Tammikuun lopulla 2013 kokoontunut Moskovan ja koko Venäjän
patriarkan johtama ja siunaama kansainvälinen kansalaisjärjestö Maailman
Venäläisten Kansojen Neuvosto («World Russian People’s Council», WRPC; Всемирный Русский Народный Собор, ВРНС)[1] julkaisi solidaarisuuslauselman
puolestani. Kyse on itse asiassa uudemmasta "muistamisesta" sen solidaarisuuden ilmauksen johdosta, jonka Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston ihmisoikeusjaosto oli lausunut jo vuonna 2011.[4]
"Solidaarisuuslauselma" lämmittää varmasti mieltäni, eikä ainoastaan lämmitä vaan myös hämmentää, koska WRPC antaa tavanomaisesti lausuntonsa hyvin merkittävistä
asioista. Järjestö toimii Venäjän ortodoksisen kirkon alaisuudessa.[1]
Järjestön kokouksiin osallistuu edustajina Venäjän
perinteisten uskontojen korkein papisto, Venäjän sotilasjohtoa, Venäjän
federaation lainvalvontaviranomaisten johtoa sekä suurempien oppilaitosten,
tieteen ja kulttuurin keskusten edustajia. Järjestön apulaispäälliköt ovat
Venäjän kirjailijoiden liitosta Valeriy Ganichev ja Moskovan patriarkaatista
Kirkko ja yhteiskunta –osaston puheenjohtaja Vsevolod Chaplin. Äskettäin kokoontuneessa Neuvostossa myös
ihmisoikeuskeskuksen johtaja Roman Silantyev toimii vaikuttavasti.[2] Hän on jo
aiemmin muistanut minua samansisältöisellä tiedotteella.
Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston lausunto on
luettavissa esimerkiksi Mariupol-sivustolta.[3] Mietin kovasti, voisiko tämän
lausunnon liittää jopa CV:n suositusten joukkoon. Työpaikkahakemusten yhteydessähän
pitää olla CV, jossa lopussa sopii olla suosittelijoiden nimiä. Kyseessä on
epäilemättä arvovaltaisin solidaarisuuden tiedote, jonka olen saanut elämäni
kaunistamiseksi.
Myöhään sunnuntai-iltana eräs ystävällinen antifasisti soitti minulle,
koska hän oli havainnut tarkkaavaisena miehenä, että katkeruus ja naljailu värittävät
kaikkia tekstejäni jo muutaman viikon ajan ja erityisellä tavalla viime päivät. Edes nuo "solidaarisuuden sanat" eivät ole keventäneet mieltäni. En tiedä, oliko mainittu antifasisti tietoinen mainituista "solidaarisuuden sanoista", koska hän ei venäjää erityisemmin lue. Hän oli havainnut aivan oikein, että iloni ei ole enää ehtymätön. Hän antoi ohjeeksi, että
erityisesti valtiollisten virkojen hakuprosesseista voi valittaakin. En ole halunnut valittaa, vaikka todella moneen paikkaan (myös virkaan) tiedän
kokemukseni ja koulutukseni parhaaksi. Olen lopettanut sellaisen ja kaiken taistelun,
minusta on tullut pahanhenkinen marisija. Tuskin valitan työhön liittyvästä syrjinnästä tämän jälkeenkään, jos itse kohtaan syrjinnän syystä tai toisesta. En ylipäätänsä luota suomalaiseen oikeuslaitokseen ja viranomaiskoneistoon: kauniit lait ovat luettavaksi, mutta niillä ei ole oikeudellista vaikuttavuutta, kun kyseessä on köyhä toisinajattelija, sellainen yksinäinen mies kuin minä. Laki on olemassa näyttämistä ja esittämistä varten - sekä tietysti hyväosaisia varten, jos nämä kohtaavat rikollista vääryyttä tai pelkästään epäilevät sellaista kohdanneensa.
Sain tietää solidaarisuuslauseesta pari päivää sitten. Minun
tunnereaktioni eivät ole enää niin eheät ja hienostuneet kuin pitäisi olla näiden empaattisten, lämpimien sanojen jälkeen. Olen valitettavasti siirtynyt enemmän
katkeroituneen, turhautuneen keski-ikäisen miehen marinaan kuin kristilliseen
toivorikkaaseen aktiivisuuteen. Marinalla en tietenkään voita mitään, mutta en minä enää kamppaile voiton puolesta. Junan viimeinen vaunu meni jo ohi ja minä jatkan vanhenevan miehen elämää lasteni hoitajana, mikä tehtävä on jäänyt Luojan lahjana minulle. En mene kuitenkaan niin syvälle kuin profeetta Jeremia, joka syytti Jumalaa vilpillisestä suostuttelusta profeetan tehtäviin ja kirosi lopulta oman syntymäpäivänsäkin.
En tiedä, miten nousisin vanhenevan miehen marinasta
solidaaristen sanojen avulla miehekkääseen tarmokkuuteen. Tämänkertainen
köyhyyteni tuntuu jo liian lamauttavalta – ja silmät avaavalta. Olen päättänyt ”antaa
periksi”, luovuttaa. Voitaisiin tehdä johtopäätös, että oli virhe osallistua
antifasistiseen aktiviteettiin häijyjä ilmiöitä vastaan, joita Suomessa oli havaittavissa.
Olisi pitänyt kehittyä hiljaiseksi, näkymättömästi korruptoituneeksi mieheksi
tässä suomalaisten verkostojen maailmassa. Media saa juttuja vakaumuksen ihmisistä,
mutta vakaumuksen ihminen ja hänen perheensä saavat vain kärsimyksen – ja tietysti
kauniita sanoja, jotka voivat innoittaa ja rohkaista.
Ymmärrän, että minun sopii pyytää anteeksi katkeroitunutta
tyytymättömyyttäni, ivallista ja naljailevaa marinaa, joka hallitsee
tunnetilaani nykyään. Niin minun pitää pyytää anteeksi lähimmäisteni vuoksi ja
myös itseni tähden. Olen jo huhtikuusta alkaen kaksi vuotta ollut
poikkeuksellisen toimeton ja tarpeeton mies, joka on satunnaisesti keksinyt
jotain kirjallisia harrastuksia ja mahdollisuuksia itsenäisesti ja suhteiden
avulla, mutta en ole ollut mihinkään ansiotyöhön tarpeellinen. Tätä ennen minä
olin hyvin aktiivinen erityisesti työn ja kirjallisten (taloustoimittaja)
tehtävien hyväksi, ja energiaa riitti samanaikaisesti myös tohtoriopinnoille ja
väitöskirjaan sekä IT-opintoihin ja muihin harrastuksiin. Niin on ollut itse
asiassa pienin eri variaatioin koko aikuisikäni, yli 20 vuotta. Joskus yöt
päivät olen tehnyt työtä eikä energia ole loppunut. Nyt tuo kaikki on poissa.
Yhtäkkiä en ole mihinkään tarpeellinen, missään ei ole työtä ja työn mukana
toimeentuloa minulle. Täydellinen muutos on ollut poikkeuksellisen raju tähän ”pelkkään
elämiseen” aiemmasta superaktiivisuudestani, josta kukin lähimmäinen kykeni
näkemään vain pieniä välähdyksiä. Nyt kelpaan babysitteriksi, omien lasten
hoitajaksi, mikä on tietysti ollut myös antoisa kokemus. Ilmaiseksi
suoritettavia harrastuksia minä en tarvitse elämääni: tarvitsen ainoastaan
toimintaa, jonka avulla saan itselleni ja lasteni hyväksi ansiotulon.
Viime yönä eräs tunnollinen suomalainen ortodoksi lähetti
sähköpostiviestin, jossa hän kysyi: ”Mitä muuten olet odottanut Moskovan
patriarkaatilta? Siis ihan käytännön tasolla?” Minä vastasin varhain aamulla (kello
6:45): ”Minä en odota oikeastaan mitään, vaan pysyn realistina seurakuntalaisen
tasolla, joka on tärkein taso”. Mahdollisesti eräät toiset ortodoksiseen uskoon
liittyneet kirjoitukset innoittivat tämän miehen kysymyksiin. Tunnen hänet
erittäin hienotunteiseksi, ortodoksiseen uskoon vakavamielisesti suhtautuvaksi
kristityksi.
Minä koen ikäni ja kokemukseni tähden jo oikeaksi hylätä
kaikki odotukset ja unelmoinnit, mutta yleensäkään minulle unelmointi ei ole
luonteenomaista. En ole oikeastaan
odottanut mitään henkilökohtaista menestystä niiden omantunnontoimien ansiosta,
joita olen lausunut viime vuosien aikana. Olemattomista henkilökohtaisista
menestysodotuksista huolimatta on mieleni ja tarmoni musertunut voimakkaammin
kuin kuvittelin: jos realistisesti arvioi tuloksia, niin mitään
menestyksellistä tulosta en ole saanut missään niissä asioissa, joita pidin
esillä. ProKarelia jatkaa toimintaansa vanhaan tapaan, venäläisiä perheitä
viekkaasti ja häijysti nöyryytetään yhä edelleen, Kavkaz-Center jatkaa
toimintaan, homot ja heidän puolustajansa valloittavat ev.lut.
kirkkolaitoksessa lisää oikeuksia ja valtaa, jne. Minä olen samanaikaisesti
menettänyt toimeentulon, tipahtanut suomalaisen proletariaatin köyhään
pohjasakkiin, olen menettänyt kaikki työllistymismahdollisuudet. Jos jotain
pitäisi ottaa opiksi, niin mitään ihmisoikeus- ja yhteiskunta-aktivismia ei
kannata ihmisen harjoittaa Suomessa: hän ei saa muutosta, vaan ainoastaan
tappion itselleen. Suomessa pitäisi oppia viekkaan hiljaiseen korruptioon,
näkymättömään veljeilyyn ja viattomaan vallan ahnehtimiseen, jotta todella korkean
aseman saavutettuaan voi ehkä ilmaista näkymättömästi vakaumuksensa
päätöksissä, mutta tietysti ehdottomasti varoen paljastumista.
Äitien muinaiset unelmat sopii keski-ikäisten miesten (niin
kuin minäkin jo olen tehnyt) jo heittää, maailmassa elettävä todellisuus ja
toivo on tässä pienessä arkisuudessa, enemmän todettavassa kuin unelmoidussa,
enemmän koettavissa teoissa kuin lumoavissa sanoissa, hiljainen näkymätön
korruptoitunut vallankäyttö ja siihen sopeutuminen ovat vaikutusvaltaisempia
keinoja kuin sananvapaus ja mielipiteen vapaus Suomessa. Vastaan
ortodoksisystävälleni, että odotukset ja unelmoinnit kuuluvat nuorukaisille,
jotka ovat menossa tai juuri päässeet vapaaksi varusmiespalveluksesta, kun vain
vähän tätä ennen äiti on kyynelin saattanut poikansa ihmisten maailmaan. Muussa
tapauksessa unelmat on syytä unohtaa.
Epäilemättä: hyvillä, solidaarisilla puheilla päästään tietysti
pitkälle, ne tekevät myös sieluni ja henkeni tyytyväisemmäksi. Solidaariset
myötätunteiset puheet ovat aivan erilaiset kuin rakkaudettomasti sanotut ja
tehdyt toimet, kun vihamieheni veivät minulta välttämättömän jokapäiväisen
leivän, monesti päivässä välttämättömän leivän. Kauniit sanat suojaavat sieluun
kasvatettua unelmaa, äidin ja isän muinaisia puheita lapsuuden vuosina, ne
suojaavat toivon säilymistä hengessä. Minä olen kuullut kauniit sanat niin
monta kertaa ja kokenut kurjuuteni niin selvästi, että en enää vahvistu
sanoilla niin kuin nuoret poikaset äidistään erotessaan.
Kun toimeentulorajan alapuolella elävänä miehenä mietin
solidaarisia sanoja, joita pappisseminaarinsa hyvin opiskelleet henkilöt
lausuivat puolestani, niin tunnen sieluni huomattavasti levollisemmaksi
lastenhoitajana. Eilen sieluni ja henkeni riemuitsi, kun Heureka-tiedekeskus
Vantaalla päästi kaikki kävijät ilmaiseksi sisälle. Lähdin aamulla kahden
lapseni kanssa Heurekaan pietarilaisen ystäväperheen seuraksi. Paikalla tapasin
myös neljä muuta venäläistä ystäväperhettä, joiden kanssa vietimme sovitusti
lastenhenkisesti aikaamme. Matkalle lähtiessä pankkitililläni oli 11 euroa
velasta käyttötilille siirrettyä rahaa, kukkarossa oli 40 euroa vipattua rahaa
ja visa-kortilla on nostovaraa 43 euroa. Käyttööni saamaan autoon ostin 20 eurolla
bensaa, sillä siinä paloi jo bensan vähäisyyttä osoittava varoitusvalo. Mietin tarkkaavaisesti,
ostanko vähät bensat käteisrahalla, visalla vai pankkikortilla. Maksoin bensan
käteisellä. Heurekassa piti ostaa pienelle 3 vuotta vanhalle pojalleni jäätelö,
mihin kului jäljellä olevasta rahasta noin 2 euroa. Söin jopa itsekin jäätelön.
Päätin, että elämä ei kuitenkaan saa
olla täysin surkeaa! Tämän viikon keskiviikkona saan työttömän peruspäivärahan.
Ehkä tänään maanantaina ja huomenna tiistaina tarvitsen myös rahaa erilaisia
menoja varten. Aamulla reilu aamupala ja eväitä mukaan! Babysitter osasi
hommansa taas tällä kertaa.
Kaiken kaikkiaan hyvillä, solidaarisilla sanoilla sieluni
voisi kiitää pitkällekin, ne myös tekivät sieluni ja henkeni aivan eri tavalla
tyytyväiseksi kuin ne pahat, rakkaudettomat ja väärämieliset sanat, joiden
avulla YK:n turvaneuvoston terrorismipakotelistan vastaisesti toimiva
Kavkaz-Center ja sen liittolaiset suomalaisessa mediassa ja
evankelisluterilaisessa kirkoissa tuhosivat ansaintani, ja joskus loukkaavilla
sanoilla koskettivat myös sieluuni saakka.
Viitteet
[1] Wikipedia. Всемирный Русский Народный Собор (ВРНС)
[2] ROC aikoo
perustaa vuoropuhelu "vasen" ja liberaalit
http://www.freezepage.com/1360566867ELMQODQDOC (jäädytetty sivu)
http://finnish.newsbom.com/religion/344858.html
(alkuperäinen sivu)
[3] Mariupol 29.1.2013. РПЦ предложила перейти в
православие финскому пастору http://www.freezepage.com/1360478522QIIXOFCIBM (jäädytty sivu)
[4] Esimerkiksi Moskovassa toimivan Pyhän Serafim Sarovilaisen seurakunnan sivustolta voi lukea Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston alkuperäiset sanat vuodelta 2011. Näihin sanoihin siis viitattiin taas äskettäin. Seurakunnan sivusto on tässä: http://www.serafime.ru/lin/new.php?re=l&sid=1535&cat=1 Ja sivuston näkymä on jäädytetty tähän myös: http://www.freezepage.com/1360592485QQODBQUTZF
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374
[4] Esimerkiksi Moskovassa toimivan Pyhän Serafim Sarovilaisen seurakunnan sivustolta voi lukea Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston alkuperäiset sanat vuodelta 2011. Näihin sanoihin siis viitattiin taas äskettäin. Seurakunnan sivusto on tässä: http://www.serafime.ru/lin/new.php?re=l&sid=1535&cat=1 Ja sivuston näkymä on jäädytetty tähän myös: http://www.freezepage.com/1360592485QQODBQUTZF
. . . . . . . .
Juha Molari Юха Молaри
GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
Venäjän ortodoksisen kirkon jäsen
Teologian tohtori, BBABlog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html