengellisesti uskollisia torjuessaan gay-avioliitot.

Pussy Riotin anarkistiryhmän touhut ovat saaneet huomiota länsimaisten rahoittajien ja intressiryhmien tarkoitusperien ansiosta. Itsessään tuo provokaatio ei olisi ollut huomioimisen arvoinen, se oli mauton ja sisällyksetön, vaikka vakava loukkaus. Kristus Vapahtajan katedraalissa ikonostaasin edessä esitetty "manaushuuto" oli täynnä törkeitä kirosanoja. Se oli omiaan loukkaamaan ihmisten uskonnollisia tunteita. Sellainen esitys olisi myös Suomessa rangaistava toimi, olisipa se tapahtunut kyläkirkossa tai keskeisimmissä katedraaleissa, vaalien aikana tai arkisena tavallisena päivänä.

Pussy Riot -punk-ryhmä järjesti presidenttivaalien edellä provokaation Venäjällä ortodoksisen kirkossa ikonostaasin välittömässä läheisyydessä. Ryhmä meni luvattomasti sinne ja esitti kiroilevan ”manaushuudon”, jota he sittemmin kutsuvat "pyhäksi ja hartaaksi" rukoukseksi, Finrosforumin puolesta järjestön hallituksen jäsen Oksana Chelysheva on Pussy Riot-ryhmän etujen puolustaja. Hänen mukaansa Venäjän instituutioiden toimissa kiroilevaa manaushuutoja esittänyttä ryhmää vastaan olisi kyse Venäjän kauheasta sensuurista taidetta ja uskonnollista vapautta vastaan.


Pussy Riot -ryhmän kiroileva ”manaushuuto” (Pyhä paska) oli eräänlainen manaus Vladimir Putinia vastaan. Selvästi poliittinen provokatiivinen pyrkimys ja ortodoksisen kirkon häpäiseminen oli tarkoitushakuista. Jo sinänsä kirkollisen konsertin järjestäminen on luvanvaraista, uskonnollisen yhteisön tilassa on myös käyttäytymistä säätävät ja ohjaavat traditiot ja ohjeet, joita Pussy Riot ei kunnioittanut.

”Nuoriksi söpöiksi tytöiksi” muuttunut ryhmäseksi-virtsankaatajien anarkistiryhmä tulisi palauttaa lähtökohtaansa, jotta yhtälailla uskonnoton tai toisuskoinen voi ymmärtää nyt rikotun perustavia eettisiä ja juridisia perusteita. Kyse ei ole suinkaan siitä, onko kiroilevassa manaushuudossa mainittu Vladimir Putinin tai patriarkan nimeä, kyse olisi yhtälailla sopimattomasta menettelystä, jos nämä tytöt olisivat menneet mihin tahansa moskeijaan tai synagogaan sekä huutaneet avukseen profeetta Muhammedin tai patriarkka Abrahamin pyhää paskaa.

-

”Manaushuudossa” anarkistiryhmä vetosi Pyhän Mariaan, jotta tämä karkottaisi Putinin pois. Sitten heidän ”rukous” syveni kuoron toistuviin huutoihin:

Pyhä paska, paska, Herran paska!
Pyhä paska, paska, Herran paska!


En suomenna sopimatonta manaushuutoa blogiini. Sopimatonta ei sovi toistaa laajemmin.


. . . . . . . .





_ _ _ _

Juha Molari Юха Молaри

pitkäaikaistyötön,

GSM +358 44 275 8284

Teologian tohtori, BBA

Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374

Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

EMAIL juhamolari-AT-rambler.ru ja juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)

СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html