Itsenäisyyspäivänä Helsingin kadut
tarjosivat jännitystä monille suomalaisille - ja poliisille. Toiset
marssivat kansanpettureita vastaan ja ilmaisivat sen äänekkäästi.
Toiset marssivat natseja vastaan, eivätkä säästäneet ääntänsä.
Rohkeudestaan ja urheudestaan
sankaruutensa rakentavat yksilöt seikkailivat jopa kosketusetäisyydelle vastapuoleksi nimeämäänsä
äärioikeistolaista viharyhmää, jonka eräät nimesivät Vladimir
Putinin lähettämäksi informaatio-operaatioksi. Jännitystä oli
Helsingin kaduilla itsenäisyyspäivänä.
Kansanpettureista ja natseista
puhuminen sekä siihen yhteyteen Vladimir Putinin sekoittaminen ei
ole vain poliittista retoriikkaa sekä hiukan vakammassa tapauksessa
pahan nimeämistä ja pahan kuvitteellista projisointia
ulkopuolisiin, tyypillistä ”moraalista paniikkia”, vaan voi olla
myös aidon vainoharhaisuuden heijastusta.
”Jos me kadotamme nämä viholliset,
meidän määrittelyt itsestämme joutuvat uhatuiksi ja meidän
hellimä ryhmämme tuhoutuu”, kirjoitti osuvan kohtalokkaasti CIA:n
psykiatri, professori Jerrold Post teoksessaan The Leaders and Their
Followers in a Dangerous World (2004:165).
Kaikki marssijat eivät kuitenkaan
kulje samoissa saappaissa eivätkä kaikki huuda samalla voimalla.
Helsingissä itsenäisyyspäivänä tavattu ilmiö on universaalisti
tunnettu. Psykopatologisesti ”terve” yksilö jää
salaliittomanian sisäpuolelle: todellisuus yksinkertaistuu,
moraalinen jyrkkä erottelu tehdään ”meidän” ja ”muiden”
välillä.
Samanaikaisesti on oivallettava, että koko ryhmä ja sen kaikki osallistujat eivät ole määriteltävissä pahimpien häiriköiden mukaan, joita on valitettavasti kaikissa ryhmissä, jopa presidentin vastaanotolla. Olennaista on arvioida, miten itse kukin ja ryhmän puhujat (johtajat) suhtautuvat häiriköintiin, uhkailuun tai suoranaisiin iskuihin. Mikä on heidän esimerkkinsä muulle joukolle, uskaltaako kukaan sanoutua irti "omista piireistä" syntyneisiin rikkomuksiin - vain kätketäänkö ne ja hyväksytään?
Samanaikaisesti on oivallettava, että koko ryhmä ja sen kaikki osallistujat eivät ole määriteltävissä pahimpien häiriköiden mukaan, joita on valitettavasti kaikissa ryhmissä, jopa presidentin vastaanotolla. Olennaista on arvioida, miten itse kukin ja ryhmän puhujat (johtajat) suhtautuvat häiriköintiin, uhkailuun tai suoranaisiin iskuihin. Mikä on heidän esimerkkinsä muulle joukolle, uskaltaako kukaan sanoutua irti "omista piireistä" syntyneisiin rikkomuksiin - vain kätketäänkö ne ja hyväksytään?
Katujen marssien huudot ja puheet eivät
aina synny ”psykopatologisesti” (mielen sisäisenä häiriötilana)
paranoidisesta tyylistään huolimatta, vaan ne voivat olla
ilmaisultaan ehkä vain tai ainakin osittain taktisia ja
”kulttuurisia” tapoja. Vainoharhaisuuden yhteiskunnallisten
syiden ja funktioiden arvioinnissa ei pidä hätäillä.
Kuten jo sanottu: jokainen marsseihin
ja huutoihin osallistunut ei marssi sittenkään samoissa saappaissa
eikä kaikki karju samalla äänellä, vaikka johtajat tahtovat
asettaa marssijat hyvään muotoon. Jopa joissakin tapauksissa,
ainakin teoreettisesti katsoen, katujen äänekäs huutaja tai
julistaja itsekin voi olla tosiasiallisesti maltillisempi tai
”vilpillisempi” kuin performatiivinen julistustilanne ja
kirjoituksen sankari rakentavat mielikuviksi. Sosiologit ovat
käyttäneet posttraditionaalista yhteisöllisyyttä tutkittaessa
ilmaisua ”seurallisuus” (Geselligkeit). Keskustelu on
”harrastuksen” sosiaalisesti ohjaava päämäärä sinänsä, kun
taas äärimmäishenkiset puheet ovat sisällöllisesti sekundaarisia
yksilön ja yhteisön tosiasialliselle vuorovaikutukselle.
Posttraditionaaliset äärimmäishenkiset yhteisöt eivät ole
yksilölle siinä määrin kohtalokkaita kuin yksilöiden
psykopatologiasta saattaisi päätellä sisällön perusteella.
Näihin yhteisöihin voi tulla ja niistä voi lähteä mielensä
mukaan.
Professori Ervin Staub on muistuttanut,
että itse ryhmissäkin toiset yksilöt ovat konstruktiivisia
patriootteja, mutta toiset ”sokeasti” patriootteja. Edelliset
ilmaisevat rakkautta ryhmää kohtaan, mutta ovat myös valmiit
kritisoimaan ryhmän käytäntöjä. Sokeat patriootit rakastavat
ryhmää, mutta ovat haluttomia arvosteluun.
Viitekuva |
Mediassa on etsitty kansallista uhkaa kansallismielisten marssista ja huudoista, joissa oli äärimmäisiä piirteitä. Väkivaltaiset anarkistit hyökkäsivät usean kymmenen henkilön naamioituneena joukkona naisten kimppuun, kun näkivät naisilla Suomen lipun. Väkivallan itselleen oikeuttava ryhmä on aidosti riski.
Kiihko karkottaa omaa pienuutta
CIA:n tehtävissä palvellut
psykiatrian professori Jerrold Post on muistuttanut, että joissakin
tilanteissa on vaikea määrittää, ovatko teot ja asenteet pelkkiä
esimerkkejä ankarasta varovaisuudesta, yksinkertaista ylireagointia,
vai aidon vainoharhaisuuden heijastusta.
Post antaa esimerkiksi Neuvostoliiton aikana Kremlissä eletyn salaliittojen ilmapiirin. Tällöin paranoian ja varovaisuuden erottaminen toisistaan muodostuu vaikeaksi. Post kirjoitti tästä tutkimuksessaan Leaders and Their Followers in a Dangerous World (2004, s. 24).
Post antaa esimerkiksi Neuvostoliiton aikana Kremlissä eletyn salaliittojen ilmapiirin. Tällöin paranoian ja varovaisuuden erottaminen toisistaan muodostuu vaikeaksi. Post kirjoitti tästä tutkimuksessaan Leaders and Their Followers in a Dangerous World (2004, s. 24).
Psykohistorioitsija, Suomen historian
professori Juha Siltalan sanoja mukaillen ”kiihkon avulla oma
pienuus ja haavoittuvuus voidaan painaa pois tietoisuudesta ja
saavuttaa narsistinen täyteys, jota aikuinen seksuaalisuus, kilpailu
tai suoritusperiaate tyydytyksen ehtona eivät vielä uhkaa”. Väinö
Tannerin säätiön juhlassa 12.3.2000 Juha Siltala arvioi taistelua
omanarvontunnosta globaalitaloudessa sekä kansalliskiihkoa, mutta
ilmoittaa analyysin soveltuvan muihinkin regressiivisiin
ryhmittymiin.
Juha Siltala kuvaili muissa
tutkimuksissaan heränneiden "psykoosia", joka ilmeni
taantumana seuraväen kokemuksissa. Noissa tilanteissa aktivoitui
lapsuuden kehityksen ”umpikujat ja aukkokohdat”. Minäänsä
muokkaava aikuinen eli seurakokemuksissa uudestaan lapsuutensa
avuttomuuden tunnetta.
Siltala liittyy englantilaisen
lastenlääkärin, psykoanalyytikko Donald W. Winnicotin käsityksiin
ja katsoo epäonnistuneen minuuden luotavan uudestaan
yhteisöllisyydessä: taantuma tähtäsi kehitykseen, itsen
jäsentämiseen suhteessa ympäristöön. ”Psykoosiin se johtaa,
jos ympäristö ei ymmärrä ja vastaanota kehitysyritystä”.
Winnicot käsitti psykoosin seuraukseksi äidillisen huolenpidon
(failure of maternal holding) ja ympäristön suhteiden
epäonnistumisesta.
Robins ja Post (1997) nimeävät
paranoidisen syndrooman tuntomerkeiksi grandiositeetin, lapsenomaisen
kaikkivoipaisuuden kuvitelman, ja deluusiot, jolloin ääriryhmät
uskovat itsensä ja johtajiensa erityisasemaan. Paranoidiseen
johtamiseen kuuluu traditionaalisten ilmaisutapojen käyttö taktisia
tarpeita varten, jotta voitaisiin vakuuttaa oman ryhmän
erinomaisuutta. Yhteiskunnallisen muutoksen ja stressin aikoina
tällaiset paranoidiset maailmanselitykset saavat suosiota.
Suomen itsenäisyyspäivänä 6.12.2019 uusnatsien Blood and Honour (Blut und Ehre, Veri ja Kunnia) tunnukset. Uusnatsit osallistuivat omin tunnuksin marssille. |
Kuvakaappaus videosta, jossa näkyy vuoden 2019 kansallismielisten marssi. |
Italian psykoanalyyttisesta seurasta
lääkäri ja psykiatri Franco de Masi katsoo, että deluusiot
pyrkivät nimenomaisesti poistamaan eron fantasioiden, deluusioiden
ja reaaliteetin väliltä, jolloin deluusiot mentaalisena huumeena
muuntuvat vainoaviksi, itsetuhoisiksi ja katastrofaalisiksi.
Psykologi, psykoterapeutti Kari Parvikko on kertonut de Masin
esityksestä Psykoterapeutti-lehdessä.
Toukokuussa 2009 informaatiosodankäyntiä tutkiva professori Andrei Manoilo lähetti rohkaisevan tervehdyksen, kun olin silloin joutunut nimettömän "äärioikeiston" epäluulojen ja vihan kohteeksi. Tämä lyhyt analyysi on osuva yleensäkin joukkovoimaan tukeutuvista pelkureista, jotka kasvavat naamioituneina ryhmissään uuteen uhoon:
"Tämä on kuin katutappelu: yhtäällä pelätään ja antaudutaan, mutta toisaalla jokainen etsii oikeutta potkiakseen sinua. Olet taistelussa oikean asian puolesta: tiedä, että Jumala on tässä taistelussa – Sinun kanssasi (Господь в этой борьбе - с Вами). Lisäksi suurimmalla osalla poliittisia ääriliikkeitä on yhtäläinen psykologia: he ovat hyvin rohkeita, kun on mahdollisuus syöksyä vastustajiensa kimppuun yhdellä joukolla, väkijoukossa, mutta he ovat yksinään raukkamaisia (очень трусливы по одиночке, то есть каждый в отдельности).”
Toukokuussa 2009 informaatiosodankäyntiä tutkiva professori Andrei Manoilo lähetti rohkaisevan tervehdyksen, kun olin silloin joutunut nimettömän "äärioikeiston" epäluulojen ja vihan kohteeksi. Tämä lyhyt analyysi on osuva yleensäkin joukkovoimaan tukeutuvista pelkureista, jotka kasvavat naamioituneina ryhmissään uuteen uhoon:
"Tämä on kuin katutappelu: yhtäällä pelätään ja antaudutaan, mutta toisaalla jokainen etsii oikeutta potkiakseen sinua. Olet taistelussa oikean asian puolesta: tiedä, että Jumala on tässä taistelussa – Sinun kanssasi (Господь в этой борьбе - с Вами). Lisäksi suurimmalla osalla poliittisia ääriliikkeitä on yhtäläinen psykologia: he ovat hyvin rohkeita, kun on mahdollisuus syöksyä vastustajiensa kimppuun yhdellä joukolla, väkijoukossa, mutta he ovat yksinään raukkamaisia (очень трусливы по одиночке, то есть каждый в отдельности).”
Vaikutuspaniikissa uho voimistuu
Muutama vuosi sitten selostin Tampereen
tutkijalle Ilmari Hiltuselle, mikä riski muodostuu poissulkemisen
käytännössä, kun vaihtoehtoismedialta (tai ”face-controllin”
mukaan väärin ajattelevilta ihmisiltä) estetään pääsy
tilaisuuksiin eikä kyetä sopimaan hyvän tavan mukaisista
pelisäännöistä, joita kaikkien osapuolten olisi noudatettava
yleisötapahtumissa. Siinä vaiheessa Hiltunen ymmärsi asian Media & Populismi -teosta varten, mutta sittemmin hän ei näytä enää
tiedostavan ongelmaa.
Riski on yleinen myös yhteiskunnassa:
siinä, missä äärivasemmisto räyhää ja varoittaa, että
äärioikeiston mukaan ottaminen tarkoittaa ”hyväksymistä” ja
”normalisoimista”, niin kasvokkain kohtaamisten estyminen ja
pelisääntöjen puuttuminen tarkoittaa, että äärilaidat
erkaantuvat yhä enemmän tolkun ihmisistä, paranoia voimistuu
puolin ja toisin. Mediassa vaientaan liian johdonmukaisesti siitä, kuinka väkivaltaisesti anarkistit käyttäytyvät. Niin myös itsenäisyyspäivänä vuonna 2019. Ekstremismiä ei pidä etsiä vain äärioikeistosta.
Panu Huuhtanen kuvasi hyvin poliisin ja uhrien välisen keskustelun heti hyökkäyksen jälkeen. Twitterissä ihmetellään ja valitellaan vasemmistoanarkistien väkivaltajoukkoja. |
Vaikutuspaniikissa (engl. agency panic)
yksilö kokee voimattomuutta vaikuttaa merkityksellisesti
ympäristönsä sosiaaliseen toimintaan, uskoo ulkopuolisten voimien
kontrolloivan häntä ja hermostuu suurten organisaatioiden
vaarallisista motiiveista. Paranoia käynnistyy, kun yksilö kokee
kilpailevan etnisen, uskonnollisen tai poliittisen ryhmän uhkaavan
asemaansa yhteiskunnassa. Johan Bäckman on väitöskirjassaan
käsitellyt tätä ilmiötä. Paranoiaa on voitu pitää sosiologien
selityksissä virallisen kulttuurin hylkäävän ryhmäsolidaarisuuden
muotona. Tämä paranoia on vaarallinen käyttövoima myös vasemmiston ryhmittymille.
Julistamisen pakossa etsitään äidin rakkautta
Tylyyn jyrkkyyteen on sekä ryhmästä
että yksilöstä itsestään nousevia lähtökohtia. Siinä on jotain outoa, jos ei siedä erimielisyyksiä. Näin on tyypillisesti äärivasemmistossa suhteessa muihin ryhmiin, joita ei sallita edes toimia turvallisesti. Äärioikeistossa on havaittavissa jossain määrin ryhmien sisällä joustamattomuutta.
Jerrold Post on liittynyt Heinz Hartmannin egopsykologiaan ja muistuttanut, että joustamattomuus ja ehdottomuus ovat seurausta esimerkiksi johtajan omista sisäisistä psyykkisistä ongelmista. Luultavasti toiset ihmiset sortuvat psyykkisen paineen ja tylyttävän eriarvoisuuden johdosta herkemmin ääriryhmien tarjoamaan uuteen identiteettiin, kuin toiset henkilöt.
Jerrold Post on liittynyt Heinz Hartmannin egopsykologiaan ja muistuttanut, että joustamattomuus ja ehdottomuus ovat seurausta esimerkiksi johtajan omista sisäisistä psyykkisistä ongelmista. Luultavasti toiset ihmiset sortuvat psyykkisen paineen ja tylyttävän eriarvoisuuden johdosta herkemmin ääriryhmien tarjoamaan uuteen identiteettiin, kuin toiset henkilöt.
Myös ”julistamisen pakko” voi
syntyä sekä psykoottisesta ehdottomuudesta että alemmuuden tunteen
kompensaationa, eikä tässä tarkoiteta vain Mika Waltarin
romaanissa kertomaa tilastovirkailija Felix ”Onnellinen”
Tienhaaraa, jolla oli pakonomainen tarve todistaa vieraille ihmisille
uskonnostaan. ”Julistamisen pakko” voi olla myös poliittista.
Äärivasemmiston innokkaat kannattajat hyökkäsivät kansallismielisten marssia vastaan ja poliisin piti poistaa häiriköt. |
CIA:n psykiatri Jerrold Post analysoi,
että jälkimmäisessä tapauksessa pakkomielteisesti julistava
henkilö tahtoo manifestatiivisen käyttäytymisen avulla herättää
ihailua ja tehdä vaikutus, koska hän sai lapsena liian vähän
äidin rakkautta. Hän menettelisi niin kuin Preussin kuningas
Fredrik Wilhelm, joka kysyi yhä uudestaan ympäristöltään
rakkautta. Mielestäni anarkistit raivoavat häiriintyneesti rakkauden vammaansa. Myötätunto toisen ihmisen koskemattomuuteen puuttuu, mikäli tämä henkilö "edustaa" erilaista ideologiaa.
Edesmennyt psykoanalyytikko Lars-Johan
Schalin kirjoitti, että tällaiset henkilöt eivät fallisten
defenssien tähden aina salli sellaisia heikkoudentiloja kuin surua
hautajaisissa. Olisi ollut myös kiehtovaa, mutta usealle tutkijalle
kenties pelottavaa arvioida lähemmin, kuka Hietaniemen marssin
osallistujista ilmaisi surua ja kuka tunsi pakottavaa tarvetta
julistaa sankaruutta haudoilla.
Louisianassa New Orleansissa Tulanen
yliopiston politiikan professori Robert S. Robins ja psykiatri
Jerrold Post esittivät vuonna 1997 teoksessaan Political Paranoia –
The Psychopolitics of Hatred kleinilaisen psykoanalyysin varaan
rakennetun sosiologisen mallin ääriryhmissä tavattavasta
autonomian menettämisen pelosta. Nämä ryhmät tuntevat
välttämättömäksi jatkuvan valmiustilan ja pelkäävät sen
tähden heikkoutta ja pehmeyttä. Onkohan anarkistit koskaan keskustelleet keskenään siitä, että jospa ei vihattaisi kansallismielisiä, vaan yritettäisiin olla rauhassa ja sovussa erilaisista vakaumuksesta huolimatta?
Lapsenomaista mahtailua
Israelissa Bar Ilan -yliopiston
kriminologian laitoksen lehtori, ekstremismiin erikoistunut tohtori
Moshe Hazani kirjoittaa vuonna 2000 Apocalypticism, Symbolic
Breakdown and Paranoia-artikkelissaan, että egosentrisyys ja
grandiositeetti eivät ole vain lapsenomaisia fantasiakuvia, vaan
myös ääriryhmien tyypillisiä vakaumuksellisia taktisia keinoja
puolustautua ahdistusta ja epävarmuutta vastaan.
Hazani havaitsee ahdistukseen ja
epävarmuuteen joutuneiden yhteisöjen kääntyvän ”ideologiseen
totalismiin”, jossa ryhdytään suojelemaan absoluuttista totuutta.
Tällöin yhteisö omaksuu uhriajattelun, paranoian ja symbolinen
järjestelmä kohtaa eroosion. Ei-psykoottisessa paranoiassa henkilö
ei hyväksy harhoja. Sitä vastoin psykoottisessa paranoiassa
kuvitelmat ja harhat itsemurhaimpulssin ulkoistuksena ja fantasiat
”uudesta syntymästä” ovat jo ratkaisevia.
Käytännössä tuo epävarmuuden
kiistäminen on siinä, että neurootikko haluaa, vaikka kiertääkin
puutteensa ympärillä, mutta sitä vastoin psykoottinen ihminen
sulkee pois halunsa ja ryhtyy vakaumuksellisuudessaan
suuruudenhulluksi. Filosofian tohtori Slavoj Žižek tulkitsee vuonna
2006 teoksessaan The Parallax View ”Jumalan” pettämättömyyden
ja ihmisen radikaalit luopumiset Kierkegaardin ja Lacanin avulla:
ihminen antaa kaiken uhraukseksi ”Asioiden Syylle” (the
Cause-Thing), jota tämä henkilö pitää lopulta suurempana itseään
varten kuin omaa elämäänsä. Hänestä on tullut
vakaumuksellisesti suuruudenhullu, muut asiat menettävät arvon.
Jo vuonna 1880 perustetun alkuaan
amerikkalaisen tiedeyhteisön, nykyään yli 80 maasta tulevan yli
8500 jäsenen organisaatiossa The Society of Biblical Literature
(SBL), sen Psykologia ja Raamattututkimus -jaoston puheenjohtajana,
toiminut D. Andrew Kille kirjoitti vuonna 2006 Raamatun tulkinnasta
ja väkivallasta kleinilaisen psykoanalyysin valossa pohtien, miksi
maailman piti jakautua autuaaksi julistusten yhteydessä. Hän kysyi,
miten on mahdollista, että uskonto voi sekä olla lähde syvälliseen
ihmisen muuntumiseen ja kypsyyteen että aiheuttaa vihamielisyyttä
ja aggressiota.
Kille viittasi tuossa yhteydessä
Rutgersin yliopiston uskonnon filosofian professoriin ja kliinisen
psykologian apulaisprofessoriin James W. Jonesiin, joka vuonna 2002
laati psykoanalyyttiseen tutkimuksen terrorismista. Jones luonnehti
idealisoinnin psyykkistä dynamiikkaa. Kun lapsi idealisoi, hän
puolustautuu sitä kokemusta vastaan, että äiti epäonnistui. Lapsi
luokittelee erilleen äidin hyvät ja huonot aspektit.
Killen mukaan raja ”muuttavan” ja
”tuhoavan” kohtaamisen välillä on siinä, miten henkilö
onnistuu liikkua idealisoinnista aitoon kohtaamiseen tai miten tämä
henkilö jää mahdollisesti yksipuolisen idealisaation ja projektion
otteeseen.
Kun lapsi kehittyy terveesti, hän osaa
käsitellä elämän luontaista epäselvyyttä. Mikäli lapsi ei saa
riittävää hoitoa, hän saattaa reagoida myöhemmin aikuisena
maailmaa kohtaan. Tuolloin aikuinen idealisoi ja lohkoo todellisuutta
paranoidisesti (splitting). Idealisointi tarjoaa mahdollisuuden
henkilökohtaiseen muuttumiseen, mutta idealisointi voi johtaa myös
fanaattisuuteen. Samaan on viitannut myös tohtori Moshe Hazani.
Sodassa kuviteltujen ja todellisten vihollisten kanssa
Kleinilaisesta psykoanalyysistä
viitekehyksensä rakentanut, politiikan tutkija ja professori Jacques
Sémelin liittää vuonna 2007 teoksessaan Purify and Destroy
ääriryhmien tunnusmerkiksi ”identiteettiyrittäjyyden”:
jäsenille on rakennettava toivon ja lupausten avulla uusi
identiteetti.
D. Andrew Kille, Ralph Waderson Jr. ja
William W. Meissner ovat tuoneet esille muiden tutkijoiden tavoin,
että ideologisten ryhmien paranoiassa on hyvin tunnettua lohkomisen
(splitting) ja projektion puolustusmekanismit. Henkilö idealisoi
itsensä ja oman yhteisönsä, mutta vähentää arvon muilta
ihmisiltä.
Melanie Kleinin psykoanalyysista
käsitteensä ammentavat professorit Robins ja Post esittävät
aiemmin mainitussa teoksessaan, että poliittisena paranoiana
tunnettu ilmiö on osa ihmisen evoluution historiaa ja ääriryhmien
tavallinen menettelytapa. Ääriryhmät ”tarvitsevat vihollista”
ja ”kollektiivista apokalypsia”. Psykologian professori
(emeritus) Ervin Staub esittää teoksessaan The Psychology of Good
and Evil (2003), että ääriryhmillä on taipumus erottaa
selvärajaisesti ”me” ja ”he” toisistaan, jolloin vihollinen
demonisoituu.
Ääriryhmät uskovat tietävänsä
totuuden salaisista motiiveista, ovat epäileviä ympäröivää
maailmaa kohtaan, tuntevat itsensä vihan keskipisteeksi, eivät
siedä suhteellistavaa argumentointia ja ovat aina varuillaan ikään
kuin sodassa kuviteltujen ja todellisten vihollisten kanssa.
Lontoossa Tavistock -instituutissa
työskennellyt tutkija W. Gordon Lawrence on teoksissaanThe Politics
of Salvation (1994) ja artikkelissaan Totalitarian States of Mind
(1996) sekä tutkijat John J. Voyer, Janet M. Gould & David N.
Ford artikkelisssaan Systematic Creation of Organizational Anxiety
(1996) katsoneet Melanie Kleinin viitekehyksen avulla, että
ympäristön epävarmuus saattaa herättää psykoottisia huolia.
Tällöin fantasiamallit tulevat tiedostamisen sijaan. Organisaatio
ottaa ehkä käyttöön klassiset puolustusmenetelmät: yksilön
ahdistus on analoginen organisaation dynamiikan kanssa. Johtajalle
syntyy paineita tarjota organisaatiolleen fantasian mukainen varmuus,
joka estäisi ympäristöstä tulevan epävarmuuden ja karkottaisi
psykoottiset pelot. Tällaisessa yhteisössä virheiden pelko estää
virheistä oppimisen. On vaarallista olla erilainen kuin enemmistö,
joka tulkitsee kaikki vaihtoehtoiset ajatukset aggressioiksi.
Organisaatio ei sinänsä kuole niin
kuin yksilö, mutta organisaatiot voivat myös joutua lopettamaan
taloudellisesti kannattamattomina tai valtiollisilla päätöksillä.
Tuloksena on organisaatiossa koettavaa paranoidista ahdistusta.
Totalitaarisessa lahkossa annetaan lupaus narsistisesta tai
hybristisestä messiaasta, hyvän projektiivisen identifikaation
mukaisesta omnipotensista, joka tuo pelastuksen instituutiolle.
Onko konfliktista vapaata liikkumatilaa?
Ihmisen kokemusmaailma rakentuu
sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tämän vuoksi pelkästään
yksilön psykologiaan paneutuminen ei tee välttämättä oikeutta
uskonnollisen tai poliittisen lahkon dynamiikalle. Yksilöitä ei
pidä kiistää, häivyttää merkityksettömiksi. Jerrold Post
viittaa Osama bin Ladeniin, joka oli hänen tutkimustensa eräs
kohde: Postin mukaan ”karismaattisen johtajan voima syntyy
kyvykkyydestä suunnata viha yksittäistä vihollista vastaan”.
Robins ja Post antavat kovan leiman
vainoharhaisten lahkojen johtajille: paranoid personality disorder.
Nämä vainoharhaiset johtajat eivät voi tulla toimeen oman
pahuutensa kanssa. He kieltävät pahuutensa. Kaikki johtajat eivät
ole toki narsistisia tai paranoidisia. Post kirjoittaa hyvän
arviointiperusteen: mitä terveempi johtaja on psykologisesti
mitattuna, sitä laajempi on kuitenkin konfliktista vapaa
liikkumatila hänen ympärillään.
Post liittyy Sigmund Freudin ja Melanie
Kleinin kuvauksiin minän defenssimekanismeista. Hänen mukaansa
lohkominen (splitting) on yksilön puolustusmekanismina tuhoutuneen
minä-käsityksen merkki. Lohkomiseen tukeutuva henkilö tarvitsee
ulkoisen vihollisen. Hän synnyttää ”destruktiivisen
karismaattisen mekanismin”.
Narsismikuvauksessaan Post liittyy
Heinz Kohutin, Otto Kernbergin ja Vamik Volkamin käsitteisiin.
Kernberg tulkitsi narsismin lapsuuden varhaiskehityksessä
syntyneeksi psykologiseksi vammaksi, kun taas Kohut hyväksyi myös
”terveen” narsismin. Post seuraa Kernbergin ja Volkamin
käsityksiä, vaikka käyttää myös runsaasti Kohutin ilmauksia.
Narsistinen persoonallisuus syntyy
tyypillisesti, kun minän kehitys on tuhoutunut äidin riittämättömän
vanhemmuuden tähden: äidit ovat olleet kylmiä, kieltäneet
lapsensa, alistaneet heidät ivalle ja halveksunnalle. Narsistinen
yksilö kehittää idealisoidun hyvän minän ja halveksitun pahan
minän. Hyvä ja huono eivät ole integroituneet realistiseen
minäkäsitykseen persoonan omiksi aspekteiksi, vaan halveksittu minä
on kiistetty lohkomisen avulla.
Postin mukaan tämä lohkominen on
kriittinen tekijä, kun arvioidaan narsistista poliittista
johtajuutta. Erityisesti psykologiset tutkimukset terroristeista
osoittavat narsistisen persoonallisuuden rakenteen yleisyyttä
anarkististen ideologisten lahkojen johtajissa.
Idealisoidun johtajan seuraaminen voi
tyydyttää narsistista tarvetta löytää oma kelpoisuus. Post
liittää karismaattisen johtajan ”peili-nälkäiseen”
(mirror-hungry) persoonallisuuteen ja karismaattisen seuraajan
”ideaali-nälkäiseen” (ideal-hungry) persoonallisuuteen.
Johtajan suuruuden hullu omnipotenssi
vetoaa ideaali-nälkäisiin seuraajiin. Johtajan magnetismi johtaa
ryhmää kollektiiviseen regressioon, jossa johtajaa pidetään
superihmisenä. Seuraajat uskovat sokeasti johtajan väitteet.
Kriisin aikana yksilöt regressoituvat johtajan johdettavaksi
fragmentoituneen tai heikon minän rakenteen tähden.
Postin mukaan narsistinen transferenssi
on läsnä kaikissa karismaattisissa johtaja-seuraaja –suhteissa,
joissakin karismaattisissa suhteissa se on jopa hyvin ratkaiseva
determinantti (Post 2004: 191).
Vuonna 2004 Post esittää psykologisen
profiloinnin mallin ääriliikkeiden karismaattisille johtajille ja
karismaattiselle johtaja-seuraaja -suhteelle. Psykoanalyysin
mukaisesti hän tarkastelee Al-Quida terroristien ja Osama bin
Labenin lapsuuden kokemuksia, mutta täydentää kuvaa koko
elämäntarinalla. Erik H. Erikson antaa virikkeitä koko
elämäntarinan tarkasteluun.
Patologinen johtaja lohkoo (splitting)
pahan itsensä ulkopuolelle projektiivisesti. Postin tutkimuksilla on
ollut merkittävä panos NATO:n terrorismitutkimukselle, näin
esimerkiksi tohtori Zeynep Sütalan vuonna 2008
tutkimusartikkeleissaan The Causes of Terrorism sekä Major
Ideologies Motivating Terrorism.
Jo edellä kuvattujen, tietysti jossain
määrin kiistanalaisten yksilötason selvitysten rinnalle Post on
tuonut myös ryhmätason selitykset, jotka ovat saaneet suosiota.
Erityisesti merkitystä on ollut näkemyksellä, jonka mukaan yksilön
jo jouduttua äärimmäishenkiseen ryhmään, hänelle kehittyy
ryhmäidentiteetti (group identity). Ryhmässä hänen statuksensa on
riippuvainen ryhmän hyväksynnästä.
”Kollektiivinen varjo”
Psykoanalyysin virittämä jungilainen analyysi on käyttänyt nimitystä ”kollektiivinen varjo”: niin kuin yksilöt voivat projektiivisesti heijastaa pelkonsa ja uhkansa syntipukkeihin, myös yhteisöt ja ryhmät menettelevät vastaavalla tavalla.
Psykiatri Carl Gustav Jung esitti
näkemyksen artikkelissaan Relations between the ego and the
unconscious. Kansainvälisen analyyttisen psykologian yhdistyksen
perustajajäsen, jungilaista psykoanalyysia kehittänyt tohtori
Edward Christopher Whitmont on tuonut tuota näkemystä esiin
esimerkiksi artikkelissaan The Evolution of The Shadow (1991). Jungin
analyysiin perehtyneet tohtorit Connie Zweig ja Jeremiah Abrams
liittyvät myös näkemykseen kollektiivisesta varjosta ja
projektiivisesta heijastuksesta.
Kiihko suojelee ryhmän olemassaoloa
”Kansallismielisiä” tai ”kansanpettureita” erityisen räväkästi vihaava lahkokäyttäytyminen ei ole aina merkki yksilöiden lapsuusperäisestä, psykopatologisesta traumakäyttäytymisestä, vaikka myös tällaista psykopatologista tulkintaa suositaan politiikan tutkijoiden ja psykiatrien keskuudessa.
Myös Sigmund Freudin ja Melanie Kleinin kuvaukset kieltämisestä ja projektiosta sekä projektiivisesta identifikaatiosta ovat antaneet vaikutteita sosiologien ja politiikan tutkijoiden kuvauksiin vainoharhaisuudesta. Ääriryhmät voivat kokea ”aidosti” paranoidisia tuntemuksiaan. Ero yksilön psykopatologiaan ei ole ehdoton.
Paranoidinen kiihko saattaa suojella
ryhmän olemassaoloa. Salaliittokulttia ilmenee yleismaailmallisesti.
Nämä seikat eivät kuitenkaan todista, että kollektiiviset
kokemukset salaliitoista ja vainoharhoista eivät olisi koskaan
yhteydessä jäsenyksilöiden psykopatologiaan. Ryhmän
stressikokemuksissa voivat purkautua jäsenten psykopatologiset
muistot.
Pariisilaisen kansainvälisten
suhteitten tutkimuskeskuksen (Centre d'études et de Recherche
Internationales, CERI) johtaja, politiikan tutkimuksen professori
Jacques Semelin (2007) on selvittänyt kansanmurhia. Hänen mukaansa
ääriryhmien johtajat esittävät uskomuksen, että he olisivat
“historian uhreja”, ”kilpailevien voimien kurittamia” ja
”määrätty kohtaloon”, joka saattaa sisältää myös
taistelua.
Semelinin mukaan johtajat saavat
mahdollisuuden kehittää deluusion mukaisia fantasioita aidon
kriisin aikana, kun heillä on jo kuulijoita. Huolet tekevät näistä
johtajista ”identiteettiyrittäjiä” (”identity
entrepreneurs”).
Semelin turvautuu määrittelyissään
italialaiseen psykologiin Franco Fornaniin, joka rakentaa mallinsa
Melanie Kleinin psykoanalyysiin. Heidän mukaansa vainoharhaisuuden
alkuperä piillee lapsuuden kokemuksissa, joissa kehittyivät
luokittelut hyvään ja huonoon sekä ystävään ja viholliseen.
Kuka valikoituu mukaan?
Yhteisöjen tavoissa kokea
vainoharhaisuutta on myös ilmeisiä eroja. Lahkojen jäsenissäkin
on saattanut tapahtua valikoitumista.
Sosiologia, politiikan tutkimus,
psykoanalyysi ja psykohistoria eivät sulje toisiaan pois.
Psykologian professori Markus Jokela on muistuttanut, että
perinnölliset käyttäytymistaipumukset voivat olla osallisia
sosiaalisen valikoitumisen ilmiöön. Sosiobiologian,
evoluutiopsykologian ja sosiaalisen valinnan mallien käsittelyä ei
tule täysin laiminlyödä, jos päätetään julistaa poliittisesti
ilmenevä paranoia ”normaaliksi” ilmiöksi. Kuva ihmisen aivojen
kehittymisestä vuorovaikutuksessa kulloisenkin ympäristön kanssa
jäisi liian yksinkertaiseksi.
Markus Jokelan väitöskirja vuodelta
2007 On the environmental genetic of depressive symptoms on hyvin
ansiokas pohdinnoille aivojen kehityksestä vuorovaikutuksessa
kulloiseenkin ympäristöön.
Saako johtajaa arvostella?
Pohjois-Atlantin liiton
julkaisusarjassa – NATO Science for Peace and Security Series –
on ilmestynyt lähimmän kymmenen vuoden aikana useita tutkimuksia,
joissa on selvitetty äärimmäishenkisten ryhmien ja lahkojen
psykodynamiikkaa. Saksassa Bambergin yliopiston dosenttina toimiva,
Lähi-itä tutkimuksesta tohtoriksi väitellyt Necati Alkan ja
Atatürk yliopiston apulaisprofessori, tohtori Yavuz Özdemir
kiinnittävät huomiota ryhmädynamiikkaan Naton julkaisussa vuonna
2008 artikkelissaan Recruitment Methods of Terrorist Organizations.
Äärimmäishenkinen ryhmä riistää
pois individualismin. Yksilöt voidaan uhrata organisaation
korkeimman hyvän puolesta. Johtajia, heidän ratkaisujaan tai
kirjallisia tuotoksiaan ei sovi arvostella.
Seurauksena on, että jäsenet
menettävät persoonallisuutensa ja identiteettinsä. Nuoren jäsenen
ei sovi enää ajatella äärimmäisessä lahkossa mitään muuta
kuin mikä on kyseisen lahkon omat päämäärät ja ihanteet.
Alkan ja Özdmir havaitsevat
ryhmädynamiikan aiheuttavan ääriliikkeiden jäsenille
tyypillisesti muuttuvan havaintokyvyn ja suhtautumisen ympäröivän
maailman ilmöihin: Niillä yksilöillä, jotka ovat tulleet
ideologisen harjoituksen avulla yhteisöön, on taipumus pitää
loppujen lopuksi kaikki ulkopuolisten ajatukset, ideat, ideologiat,
organisaatiot ja rakenteet vihollisina, paitsi omat. Näin tapahtuu
sen jälkeen kun organisaatio on muovannut heidän maailmansa
havaitsemismallin. Myös ne yksilöt, jotka ovat sitoutuneet
toimintaan ideologisen ajattelun perusteella, on taipumus omaksua ja
tulkita kaikki tapahtumat omaksutun ideologian viitekehyksessä.
Sütalan käsittelee äärilahkon
ymmärtämiseksi motivaatioteorioita. Hänen mukaansa yksilötason
selitykset ovat törmänneet ongelmiin, mutta sen sijaan ryhmätason
selitykset ovat perusteltuja. Yksilö on ehkä joutunut liikkeeseen
syystä tai toisesta, mutta tässä ryhmässä hän määrittää
sosiaalisen asemansa ryhmän hyväksynnän avulla. Ryhmän
identiteetti määrittää ääriryhmälle tyypillisen ryhmäajattelun
(group thinking) ja eristäytymisen yhteiskunnasta.
Massachusetin yliopiston psykologian
professori Ervin Staub on tuonut ilmi 2000-luvulla tutkimuksissaan
sodan ja vihan ilmiöitä sekä holokaustin ja sotien traumoja. Hänen
mukaansa ”de-individualisoituminen” tapahtuu, kun ryhmän
päämäärien mukaisesti yksilöllisen persoonan tilalle asetetaan
korvaava identiteetti (”compensatory identity”). Kokemukset
kaaoksesta ja järjestyksen menetyksestä uhkaavat turvallisuuden
tunnetta, maailmasta tulee vaikeasti ymmärrettävä ja ratkaisuksi
astuvat vihollisia demonisoivat lahkot.
Millainen on johtajan persoonallisuus?
Post (2004) moittii Durkheimin ja
Weberin pyrkimyksiä eliminoida henkilökohtaiset motivaatio- ja
tunnetekijät sosiaalisen käyttäytymisen tutkimuksista. Post
liittyy Harold Lasswellin, ”poliittisen psykologian isän”,
painotukseen, jonka mukaan johtajan persoonallisuudella on keskeinen
vaikutus poliittisten toimien määrittämisessä. Ryhmät eivät tee
päätöksiä, vaan yksilöt.
Voiman tavoittelija käyttää
poliittista kenttää kompensoimaan omia alhaisia itsetuntemuksia,
merkityksettömyyttä, moraalista huonommuutta, heikkoutta,
keskikertaisuutta ja älyllistä huonoutta.Yksilöiden kokemat
symbolisaatioprosessit eivät katoa yhteisöjen vallankäytöstä,
vaikka yhteisön jäsenistä ei jäisi jälkipolville biografista
aineistoa tutkimuskäyttöön.
Karismaattisen johtajan malli tunnetaan
jo Weberin teoksista. Karismaattisen suhteen analyysiä on kuitenkin
sittemmin syvennetty ja uudistetty psykoanalyyttisesti
narsismi-teorian valossa.
Ellet ole kansamme, olet meitä vastaan!
Gustave Le Bonin tutkielma
joukkokäyttäytymisestä vaikutti Freudiin, kun hän katsoi
joukkokäyttäytymisen perustuvan tunnevaltaisuuteen, yksilöiden
psykodynamiikkaan, jossa johtaja korvasi vanhempisuhteessa
muodostuneen superegon. Johtajasta tuli sijaissamastumisen kohde.
Ryhmän jäsen sisäisti johtajansa osaksi psyykeään ja luovutti
osan autonomiastaan johtajalle ja häntä seuraavalle joukolle.
Luottavaiset jäsenet seuraisivat tunneriippuvuudessa ja henkisen
alaikäisyyden tilassa ryhmää. Jäsenet palvoivat ryhmän sankaria
ja toivoivat palkinnoksi esiintyjän huomiota.
Freudin mukaan joukkokäyttäytyminen
oli regressiota yksilökehityksen varhaisvaiheisiin. Ryhmässä
vallitsevat voimat olivat alitajuisia ja irrationaalisia. Erityisesti
näiden tunteiden merkitys rakastetun johtajan idealisoinnissa
korostuu surutyön aikana. Frazeriin ja Le Boniin rakentuva aineisto
ei vastaa nykyantropologian vaatimuksia, mutta tämän aineiston
avulla Freudin teoriaa syyllisyyden käsittelystä myytin avulla ja
johtajasta sijaissamastumisen kohteena on käytetty
psykoanalyyttisissä tutkimuksissa erityisesti Melanie Kleinin,
Wilfred Bionin ja Hanna Segalin ryhmädynamiikkamallien välityksellä.
Bion hyväksyi Freudin käsityksen
perheestä perustana kaikelle ryhmädynamiikalle, mutta täydensi
sitä Kleinin paranoidis-skitsoidisen ja depressiivisen position
kuvauksilla sekä kokemuksilla traumatisoituneiden sotilaiden
ryhmäpsykoterapiasta. Projektiivisessa identifikaatiossa ryhmän
jäsen liittää toivotut piirteet johtajaan, joka antaa identiteetin
ja vapauttaa oman superegon vastuullisuudesta.
Kun Joonatan ehdottaa, että vastamielenosoitukseen ei tulisi kommunistiliput yms, niin Johannes rankaisee pahasta kysymyksestä blokkauksella. Jos ei taistele mukana, on vihollinen! |
Tietysti voidaan huomauttaa
kriittisesti ja osittain aiheellisesti, että Freudin omat kokemukset
sekulaarista juutalaisuudesta ja lastenhoitajan katolisesta
uskonnollisesta hurskaudesta loivat hänelle myös varsin niukat ja
ambivalentit edellytykset joukkokäyttäytymisen psykoanalyyttiseen
tarkasteluun.
Kleinin muovaama objektisuhdeteoria ja
projektiivisen identifikaation käsite ovat olleet keskeisiä
viitekehyksinä politiikan ja sosiologian tutkimuksissa. Bion
laajensi Kleinin käsitteistöä sekä ryhmädynamiikkaan että
potilaan ja terapeutin välisen yksilöterapian vuorovaikutukseen,
projektiiviseen identifikaatioon, josta tuli luonteeltaan metafora.
Hänen mukaansa ihminen yrittää ehkä välttää eron kokemusta
samaistumalla ideaaliin objektiin. Mahdollisesti hän tahtoo voittaa
kehittämänsä fantasian avulla valvonnan pahasta uhkaavasta
objektista.
Robert Maxwell Young on kutsunut
ideologisten lahkojen psykoanalyysia kleinilaisittain objektien
lohkomisten analyysiksi (the analysis of splits). Young on
amerikkalainen tiedemies, psykoterapeutti ja historian tutkija. Hän
kuoli heinäkuussa 2019. Young väitteli vuonna 1960 Cambridgen
yliopistossa tohtoriksi ”aivojen historiasta”. Hän toimi pitkään
King's Collegen tutkijatohtorina, minkä jälkeen Cambridgen
yliopiston historian ja tiedefilosofian laitoksen johtajana.
Psykoanalyytikko Kristina Saraneva ja
psykiatrian erikoislääkäri Gustav Schulman ovat arvioineet Melanie
Kleinin avulla trauman vaikutuksia ja rasistisen persoonan
syntymistä. Kyky kohdata omaa mahdollista syyllisyyttä muodostaa
perustan toisista välittämiselle, mikä ilmenee ihmisessä
depressiivisen position saavuttamisena. Terveen ihmisen elämässä
depressiivinen positio dominoi, vaikka hänen täytyy kohdata koko
elämänsä ajan myös skitsoparanoidinen positio, kyky erottaa hyvä
ja paha toisistaan.
Saranevan mukaan fundamentalistiset ja
totalitaariset ideologiat ja liikkeet turvautuvat skitsoparanoidiseen
split-ilmiöön, kun nämä painostavat: ”Ellet ole kanssamme, olet
meitä vastaan!”, Saraneva luonnehti vuonna 2003 artikkelissaan
Trauma ja pakolaisuus.
Videossa Syksy Räsänen (alk. Jukka Räsänen), Helsingin yliopistossa työskentelevä lehtori protestoi kansallismielisten kulkuetta vastaan. Alkuperäislähde videolle: Tiina Wiik ja Junes Lokka.
Kleinin psykoanalyysista vaikeutteita
ammentavat Robins ja Post (1997) esittävät, että paranoidisen
syndrooman tuntomerkkinä on epäileväisyys ulkoisen ilmiön takana
olevia kätkettyjä motiiveja kohtaan. Paranoidisessa maailmassa
ryhmä on vihamiesten keskipisteenä. Kaikkea pitää epäillä.
Argumentointi ja sovittelu olisivat vaarallista. Kieltäymyksiin
täytyy olla valmius.
Terveisin,
Terveisin,
|
Tuossa pitkässä jutussa on paljon kohtia joissa syytä äärikäyttäytymisestä vieritetään yksilön ulkopuolelle. Miten meidän tulisi tunnistaa yksilön oma vastuu ja mahdollisuudet järjelliseen käytökseen ja toisten huomioonottamiseen, ihan 'kultaisen säännön' puitteissa? Siis miten haastaa aiempi kokemusmaailma eikä vain reagoida siihen 'kallonkutistajien' evolutionaarisiksi havaitsemilla tavoilla?
VastaaPoistaOmalta osaltani olen tullut päätyneeksi ajatukseen, että meidän tulisi antaa tuollaisten ääriryhmien liepeillä pyöriville ja mahdollisille harhautujille tilaa 'äänestää jaloillaan'. Siis suvaitsevuudella olla antamatta johtajille mahdollisuuksia 'ampua falangejaan suoraksi' uhriutumisella t.m.s.. Antaa siis ihmisille mahdollisuuksia kohdata ja omaksua myös muunlaista tietoa ilman heidän ahdistamistaan puolustuskannalle. Olen vakuuttunut sellaisen pienentävän joukkojen ytimet niin pieniksi etteivät ne ole haitaksi.
En mielestäni vieritä vastuuta yksilön ulkopuolelle, vaan totean, että liittymisen ja osallistumisen syyt ovat monet, joissakin tapauksissa paha seura turmelee tavat. Esittelin siis aihepiiristä tehtyjä teoreettisia tutkimuksia
PoistaEn väittänyt vastuuta vieritettävän vaan, että monissa lainatuissa tutkimuksissa ja mielipiteissä niin tehdään. En lähtenyt niitä edes kiistämään vaan niihin liittyen kysyin uteliaana ja oppimishaluisena kantaa miten ne suhtautuvat yksilön omiin mahdollisuuksiin ja velvollisuuksiin?
VastaaPoistaMielestäni jokainen on itse rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan. Psykologisesti vastuu on monimutkaisempi.
PoistaOlen ollut innostunut Markus Jokelan väitöskirjan luomista ajatuksista. Nykyisin Jokela toimii professorina. Koin väitöskirjaa luettua, että yksilöinä olemme jo erilaisia sille, kuinka riippuvaisia olemme yhteisöllisyydestä, ryhmän vaikutukselle ja tarpeelle. Tämä pieni ero on osittain synnynnäinen!
Tästä olen ihan samaa mieltä. Mutta kysymykseni yritti itse asiassa takertua siihen miten paljon me voimme ja meidän tulisi tietoisesti irottautua kasvuympäristömme ja kasvatuksemme vaikutuksista kohti mahdollisesti parempaa. Ja toisaalta mikä on sellaista josta emme eroon pääse.
PoistaP.s. Kysyn tätä tässä yhteydessä koska kirjoittaja on minua paremmin, monipuolisemmin ja syvällisemmin perehtynyt alan teoriaan tuli yllä olevassa kirjoituksessa mielestäni asiaa sivunneeksi.
On tietysti aika monimutkainen kysymys irrottautuminen kasvuympäristön ja kasvatuksen vaikutuksesta. Pidän sitä melko mahdottomana operaationa, sillä mielestäni emme kaikkea tietoisena harkitse, vaan tiedostomatta koemme elämämme kuormaa ja kokemuksia. Lisäksi ympäristö ja kasvatus ei suinkaan ole pelkästään negatiivinen tai positiivinen seikka, vaan kaikkea tätä. Tietysti kristinuskossa tunnetaan prinsiippi "älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan uudistukaa hengeltä"... Siinä on on toisaalla mahdoton projekti jälleen, mutta tarvittava itsekriittisen tutkinnan aihe jokaiselle, että miettisimme ja yrittäisimme ymmärtää, miksi olen se mikä olen.
PoistaOlen samaa mieltä, että maailma ei ole mustavalkoinen ja kaikkein vähiten ihmisten tietoisuudet. Itse en kuitenkaan pitäisi osittaista irottautumista menneisyyden painolasteista mahdottomana. Missä määrin ja mistä asioista lienee sitten yksilöllinen asia. Mutta missään suhteessa se ei tapahdu itsestään vaan vaatii nimenomaan kriittistä introspektiota ja filosofista kontenplaatiota sekä sen jälkeen työtä.
PoistaTuo lainaus kristillisestä prinsiipistä on ihan osuva ja löydettävissä sekä hyväksyttävistä toisin sanoin myös jumalattomissa ja uskonnottomissa yhteyksissä kuin myös joissakin muissa uskomusmaailmoissa. Toisaalta kristillisissä dogmeissa taidetaan myös kieltää epäileminen joten sen kai voi katsoa joissakin tapauksissa kielteiseksi suhtautumiseksi kriittiseen itsetutkiskeluun.
Suomensitko sinä sen kuolleenmeren läheltä löydetynkäärön?
VastaaPoistaMikähän oli tuo käärö? En ole juuri kieleen erikoistunut, sillä kielissä en ole vahva. Juudaksen evankeliumin "autoin" toki kanssamme ulottuville suomeksi ensimmäisenä, mutta sittemmin siitä tehtiin asiantuntijoiden toimesta esimerkillinen käännös.
PoistaKauanko sinulta kestää kirjoittaa tuollainen postaus kuin nyt tämä uusin?
VastaaPoista30-60 minuuttia, riippuen siitä, onko aineisto entuudestaan tuttua.
PoistaPieni korjaus, kuvatekstiin "Suomen vasemmistohallituksen kannattajat viettävät itsenäisyyspäivää 6.12.2019 istuen Suomen lipun päällä sekä vastustaen kansallismielisten juhlakulkuetta." Kuva ei ole itsenäisyyspäivältä vaan vappupiknikiltä muutama vuosi sitten. Ja "lippu" on viltti.
VastaaPoistaTärkeä korjaus. Hiukan epäilin itsekin, mutta innokkaasti ilman tervettä kriittisyyttä otin netistä käyttöön kuvan, jonka väitettiin kertovan tapahtumasta
Poista