EU on julkilausumassaan arvovaltaisesti
kutsunut eurooppalaiset edistämään kulttuurien monimuotoisuutta,
mitä ymmärrystä erityisesti tulisi syventää monikulttuuripäivänä
torstaina 21.5.2020.
Kristillinen kirkko tunnustaa
vuosituhantisen tehtävänsä helatorstaina 21.5.2020:
taivaaseenastuneen Kristuksen käskyä kristilliseen globaaliin
lähetystyöhön, jotta ateistit, muslimit, hindut, juutalaiset ja
kaikki kääntyisivät kristityiksi. Samoin lähetystyöhön on lähetetty tässä tarkoituksessa, että mahdollisimman moni suomalainen, saksalainen, turkkilainen, israelilainen, somali ja kiinalainen ym tulisi todella kristityksi, joka tunnustaa uskoa Jeesukseen.
Kirkon ja (moni)kulttuurin välinen
suhde on vahva ja keskeinen aihepiiri.
Raamattu ja taivaaseenastuminen
Luukkaan evankeliumin lopussa
kerrotaan, kuinka Jeesus avasi opetuslasten ymmärryksen, määritteli
uskontunnustuksen Kristuksen kärsimyksestä ja ylösnousemuksesta
sekä antoi tehtävän tämän mukaisesti saarnata parannusta syntien
anteeksiantamiseksi Jeesuksen nimessä kaikille kansoille. Tämä
saarna tapahtuu Pyhän Hengen voimassa. Saarna alkaisi Jerusalemista
(Luuk. 24:44-49).
Apostolien teoissa kerrotaan Jeesuksen
kohonneen ylös taivaalle sen jälkeen, kun hän oli puhunut
opetuslapsilleen, että Pyhä Henki tulee voimaksi, jotta he tulevat
Jeesuksen todistajiksi ”aina maan ääriin saakka” (Apt. 1:6-11).
Kristuksen taivaaseenastumisen päivän,
helatorstain, kunnioittaminen ja juhliminen on ollut kristillisessä
teologiassa tärkeimpiä tapahtumia Jeesuksen kuoleman ja
ylösnousemuksen rinnalla. Kristuksen taivaaseenastumisessa on kyse
taivaaseen ottamisesta ja korottamisesta Isä Jumalan oikealle
puolelleen:
”Hän nousi taivaaseen ja istuu Isän Kaikkivaltaan oikealla puolella”, kuten uskontunnustuksessa kirkot tunnustavat. ”Hän on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita”.
”Hän nousi taivaaseen ja istuu Isän Kaikkivaltaan oikealla puolella”, kuten uskontunnustuksessa kirkot tunnustavat. ”Hän on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita”.
Psalmi 110:1 on antanut perspektiiviä
kristittyjen vuosituhantiseen kunnioitukseen Jeesuksen
taivaaseenastumiselle:
”Herra sanoo minun herralleni: - Istu
oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät
jalkojesi alle, korokkeeksi valtaistuimesi eteen”.
Jesajan kirjan profetia Herran
kärsivästä palvelijasta on ollut jo evankeliumien kirjoittajien
mielikuvissa:
”Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän
saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä
kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän
otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa”
(Jes. 53:12).
Antiikin päivinä on ollut Rooman
keisarin jumaluutta kunnioittavia kertomuksia taivaaseen
korottamisista. Myös jumalallisten ilmoittajien taivaallisista
matkoista on ollut kertomuksia. Esimerkiksi professori David Aune on
vuonna 2003 Westministerin teologian sanakirjassa artikkelissa Ascent
heavenly koonnut tiivistetysti esille muutamia tapauksia sekä
juutalaisuudesta että kreikkalaisroomalaisesta traditiosta. Eenokin
ja Elijan jumalalliset korotukset tunnettiin juutalaisuudessa. Mooses
pääsi taivaaseen ja Jobin lapset. Lisäksi ympäröivässä
maailmassa Plutarkhos kertoi korotuksesta (Romulus 27), kuinka Rooman
perustaja Romulus vietiin taivaaseen pilvessä. Herkules pääsi myös
taivaaseen. Keisari Augustuksen nousua todistivat itse senaattorit.
Jeesuksen Kristuksen
taivaaseenastumisen juhlaa on vietetty kristillisissä kirkoissa jo
300-luvulla. Kirkkoisä Eusebius viittaa tähän juhlaan. Augustinus
lausuu, että Jeesuksen taivaaseenastumisen juhlalla olisi
apostolinen alkuperä. Hän mainitsee Pyhän Johannes Khrysostomoksen
ja Gregorius Nyssalaisen kirjoitukset ja antaa ymmärtää, että
kaikkialla kirkoissa tunnettiin juhla. Nimitykset hiukan vaihtelevat
juhlalle: latinaksi voidaan käyttää ilmaisua ascensio tai ascensa,
korostaen Kristuksen omaa voimallisuutta nousta taivaaseen.
Anglikaanit käyttävät ilmaisua ”Pyhä torstai”, kuten myös
William Blake runossaan ”Holy Thursday”.
Suomessa on helatorstaihin liittyneiden
poliittisten seikkailujen ja teologisen näivettyneisyyden takia
Jeesuksen taivaaseenastumisen teologinen merkittävyys merkittävässä
määrin kadotettu. Antiikin ”rinnakkaismateriaali” on myös hämmentänyt siinä, mikä olisi kristillinen keskeinen viesti tai
keskeiset viestit ylipäänsä enää helatorstaina.
Banaalissa lähestymisessä raamatunkertomuksiin on hukattu apostolinen, vanhakirkollinen ja luterilainen pointti Jeesuksen taivaaseenastumisesta ”korotuksena” Isän Kaikkiavaltiaan oikealle puolelle. Parhaimmillaankin modernit spekulaatiot Jeesuksen läsnäolon ”päättymisestä” ja ”poissaolosta” ovat syrjäyttäneet itse asian: väkevyyttä ilmaisevat vanhat teologiset teemat ja lähetystyön.
Banaalissa lähestymisessä raamatunkertomuksiin on hukattu apostolinen, vanhakirkollinen ja luterilainen pointti Jeesuksen taivaaseenastumisesta ”korotuksena” Isän Kaikkiavaltiaan oikealle puolelle. Parhaimmillaankin modernit spekulaatiot Jeesuksen läsnäolon ”päättymisestä” ja ”poissaolosta” ovat syrjäyttäneet itse asian: väkevyyttä ilmaisevat vanhat teologiset teemat ja lähetystyön.
Sinänsä oikeisiin detaljeihin
huomionsa kiinnittänyt Kari Kuula on selitellyt
taivaaseenastumisessa ”päättyneen” Jumalan pojan ”näkyvä
ruumiillinen toiminta”, Wille Riekkinen on korostellut Jeesuksen
”tavoittamattomuutta” ”tuonpuoleisuudessa”.
Kaksi
valkopukuista miestä suoraan lausuu opetuslapsille kehotuksen: ”Mitä
te siinä seisotte katselemassa taivaalle?” (Apost. 1:11) Tietysti
UT tuo esille tätäkin poislähdön näkökulma siinä, että Jeesus
”erkani heistä” (Luuk. 24:51), mutta ei lainkaan voimattomuuden
näkökulmasta, joka vaikutelma voi syntiä Kuulan ja Riekkisen lausahduksista tarkoituksellisesti tai tahattomasti.
Niko Huttunen on Kirkko ja kaupunki-lehdessä (2015) rinnastanut Jeesuksen taivaaseenastumisen Rooman
keisarin polttohautaukseen todistellen, että kristityt olisivat
alkuaan tällä tavalla tahtoneet ”samalla osoittaa, että Jeesus,
sen enempää kuin hänen seuraajansa, eivät uhkaa Rooman
valtakuntaa poliittisesti”.
Ihan oikeaan suuntaan Huttunen on astumassa tuossa tulkinnassaan,
mutta ainakin Kirkko ja kaupunki -lehden julkaisemassa haastattelussa
jää itse väkevä ydin lausumatta: taivaaseenastuneen Kristuksen
väkevä käsky ja siunaus lähetystyölle globaalisti aina maan
ääriin asti!
Monikulttuuri ja kirkon globaalimissio
Euroopan komission varapresidentti,
espanjalainen sosiaalidemokraatti Josep Borell on julistanut ”kulttuurisen monimuotoisuuden päivää” torstaille 21.5.2020,
jotta Eurooppa muistaisi sopeutuneen kulttuurisen monimuotoisuuden
ansiosta maailmaan vuosisatojen ajan. Borell väittää, että tässä
olisi myös ”avainrooli nykyisen kriisin seurauksiin”.
Brysselistä EU:n ulkoasiainhallinto on antanut julkilausuman ”vuoropuhelun ja kehityksen hyväksi kulttuurin
monimuotoisuutta edistäen Euroopan unionissa”. Julkilausuman
mukaan ”Eurooppa on monimuotoisuuden mosaiikki, jonka ovat
muokanneet vuosisatojen aikana eri kansakunnat, kielet ja
kulttuurit”.
”Eurooppa on sitoutunut
kulttuuri-ilmaisujen ja perinteiden monimuotoisuuden säilyttämiseen
kaikkialla maailmassa. --- Koska koronaviruspandemia on aiheuttanut
ankaran iskun kulttuuritoimialalle, EU vahvistaa
kulttuuriteollisuuden elinvoimaisuutta ja merkitystä
yhteiskunnalle”.
”EU on vahvasti mukana
kansainvälisissä kulttuurisuhdeohjelmissa, jotka tukevat
kumppanimaiden kulttuurialaa. Sen avulla edistetään myös
kulttuuriyhteistyötä, koska se myötävaikuttaa voimakkaasti
kulttuurien väliseen vuoropuheluun, konfliktien ehkäisemiseen,
sovitteluun ja sietokykyyn, tarjoten suojaa suvaitsemattomuutta ja
väkivaltaisia ääriliikkeitä vastaan”.
EU ilmoittaa testaavansa
pilottihankkeen ”Kulttuurin eurooppalaiset talot” (European
Houses of Culture) innovatiivisia yhteistyömalleja.
Kristinuskon perinteinen vanha
tunnustus Kristuksen taivaaseenastumisesta ja kirkon globaalista
lähetystehtävästä voivat olla jännitteessä monikulttuuripäivän
tarkoitusperien kanssa, mutta ristiriitaisuutta ei tule hätiköidysti
kärjistää ja tulkita yksinkertaisesti.
Apostoli Paavalin Kirjeessä
roomalaisille sanotaan tunnetusti ”Älkää mukautuko tämän
maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että
osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen
mielensä muaista ja täydellistä” (Room. 12:2).
Tuollainen ymmärrys evankeliumista,
evankeliumin julistamisesta ja kristittynä elämisestä pitää
mahdollisena, että jännitteitä ilmaantuu ”kulttuurin” nimissä
tulevien uskomusten ja käytäntöjen suhteen. Vastaavan sisältöisiä
jännitteitä ilmaisevia lauseita on lukuisia UT:ssa, kuten Jeesuksen
Ylimmäispappillisessa rukouksessa, jossa yhdistyvät helatorstain
kaikki keskeiset teemat lähetystyötä myöten:
”Minä olen ilmoittanut heille
sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät
kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu. En kuitenkaan pyydä,
että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät
pahalta. He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu.
Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus. Niin kuin sinä
lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät”
(Joh. 17:14-18).
Samanaikaisesti samainen apostoli
Paavali tunnusti lähetystehtävässään kirkollista ymmärrystä
sen puolesta, että lähetystyötä ja kirkon tehtävää ei tulisi tarkoitushakuisesti kärjistää vastakkainasetteluksi kulttuurien
välille: kyseessä ei ole kulttuurien välinen taistelu, joka
levitetään globaaliksi imperialismiksi. Apostoli Paavali kirjoitti
Ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille:
”Meidät kaikki,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu
yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki
me olemme saaneet juoda samaa Henkeä” (1 Kor. 12:13).
Roomalaiskirjeessään apostoli Paavali
ilmaisee kristillisen lähetysstrategian: ”Juutalaisen ja
kreikkalaisen välille ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja
häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä
avukseen” (Room. 10:12).
Apostoli Paavalin tekstissä Toisessa
kirjeessä korinttilaisille on ilmaistu eräs pointti mission ja
kulttuurin jännitteisen suhteen ymmärtämiselle, vaikka toki
Paavali itse ilmaisi tuossa ajankohtaisessa kiistatilanteessaan itseään puolustellen, että toimii oikein, kun häntä vastaan
hyökättiin seurakunnassa.
Paavalin mukaan ”emmehän me julista
sanomaa itsestämme, vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra,
ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä” (2 Kor. 4:5).
Juuri ”itsestämme” julistaminen
olisi kirkolliseen tai kristilliseen missioon sellaisten
kulttuuristen sisältöjen sekoittamista, jotka ovat enemmän
kulttuuri-imperialismia ja politiikkaa, kuin Jeesuksen Kristuksen
palvelutyötä.
Agrippa 1 hallitsi 41-44 jKr.
kuningaskuntaa. Juuri hänen tavoitteensa oli olla juutalaisille
juutalainen ja kreikkalaisille kreikkalainen. Siitä huolimatta hän
ei sietänyt herännyttä kristinuskoa ja mestautti Sebedeuksen pojan
Jaakobin ja laittoi Pietarin vankeuteen. Apostoli Paavali itse
kuvaili apostolista nöyryyttään ja antaumuksellisuuttaan
tehtäväänsä siinä, miten hän on vapaasti ”ruvennut kaikkien
orjaksi voittaakseni Kristukselle mahdollisimman monia”. Niin hän
on voittaakseen juutalaisia ollut kuin juutalainen ja heikoille ollut
heikko (1 Kor. 9:19-23). Tämän hän on tehnyt evankeliumin vuoksi.
Kristillisen teologian mukaista on
ollut alusta alkaen, että juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei
ole eroa siinä, että kaikki ovat synnin alaisuudessa ja kaikilla on
yksi sama Herra, joka voi pelastaa heidät (Room. 3:9, 10:12).
Paavali kehottaa Ensimmäisessä korinttilaisiskirjeessä, että ei
pitäisi "loukata" sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan tai
Jumalan seurakuntaa, vaan ”minäkin yritän aina tulla toimeen
kaikkien kanssa: en etsi omaa etuani vaan muiden ihmisten parasta,
jotta he pelastuisivat” (1. Kor 10:32-33).
Sitä vastoin tunnetusti levitettyä
lausahdusta ”juutalaisille juutalainen ja kreikkalaisille
kreikkalainen” ei esiinny Uudessa testamentissa. Lähimmäksi tulee
1 Kor. 9:19-23.
Tällä on monikulttuuripäivänä ja monikulttuuristen poliittisten ja viranomaisvaatimusten aikana merkitystä, kun arvioidaan kristillisen kirkon saamaa globaalia
lähetystehtävää. Kristityt on alusta alkaen lähetetty tietoiseen
jännitteeseen kulttuurillisten tapojen ja vaatimusten kanssa, niin
että yhtäällä ei saa mukautua tämän maailman pahoihin tapoihin
ja toisaalta tulee välttää tarpeetonta loukkaamista kulttuurin ja
kielen asioissa, koska Jumalan valtakunta ei ole maallisen
hallintojärjestelmän perustamista.
Martti Luther: Mitä taivaaseenastunut Kristus tekee nyt?
Martti Luther on saarnassaan
Luukkaan evankeliumiin 24:50-53 tavoittanut varhaisemman kristillisen
ymmärryksen Jeesuksen taivaaseenastumiselle.
Martti Lutherin mukaan Herra Kristus
halusi tällaisen ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen, koska
”Kristus ei halua olla mitään
tekemistä maailman valtakuntien kanssa, sillä muuten hän pysyisi
täällä maan päällä ja käyttäisi sitä kuten maalliset
kuninkaat ja prinssit tarvitsevat. Mutta Hän jättää kaiken tämän
tänne ja nousee taivaalle, missä emme näe Häntä. Tällä tavalla
Hän haluaa opettaa meille, että meidän on tarkasteltava Hänen
valtakuntaansa kunnolla ja tunnustettava, että se ei ole maallinen
valtakunta, jollaiseksi opetuslapset olivat ajatelleet, että hän
jakaa rahaa, omaisuutta ja tekee heistä suuria hallitsijoita, vaan
hengellinen ja iankaikkinen valtakunta, koska Hän haluaa jakaa
hengellisiä lahjoja niille, jotka ovat Hänen kanssaan sellaisessa
valtakunnassa”.
”Siksi kenestäkään ei pitäisi
eikä tule kristittyjä, jotta hän haluaa saada rahaa, hyvää ja
suuria kunnianosoituksia. Sellaista varten kastetta, palvelustyötä
ja sakramentteja ei ole perustettu. Kristus ei tullut taivaasta maan
päälle sellaista maallista, ajallista asiaa varten, eikä Hän
mennyt taivaaseen tästä syystä. Se on tekemisissä muiden ja
korkeimpien asioiden kanssa, nimittäin sen hyväksi, että meille
annetaan apu iankaikkisia hyötyjä varten, kuten syntien
anteeksianto, vanhurskaus ja iankaikkinen elämä. Meidän pitäisi
odottaa tällaisia lahjoja Herrraltamme Kristukselta, joka ei pysy
täällä maan päällä, vaan menee taivaaseen ja haluaa
hengellisen, näkymättömän iankaikkisen valtakunnan”.
Martti Luther tuo saarnassaan esille
Kristuksen taivaaseenastumisen erityisen korostuksen, joka ei
tapahtunut niin kuin Eenoksen, jonka Jumala otti vastaan tai
Eliaksen suhteen, vaan Kristus itse on omien voimiensa avulla ilman
apua astunut taivaaseen. ”Tämä on erittäin suuri ero”, Luther
tähdentää. Samalla tavoin emme itse myöskään nosta itseämme
kuolleista viimeisinä päivinä, Kristus nostaa meidät ylös.
Martti Luther kysyy saarnassaan
vanhakirkollisen ja apostolisen kysymyksen, mitä Kristus tekee
ylhäällä. ”Onko Hän nyt joute vai tekeekö hän mitään?”
Luther viittaa Psalmiin 68 ja evankeliumien kertomukseen Luuk. 11:21,
jossa Jeesus rinnastuu väkevämpään, joka voittaa saaliin.
”Koska me köyhä ihmiset olemme siis
paholaisen ja kuoleman tyrannin alaisuudessa, näiden pitäessä
meitä vankeina, niin on mahdotonta, että me voisimme vapautua
itseksemme sellaisesta vankilasta. Paholainen ajaa ja hallitsee
meitä, ja kuolema tukahduttaa meidät: ei ole mitään pelastusta,
joka meillä voisi olla itsestämme. Mutta Kristus on väkevämpi,
hän tulee aluksi kaikessa nöyryydessään antautuen ja antaen
itsensä ristillä. Hän maksaa omalla kuolemalla koko maailman
synnit niin kuin köyhänä ja viattomana lampaana. Ei ole voimaa ja
väkevyyttä, sillä Hän roikkuu siellä haluavansa kärsiä
kuoleman.”
Psalmi 68:19-20 lausuu mystisesti Herra
Jumalalle: ”Sinä, Herra, nousit korkeuteen, otit vankeja, otit
lahjaksi ihmisiä, otit nekin, jotka kapinoivat vastaan. Sinä asut korkealla, Herra, Jumala. Ylistetty olkoon Herra päivästä päivään.
Meitä kantaa Jumala, meidän apumme”.
Luther saarnaa:
”Kun synti sovitetaan ja lakkautetaan
sellaisella kuolemalla, ja köyhä Kristus makaa haudassa, Hän
nousee kuolemassa kaikessa voimassaan ja kunniassaan, kuten kuulimme
pääsiäisenä, ja kuten Pyhä Henki täällä sanoo: Hän tunkeutuu
vankilaan, ts. Hän murtaa paholaisen ja kuoleman voiman; ja vie
tämän vallan, että paholainen ei enää vahingoita kristittyjä
eikä kuolema enää kurista eikä synti enää syytä heitä”.
”Kristus on mennyt taivaaseen
pitämään syntiä, kuolemaa ja perkelettä vankina, jotta he eivät
enää vahingoittaisi meitä niin kuin ennen, mutta jos ne
vahingoittavat meitä, sen pitää olla parasta meille”.
Luther kiinnittää huomiota siihen,
että Kristus halusi nousta taivaaseen ja hän siunasi opetuslapset,
mutta ei viettämään lomaa tai hyvää yötä, vaan toivoi heille
onnea ja pelatusta toimiin, jotka Hän käski: saarnaamaan kaikille
ihmisille evankeliumia ympäri maailmaa. ”Missä tahansa saarnataan
pyhää evankeliumia, siellä on edelleen Herran Kristuksen käsien
nostaminen ja siunaukset, että evankeliumin pitäisi tuottaa
hedelmää eikä saarnata turhaan”.
”Tässä näemme, miten lohdullinen
ja iloinen juhla meillä on taivaaseenastuminen, ja kuinka me
nautimme siitä monin tavoin: Jumalan Poika istuu Isänsä oikealla
puolella ja hän on ottanut synniltä, kuolemalta ja paholaiselta
kaiken voimat, jotta ne eivät vahingoittaisi meitä.”
Helatorstain saarnassaan evankeliumiin
Joh. 17:24-26 Martti Luther käsitteli kristityn lohdutusta ”maailman
vastahakoisuuksia vastaan”. ”Tässä maailmassa olemme niin
raadolliset ja hylätyt, ettei meillä mitään vakavaa, pysyvää
asuinsijaa ole”, kuvailee kristityn ja maailman ristiriitaisuutta
helatorstaina.
”Antakaa vain perkeleen ja maailman
riehua ja raivota, murhata, polttaa ja ajaa teidät maailmasta pois:
teistä pidetään kyllä huoli, ja te pääsette sinne, jonne
haluatte, ja jossa te voitte maailmalta ja kaikilta perkeleiltä
rauhassa elää ja olla. Missä se on, tai mikä sen paikan nimi on?
Siellä, ”missä minä olen” (sanoo Hän), so on, Isän helmassa
ja käsissä, jossa kaikkien enkeleiden täytyy rientää avuksi
meitä nostamaan ja kantamaan”.
Helatorstaina saarnassaan evankeliumiin
Mark. 16:14-20, joka on myöhempi kirkollinen interpolaatio (epäaito
lisäys) alkuperäiseen Markuksen evankeliumiin, Martti Luther
muistuttaa Kristuksen taivaaseen astumista uskontunnustuksen valossa:
”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen,
joka astui ylös taivaisiin, istuu Kaikkivaltiaan Isän Jumalan
oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja
kuolleita”.
Martti Luther painottaa saarnassaan,
että evankeliumissa on kaksi eri kohtaa: toinen on se, että Herra
käskee saarnata evankeliumia kaikessa maailmassa, ja toinen
käsittelee hänen taivaaseenastumistaan. Jeesus nimenomaisesti
nuhtelee opetuslasten epäuskoa ja sydämen kovuutta siinä, että me
jätämme syrjään ja laiminlyömme tehtävän saarnata evankeliumia
kaikessa maailmassa.
”Evankeliumi on suullista saarnaa,
joka on kaikuva kaikessa maailmassa, saarnaa, joka vapaasti on
julistettava kaikille luoduille, niin että kaikkien täytyy se
kuulla, jos heillä vain on korvat kuulla, toisin sanoen, sitä on
saarnattava niin julkisesti, ettei sitä julkisemmin voida saarnata”.
Luther moittii tiettyjä katolisia
teologisia vääristymiä, joiden mukaan
”eräät ovat väittäneet, että
omnis creature tietää ihminen. Nämä sanat eivät näet ilmaise
sitä, että evankeliumi on saarnattava ainoastaan ihmisille, vaan
sitä, että se on kajahdutettava kaikkien luotujen kuultavaksi. Maan
päällä ei saa olla ainoatakaan kolkkaa, jossa sen ei olisi
kaiuttava ennen viimeistä päivää. Se on Jumalan neuvo, ja siinä
hän on päättänyt, että niidenkin, jotka eivät osaa lukea
eivätkä ole kuulleet Moosesta ja profeettoja, täytyy kuulla
evankeliumi”.
Luther jatkaa evankeliumin saarnaamisen
jumalallisesta tehtävästä Kristuksen taivaaseenastumisen
uskonkohtaan:
”Emme saa ajatella, että hän on
mennyt sinne ja istuu siellä ylhäällä, mutta on jättänyt meidän
käsiimme hallitsemisen. Jos Hän näet olisi jäänyt tänne maan
päälle näkyväisessä muodossa ihmisten keskuuteen, hän ei olisi
voinut saada niin paljon aikaan. Siksi Hän onkin aloittanut sellaisen
asian tilan, jossa Hänellä on tekemistä kaikkien kanssa, jossa Hän
kaikkia hallitsee, saarnaten heille kaikille niin, että kaikki Häntä
kuulevat, ja että Hän voi olla kaikkien tykönä. Varo siis
ajattelemasta, että Hän nyt on meistä kauaksi loitonneena. Ei
niin, vaan päinvastoin: täällä, maan päällä, ollessansa Hän
oli meistä varsin kaukana, mutta nyt Hän on meitä varsin lähellä”.
Toisella kertaa helatorstaina
saarnassaan Martti Luther tarkentaa, että Kristuksen
taivaaseenastumisen edellä annettu käsky saarnata evankeliumia ei
tarkoita käännyttämiseen pakottamista, vaan pelkästään
saarnaamista.
”Usko ei näet tahdo ketään väkisin
ahdistaa evankeliumiin, vaan se jättää asian jokaisen oman
vapauden varaan: se uskoo, joka uskoo, se tulee, joka tulee, se joka
jääpi ulkopuolelle, jääköön. Tästä jälleen huomaatte: paavi
harhailee ja menettelee väärin, rohjetessaan väkisin ahdistaa
ihmisiä uskoon. Eipä Herra käskenyt opetuslasten tehdä muuta kuin
saarnata evankeliumia, ja niin opetuslapset tekivätkin. He
saarnasivat evankeliumia: sen omisti, kuka omisti. He eivät
sanoneet: Usko, taikka minä tapan sinut!”
Kunnioittaen,
Juha Molari,
Lomautettu osa-aikainen siivooja D.Th, BBA.
GSM +358 40 684 1172
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte http://vk.com/id157941374
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
LinkedIN-profiili: http://fi.linkedin.com/pub/juha-molari/99/160/a4
Molari in Russian media: http://juhamolari.blogspot.fi/2010/01/blog-post_23.html
|
Niin, kristillisten eri lahkojen ja suuntausten kirkojen ja monikulttuurisuuden suhde on "vahva" kun lähetyskäskynsä mukaisesti kristityt yrittävät yhdenmukaistaa muita. Itse kaipaisin enemmän suvaitsevaisuutta.
VastaaPoista