Statcounter

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Kuka rakastaa Beslanin terroristien radiomiestä?


Olen vuoden tai pari vuotta seurannut, että tietty henkilö Tshetsheniassa rakastaa internetissä surffailla hakusanojen ”Yunus Matziev” ja ”Islam Matsiev” mukaan. Hän ”rakastaa” Beslanin terroristien radiomiestä, Shamil Basayevin ”henkivartijaa” ja yhdysmiestä. Yunus Matziev oli Beslanin terroristien radiomies – asusteli myös Islam Matzievin ja siskonsa kanssa yhtä aikaa Turkissa. Islam Matziev oli myös radiomies ja samasta kotiosoitteesta kuin Yunus Matziev. Islam Matziev (Matsiev, alias Adam Tumsoev) tunnetaan Helsingissä Kavkaz-Centerin webmasterina, Mikael Storsjön hyvänä ystävänä.

Äskettäin jälleen kerran Cjsc Vainah Telecommin internet-palvelujen käyttäjä Groznyin hallintoalueelta surffaili venäläisellä hakusanalla Yunus Matziev (мациев юнус). Sama henkilö tai samasta ip-osoitteesta on ollut kiinnostunut ylipäätänsä aktiivisesti Matzievin veljesten elämästä jo aiemmin.  

Usein on niin perin inhimillistä, että ihminen tutkii itseään, perheenjäseniään, kavereitaan tai ystäviään internetissä hakukoneiden avulla.  Aika kiehtova hakusana joka tapauksessa.

Mitä muuta paljastuu tästä henkilöstä, jonka ip-osoite on 91.215.220.163? Hän kävi siis blogissani 17.2.2013 kello 21:15, 21:40 ja 21:42 – ja luki venäläisen juttuni, jonka olen päivittänyt tämän jälkeen uudestaan blogiini.[13]

Myip ms on koonnut tietoja tuosta ip-osoitteesta kohtuullisesti. [1] Wikipediassa samaisesta ip-osoitteesta on osoitettu kiinnostusta täydentää Tolstoi-Jurtin (Толстой-Юрт) kylään liittyviä tietoja[2]. Tolstoi-Jurt on  Tšetšeniassa Groznyin alueen kylä, joka tunnetaan m. Aslan Mashadov kuoleman paikkana.

Mikä turvallisuusviranomaisten ja ihmisoikeusaktivistien kannalta ehkä kiinnostavaa, että tämä ip 91.215.220.163 näyttäisi osoittavan sympatiaa islamistiterroristeille. Wikipedian artikkelissa kirjoittaja oli määritellyt terroristijärjestöjä ja ääriryhmiä, mutta tämä henkilö muutti tekstiä ja huomautti, että ”islamistinen terrorismi” on vain ”anti-islamilaisten ihmisten keksintö”.[3] WIkipedia paljastaa tämän kirjoittajan ip. 91.215.220.163 saaneen hyvää oppia englanninkielessä.[4]

Samasta ip-osoitteesta henkilö on käynyt kaukasialaisessa Palbu  -nuorisoportaalissa (Кавказский сайт - Молодежный портал) esimerkiksi 6.12.2012 kello 20:25 ja 26.12.2012 kello 23:15, jossa hän on pelannut sotapeliä ”Warface”[5] Peliprofiilina hänellä on islamistinen puolikuu ja tähti sekä käyttäjätunnus ”kettu” (Волк). Sama henkilö käyttää myös ip-osoitetta 91.215.220.160.[6] Sivustolle ”kettu” on rekisteröinyt 24.9.2011, viimeksi hän on käynyt sivustolla tänään 20.2.2013 kello 12:42.[7] Profiilissaan hän ilmoittaa käyttäjätunnukseksi Respekt-95, nimimerkikseen ”Волк” ja uskonnokseen Islam.

O2ТВ-kanavalle hänen ip-osoitteesta jätettiin 21.2.2011 kello 17:01 viesti: Грозный видит! Grozny katso![8] Hänen ip-osoitteesta on myös vierailtu Kalusteiden ja valaisimien katalogisivustolla vuoden 2013 alussa.[9] Eurooppalaisten vaatteiden myyntiin erikoistuneella Nikodim-torilla hän on myös käynyt satunnaisesti, kokonaiset 9 kertaa viimeisen viikon aikana.[10]

24.7.2012 kello 11:55:24 tästä mainitusta ip-osoitteesta on mainittu henkilö (numero 5003[12]) käynyt katalogissa, digitaalisessa kirjastossa, jota julkaisee Venäjän Federaation hallituksen rahoittama kirjasto..[11]

Mitä kaiken jälkeen olisi sanottava Kadyroville ja hänen ystävilleen Groznyissä? Ehkä heidän olisi syytä tarkistaa, mikä on mainitun tyypin 91.215.220.163 kiinnostus ja yhteys Matzievin veljeskuntaan sekä Kavkaz-Centeriin? Viranomaisten ip-osoite ei ole kyseessä, vaan ilmeisemmin joku nuorukainen tai nuori aikuinen, joka elää ihan normaalia muslimin elämää kotia sisustaen, vaatteita etsien - ja Matzievin veljesten elämää muistellen.

Post scriptum

On tarkennettava vielä, että tämä ilmeisen nuori ihminen Groznyssa ei ole syyllistynyt mihinkään tällä perusteella mitä minä kirjoitan! Wikipediaan tehty huolimaton korjaus islamistiterrorismista on hänen häpeäpisteensä, mutta kuka ihminen ei lausuisi ajattelemattomuuksia.

VIITTEET


[1] MYIP.MS 
[2] Wikipedia: Толстой-Юрт – различия между версияами 
[3] Wikipedia: исламистский терроризм 
[4] Wikipedia: User contributions. 
[8] O2ТВ 
[9] Katalogi 
[10] Nikodim torg 
[13] Juha Molari: Растущая в Финляндии русофобия и негативное отношение к России 




. . . . . . . .






Juha Molari Юха Молaри
GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
Venäjän ortodoksisen kirkon jäsen
Teologian tohtori, BBA
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374

EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html

maanantai 18. helmikuuta 2013

Растущая в Финляндии русофобия и негативное отношение к России

 [обновление и переизданы]


Я безработный уже 2 года

Я безработный уже 2 года, хотя у меня довольно хорошее образование. Один диплом по богословию и второй – в области экономики; и третий - в полуготовности - в области информационных технологий. Мои оппоненты публично заявили, что будут мешать мне в получении работы, вести подпольную деятельность против меня – как они сами выразились.


Недавно Министерство иностранных дел Финляндии и Посольство Финляндии в России помешали мне найти работу в России. Финский МИД с угрозами обратился к директору российского государственного телевизионного канала, для которого я написал несколько статей.


У меня нет денег, нет собственности.


Доку Умаров и Финляндия

Министр Хейди Хаутала (Heidi Hautala) и специальный советник министра иностранных дел Тарья Кантола (Tarja Kantola) являются важным фактором поддержки для Микаеля Стурше – издателя Кавказ-Центра (=К-Ц; Kavkaz-Center). Деятельность К-Ц была запрещена Советом Безопасности ООН.


Когда веб-мастер К-Ца Ислам Мациев (Islam Matsiev) прилетел в Финляндию, Микаел Стурше через полчаса сообщил об этом представителю Доку Умарова (Doku Umarov).



[[В настоящее время их работа продолжается до сих пор в Финляндии, хотя регистрация изменилась: WTC-здания в Торонто (Канада)!]]

Через месяц веб-мастер выступил с презентацией К-Ца в парламенте Финляндии вместе с Тарья Кантола и Хейди Хаутала. Но эти политические лидеры не самые влиятельные. Даже бывший президент Мартти Ахтисаари оказал очень тёплый приём представителям Доку Умарова и К-Ца. Микаел Стурше признался на допросе в полиции, что президент Финляндии Тарья Халонен дала ему юридические советы, каким образом успешно перевезти в Финляндию "активистов", разыскиваемых в России. Кого же они переправили в Финляндию?

Ислам Мациев жил в Грозном в Старой Атаге на улице Центральной д. 49. В той же квартире жил младший брат (двоюродный брат) Юнус Юсупович Мациев (Yunus Yusupovich Matziev) – бесланский террорист и связист.

Ислам и Юнус – оба были на службе у дяди – Билана Мациева (Bilan Matziev). Мациевы были важным звеном у Шамиля Басаева (Shamil Basaev) в бандитской группировке.

Басаев финансировал также проживание Мациевых в Турции. У Билана Мациева дома 30 сентрября 2001 русские спецслужбы обнаружили скад оружия в подземном бункере, там же они обнаружили связанного с Аль-Каидой арабского бандита Абу Якуба (Abu Yakub).


Незадолго до этого события братья Мациевы уехали. И. Мациев работал в Турции под эгидой Мовлади Удугова (Movladi Udugov) и двоюродного брата Доку Умарова Мусы Атаева (Musa Ataev).

Младший брат Мациева отправился в Беслан под предводительством Шамиля Басаева. Ислам Мациев был веб-мастером К-Ца, когда Басаев рассказал подробности про теракт в Беслане.

Финские СМИ и политики хотят заставить нас поверить, что они ничего не знают об этих проблемах – как если бы речь шла только о свободе слова. Я думаю, что лучше открыто говорить о фактах.

Финны хотели бы осуществить этнические чистки

Финны официально говорят: «У нас ничего против русских нет, только русские в Финляндии не должны себя вести как русские в России". Финны и их ведущие политики хотели бы осуществить этнические чистки. Например Антон Салонен в Финляндии : мальчик не может говорить на родном языке или участвовать в православной вере.

Растущая в Финляндии русофобия и негативное отношение к России видны далеко не всем. Общественная атмосфера меняется не в лучшую сторону. Антироссийские заявления из уст западной ”интеллигенции” серьезно беспокоят. Человек, который позитивно говорит о России, получает клеймо «новосталиниста» или даже «кремлевского подхалима». Ненависть финнов по отношению к русским можно сравнить только с антисемитизмом в нацистской Германии.

Финляндия должна быть заинтересована в хороших отношениях с Россией. Соседство с такой большой страной, как Россия может быть очень выгодно для финской экономики. Это очень важно ввиду сегодняшней неясной ситуации в Евросоюзе. К сожалению, финские СМИ не склонны транслировать эту идею, скорее наоборот. И очень многие люди верят в эти угрозы.

Валентина, Надежда и Анна – три русские женщины, которые столкнулись со страданием и дискриминацией за последние две недели. Без диагноза они были упрятаны в психиатрическую больнищу. Например, я пошел к Валентине в больницу, и мне было ясно, что Валентина вела себя абсолютно адекватно и как совершенно нормальный человек, ее поведение нормальное. Посольству России удалось помочь женщинам.

В Финляндии общественность ничего не знает о произволе властей, в результате которого людей закрывают в домах для сумашедших, а детей отнимают у матерей. Одна женщина рассказала мне по телефону, что она не верила таким историям, пока полиция насильно не увезла её в психиатрическую бпльницу. Люди должны иметь право на слёзы, на грусть, на депрессию и болезнь без угрозы принудительных мер. Свободы человека должны уважаться.

В академических исследованиях и докладах на имя комиссара по делам нац.меньшинств мы видим, что 40 % русскоязычных сталкивались с дискриминацией при поиске работы, и около 40 % признают, что сталкивались с дискриминацией при поиске жилья.


Иигерманландцы были приглашены в Финляндию в качестве ”разсказчиков”

Иигерманландцы были приглашень в Финляндию в качество ”разсказчиков” о том, что Россия – это зло и угроза, а финский героический народ должен противостоять этому злу. К сожалению этим ингермалайцам не предоставили никаких возможностей и условий, чтобы они смогли участвовать в улучшении юридических, экономических и политических связей с Россией.

Однажды ко мне в церковь пришла пруппа русских и ингермаландских женщин, они хотели создать хор. Кантор был резок и не разрешил им создать хор в этой церкви, он посоветовал им собираться в своей резервации в центре Хельсинки, где собираются все иммигранты. Почему нельзя предоставить людям, говорящим на другом языке место для встреч в ближайшем к их дому приходе? Этим иммигрантам отвели роль только ”разсказчиков” о плохом, но не принимают их как просто талантливых русскоязычных людей.


Церковь и Про-Карелия

Мне было очень стыдно, когда во время национальных праздников священникам надо было идти на мемориальное кладбище.


И проблема не в том, что мы должны отдавать дань памяти павшим солдатам, а в том, что искажается правда об истории. Церковь должна быть честной и просить прощения за то, что финское государство и священники в том числе были партнёрами гитлеровской Германии и за то, что финнами были построены на территории Карелии концлагеря, осуществлявшие холокост. Церковь должна быть морально честной.

Многие епископы были и являются членами Про-Карелии. Духовный отец этой организации – лютеранский епископ Эркки Кансанахо (Erkki Kansanaho). Лидер Про-Карелии – Хейкки А. Реенпяя (Heikki A. Reenpää). Он вместе с нацистскими солдатами принимал участие в бомбёжке Дороги Жизни во время Ленинградской блокады. Многие финские солдаты отказывались от такой миссии.

Сейчас Про-Карелия активно пытается восстановить ”доброе имя” (президента Финляндии военного времени) Ристо Рюти (Risto Ryti) и (министра ин.дел Финляндии военного времени) Вяйно Таннера (Väinö Tanner) и других финских лидеров, виновных в том, что в Ленинграде погибло более миллиона человек. Финляндия любит Геббельса и Гитлера. Финляндия хочет владеть регионом Карелии и разделить Россию.

Впервые Ристо Рюти как политик стал известен тем, что во время гражданской войны 1917-1918 гг. запретил продовольственную помощь арестованным сторонникам левых партий, среди которых было множество простых рабочих. Уже тогда Рюти активно требовал введения смертной казни для социалистов и предлагал принять ”решительные меры” по отношению к Советскому Союзу. 29 февраля 1940 года на собрании в хранилище Банка Финляндии Рюти, ставший к тому времени премьер-министром, заявил министру обороны Юхо Ниукканену о том, что окончание Зимней войны с Россией ”можно считать лишь временным перемирием”. Таким образом, мирный договор был для Рюти лишь лисьей уловкой, лицемерным маневром, о чем знали и присутствовавшие на совещании маршал Маннергейм и генерал Хайнрих.


Будучи уже президентом страны, 14 июня 1941 года Рюти принял решение о содействии плану Барбаросса, о чем на следующий же день известил гитлеровское правительство через генерал-лейтенанта Эриха Хайнриха. Гитлер просто очаровал Рюти, произведя на него совершенно неизгладимое впечатление: ”Он [Гитлер] человек тонкой души и большого сердца, легкоранимый и благонамеренный”, – эту восторженную запись можно прочесть в дневнике Рюти, хранящемся в Государственном архиве Финляндии. В военном архиве К.Й.Миккола имеется ряд документов, свидетельствующих о том, что 1 октября 1941 года в президентском дворце в Тамминиеми состоялся праздничный ужин, на котором присутствовали маршал Маннергейм, генерал-лейтенанта Хайнрих, министр обороны Рудольф Валден и президент Рюти. Торжество было посвящено успешному захвату Аанислинна, то есть Петрозаводска. Военные и политики были так уверены в победе, что праздновали ее заранее, поднимая бокалы с красным вином в честь активного наступления!



Русская церковь — это не какая-то секта, а многомиллионная община верующих, проживающих в разных странах


Таинство миропомазания, через которое я сменил веру, было совершено 30 октября 2011 в Свято-Никольском храме Русской церкви в Хельсинки его настоятелем протоиереем Николаем Воскобойниковым.

Моя семья уже была православной. Естественно принадлежать к той же Церкви, что и твоя семья. Мое решение не было поспешным и возникло не на пустом месте. Русская церковь всегда была милосердна в словах и поступках. Я хочу принадлежать к Церкви, в которой вижу любовь и милосердие. Что касается моральных и богословских взглядов, Русская православная церковь является христианской в строгом смысле, тогда как западные Церкви довольно светские.


В лютеранской церкви относятся ко многим религиозным вопросам, как к шуткам. Среди православных и лютеран одинаково много грешников. Разница в том, что в православном богослужении ты можешь лично покаяться в грехах и получить отпущение. Лютеране только притворяются. В лютеранекой церкви на практике никто не исповедуется в грехах и никто их не отпускает. Честно скажу, я был неприятно поражен безверием моих тогдашних коллег, лютеранских пасторов. Безверие родило у них циничное отношение к жизни и к окружающим людям. Многие из них в открытую говорят прихожанам, что Бога нет и религиозная вера бессмысленна. Плюс такой небезызвестный факт, что в лютеранских приходах сейчас венчают гомосексуалистов. В лютеранские приходы Финляндии приходят разные люди, распространяют журналы, газеты. В этих материалах — одна антироссийская и антиправославная пропаганда. Часто это делают сами пасторы. Раскладывают везде глянцевые журналы, где Россия и православие описываются как апокалиптические чудовища.



Некоторые знакомые лютеранские священники открыто признаются, что они не верят ни в Бога, ни в Исуса Христа, ни в Святого Духа. На мой взгляд – человек может быть атеистом, если он хочет им быть. Но атеист не может быть священником.


Финны начали вести информационную войну против Русской Православной Церкви и Патриарха Кирилла, но почему эти финские журналисты не делают то же самое против финских епископов - Их зарплата почти 20000 евро в месяц.


Я не считаю возможным возложение атеизма на церковный алтарь. Также я не могу принять того, что совершила панк-группа Pussy Riot у алтаря в московском храме, подобное поведение и подобные высказывания неприемлимы даже у себя дома. Если они хотят говорить о несправедливости, можно найти другое - менее святое место, чем алтарь - как, например, более нечестивое место в Таллинне, где они были гостями президента Тоомаса Хенрика Ильвеса. Группа действия является частью кампании против православной церкви (осквернение религии и верующих).Члены группы также представлены в качестве Война -группы. Эта группа организовала групповой секс из 10 человек в музее в то время, когда там находились на экскурсии школьники. Они организовали также действия, где обливали мочой полицию на Невском проспекте. Юкка Маллинен (Jukka Mallinen), Яркко Tонтто, Ярмо Копонен (Jarmo Koponen) и Amnesty International сейчас требует чтобы этой "групповой секс – охота с мочой” группе свободы для нарушения общественного порядка!




. . . . . . . .









Juha Molari Юха Молaри
GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
Venäjän ortodoksisen kirkon jäsen
Teologian tohtori, BBA
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374

EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html

maanantai 11. helmikuuta 2013

Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston solidaarisuuden sanat suomalaiselle ex-pastorille


Tammikuun lopulla 2013 kokoontunut Moskovan ja koko Venäjän patriarkan johtama ja siunaama kansainvälinen kansalaisjärjestö Maailman Venäläisten Kansojen Neuvosto («World Russian People’s Council», WRPC; Всемирный Русский Народный Собор, ВРНС)[1] julkaisi solidaarisuuslauselman puolestani. Kyse on itse asiassa uudemmasta "muistamisesta" sen solidaarisuuden ilmauksen johdosta, jonka Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston ihmisoikeusjaosto oli lausunut jo vuonna 2011.[4]

"Solidaarisuuslauselma" lämmittää varmasti mieltäni, eikä ainoastaan lämmitä vaan myös hämmentää, koska WRPC antaa tavanomaisesti lausuntonsa hyvin merkittävistä asioista. Järjestö toimii Venäjän ortodoksisen kirkon alaisuudessa.[1]

Järjestön kokouksiin osallistuu edustajina Venäjän perinteisten uskontojen korkein papisto, Venäjän sotilasjohtoa, Venäjän federaation lainvalvontaviranomaisten johtoa sekä suurempien oppilaitosten, tieteen ja kulttuurin keskusten edustajia. Järjestön apulaispäälliköt ovat Venäjän kirjailijoiden liitosta Valeriy Ganichev ja Moskovan patriarkaatista Kirkko ja yhteiskunta –osaston puheenjohtaja Vsevolod Chaplin. Äskettäin kokoontuneessa Neuvostossa myös ihmisoikeuskeskuksen johtaja Roman Silantyev toimii vaikuttavasti.[2] Hän on jo aiemmin muistanut minua samansisältöisellä tiedotteella.

Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston lausunto on luettavissa esimerkiksi Mariupol-sivustolta.[3] Mietin kovasti, voisiko tämän lausunnon liittää jopa CV:n suositusten joukkoon. Työpaikkahakemusten yhteydessähän pitää olla CV, jossa lopussa sopii olla suosittelijoiden nimiä. Kyseessä on epäilemättä arvovaltaisin solidaarisuuden tiedote, jonka olen saanut elämäni kaunistamiseksi. 

Myöhään sunnuntai-iltana eräs ystävällinen antifasisti soitti minulle, koska hän oli havainnut tarkkaavaisena miehenä, että katkeruus ja naljailu värittävät kaikkia tekstejäni jo muutaman viikon ajan ja erityisellä tavalla viime päivät. Edes nuo "solidaarisuuden sanat" eivät ole keventäneet mieltäni. En tiedä, oliko mainittu antifasisti tietoinen mainituista "solidaarisuuden sanoista", koska hän ei venäjää erityisemmin lue. Hän oli havainnut aivan oikein, että iloni ei ole enää ehtymätön. Hän antoi ohjeeksi, että erityisesti valtiollisten virkojen hakuprosesseista voi valittaakin. En ole halunnut valittaa, vaikka todella moneen paikkaan (myös virkaan) tiedän kokemukseni ja koulutukseni parhaaksi. Olen lopettanut sellaisen ja kaiken taistelun, minusta on tullut pahanhenkinen marisija. Tuskin valitan työhön liittyvästä syrjinnästä tämän jälkeenkään, jos itse kohtaan syrjinnän syystä tai toisesta. En ylipäätänsä luota suomalaiseen oikeuslaitokseen ja viranomaiskoneistoon: kauniit lait ovat luettavaksi, mutta niillä ei ole oikeudellista vaikuttavuutta, kun kyseessä on köyhä toisinajattelija, sellainen yksinäinen mies kuin minä. Laki on olemassa näyttämistä ja esittämistä varten - sekä tietysti hyväosaisia varten, jos nämä kohtaavat rikollista vääryyttä tai pelkästään epäilevät sellaista kohdanneensa.

Sain tietää solidaarisuuslauseesta pari päivää sitten. Minun tunnereaktioni eivät ole enää niin eheät ja hienostuneet kuin pitäisi olla näiden empaattisten, lämpimien sanojen jälkeen. Olen valitettavasti siirtynyt enemmän katkeroituneen, turhautuneen keski-ikäisen miehen marinaan kuin kristilliseen toivorikkaaseen aktiivisuuteen. Marinalla en tietenkään voita mitään, mutta en minä enää kamppaile voiton puolesta. Junan viimeinen vaunu meni jo ohi ja minä jatkan vanhenevan miehen elämää lasteni hoitajana, mikä tehtävä on jäänyt Luojan lahjana minulle. En mene kuitenkaan niin syvälle kuin profeetta Jeremia, joka syytti Jumalaa vilpillisestä suostuttelusta profeetan tehtäviin ja kirosi lopulta oman syntymäpäivänsäkin. 

En tiedä, miten nousisin vanhenevan miehen marinasta solidaaristen sanojen avulla miehekkääseen tarmokkuuteen. Tämänkertainen köyhyyteni tuntuu jo liian lamauttavalta – ja silmät avaavalta. Olen päättänyt ”antaa periksi”, luovuttaa. Voitaisiin tehdä johtopäätös, että oli virhe osallistua antifasistiseen aktiviteettiin häijyjä ilmiöitä vastaan, joita Suomessa oli havaittavissa. Olisi pitänyt kehittyä hiljaiseksi, näkymättömästi korruptoituneeksi mieheksi tässä suomalaisten verkostojen maailmassa. Media saa juttuja vakaumuksen ihmisistä, mutta vakaumuksen ihminen ja hänen perheensä saavat vain kärsimyksen – ja tietysti kauniita sanoja, jotka voivat innoittaa ja rohkaista.

Ymmärrän, että minun sopii pyytää anteeksi katkeroitunutta tyytymättömyyttäni, ivallista ja naljailevaa marinaa, joka hallitsee tunnetilaani nykyään. Niin minun pitää pyytää anteeksi lähimmäisteni vuoksi ja myös itseni tähden. Olen jo huhtikuusta alkaen kaksi vuotta ollut poikkeuksellisen toimeton ja tarpeeton mies, joka on satunnaisesti keksinyt jotain kirjallisia harrastuksia ja mahdollisuuksia itsenäisesti ja suhteiden avulla, mutta en ole ollut mihinkään ansiotyöhön tarpeellinen. Tätä ennen minä olin hyvin aktiivinen erityisesti työn ja kirjallisten (taloustoimittaja) tehtävien hyväksi, ja energiaa riitti samanaikaisesti myös tohtoriopinnoille ja väitöskirjaan sekä IT-opintoihin ja muihin harrastuksiin. Niin on ollut itse asiassa pienin eri variaatioin koko aikuisikäni, yli 20 vuotta. Joskus yöt päivät olen tehnyt työtä eikä energia ole loppunut. Nyt tuo kaikki on poissa. Yhtäkkiä en ole mihinkään tarpeellinen, missään ei ole työtä ja työn mukana toimeentuloa minulle. Täydellinen muutos on ollut poikkeuksellisen raju tähän ”pelkkään elämiseen” aiemmasta superaktiivisuudestani, josta kukin lähimmäinen kykeni näkemään vain pieniä välähdyksiä. Nyt kelpaan babysitteriksi, omien lasten hoitajaksi, mikä on tietysti ollut myös antoisa kokemus. Ilmaiseksi suoritettavia harrastuksia minä en tarvitse elämääni: tarvitsen ainoastaan toimintaa, jonka avulla saan itselleni ja lasteni hyväksi ansiotulon.

Viime yönä eräs tunnollinen suomalainen ortodoksi lähetti sähköpostiviestin, jossa hän kysyi: ”Mitä muuten olet odottanut Moskovan patriarkaatilta? Siis ihan käytännön tasolla?” Minä vastasin varhain aamulla (kello 6:45): ”Minä en odota oikeastaan mitään, vaan pysyn realistina seurakuntalaisen tasolla, joka on tärkein taso”. Mahdollisesti eräät toiset ortodoksiseen uskoon liittyneet kirjoitukset innoittivat tämän miehen kysymyksiin. Tunnen hänet erittäin hienotunteiseksi, ortodoksiseen uskoon vakavamielisesti suhtautuvaksi kristityksi.

Minä koen ikäni ja kokemukseni tähden jo oikeaksi hylätä kaikki odotukset ja unelmoinnit, mutta yleensäkään minulle unelmointi ei ole luonteenomaista.  En ole oikeastaan odottanut mitään henkilökohtaista menestystä niiden omantunnontoimien ansiosta, joita olen lausunut viime vuosien aikana. Olemattomista henkilökohtaisista menestysodotuksista huolimatta on mieleni ja tarmoni musertunut voimakkaammin kuin kuvittelin: jos realistisesti arvioi tuloksia, niin mitään menestyksellistä tulosta en ole saanut missään niissä asioissa, joita pidin esillä. ProKarelia jatkaa toimintaansa vanhaan tapaan, venäläisiä perheitä viekkaasti ja häijysti nöyryytetään yhä edelleen, Kavkaz-Center jatkaa toimintaan, homot ja heidän puolustajansa valloittavat ev.lut. kirkkolaitoksessa lisää oikeuksia ja valtaa, jne. Minä olen samanaikaisesti menettänyt toimeentulon, tipahtanut suomalaisen proletariaatin köyhään pohjasakkiin, olen menettänyt kaikki työllistymismahdollisuudet. Jos jotain pitäisi ottaa opiksi, niin mitään ihmisoikeus- ja yhteiskunta-aktivismia ei kannata ihmisen harjoittaa Suomessa: hän ei saa muutosta, vaan ainoastaan tappion itselleen. Suomessa pitäisi oppia viekkaan hiljaiseen korruptioon, näkymättömään veljeilyyn ja viattomaan vallan ahnehtimiseen, jotta todella korkean aseman saavutettuaan voi ehkä ilmaista näkymättömästi vakaumuksensa päätöksissä, mutta tietysti ehdottomasti varoen paljastumista.

Äitien muinaiset unelmat sopii keski-ikäisten miesten (niin kuin minäkin jo olen tehnyt) jo heittää, maailmassa elettävä todellisuus ja toivo on tässä pienessä arkisuudessa, enemmän todettavassa kuin unelmoidussa, enemmän koettavissa teoissa kuin lumoavissa sanoissa, hiljainen näkymätön korruptoitunut vallankäyttö ja siihen sopeutuminen ovat vaikutusvaltaisempia keinoja kuin sananvapaus ja mielipiteen vapaus Suomessa. Vastaan ortodoksisystävälleni, että odotukset ja unelmoinnit kuuluvat nuorukaisille, jotka ovat menossa tai juuri päässeet vapaaksi varusmiespalveluksesta, kun vain vähän tätä ennen äiti on kyynelin saattanut poikansa ihmisten maailmaan. Muussa tapauksessa unelmat on syytä unohtaa.

Epäilemättä: hyvillä, solidaarisilla puheilla päästään tietysti pitkälle, ne tekevät myös sieluni ja henkeni tyytyväisemmäksi. Solidaariset myötätunteiset puheet ovat aivan erilaiset kuin rakkaudettomasti sanotut ja tehdyt toimet, kun vihamieheni veivät minulta välttämättömän jokapäiväisen leivän, monesti päivässä välttämättömän leivän. Kauniit sanat suojaavat sieluun kasvatettua unelmaa, äidin ja isän muinaisia puheita lapsuuden vuosina, ne suojaavat toivon säilymistä hengessä. Minä olen kuullut kauniit sanat niin monta kertaa ja kokenut kurjuuteni niin selvästi, että en enää vahvistu sanoilla niin kuin nuoret poikaset äidistään erotessaan.

Kun toimeentulorajan alapuolella elävänä miehenä mietin solidaarisia sanoja, joita pappisseminaarinsa hyvin opiskelleet henkilöt lausuivat puolestani, niin tunnen sieluni huomattavasti levollisemmaksi lastenhoitajana. Eilen sieluni ja henkeni riemuitsi, kun Heureka-tiedekeskus Vantaalla päästi kaikki kävijät ilmaiseksi sisälle. Lähdin aamulla kahden lapseni kanssa Heurekaan pietarilaisen ystäväperheen seuraksi. Paikalla tapasin myös neljä muuta venäläistä ystäväperhettä, joiden kanssa vietimme sovitusti lastenhenkisesti aikaamme. Matkalle lähtiessä pankkitililläni oli 11 euroa velasta käyttötilille siirrettyä rahaa, kukkarossa oli 40 euroa vipattua rahaa ja visa-kortilla on nostovaraa 43 euroa. Käyttööni saamaan autoon ostin 20 eurolla bensaa, sillä siinä paloi jo bensan vähäisyyttä osoittava varoitusvalo. Mietin tarkkaavaisesti, ostanko vähät bensat käteisrahalla, visalla vai pankkikortilla. Maksoin bensan käteisellä. Heurekassa piti ostaa pienelle 3 vuotta vanhalle pojalleni jäätelö, mihin kului jäljellä olevasta rahasta noin 2 euroa. Söin jopa itsekin jäätelön.  Päätin, että elämä ei kuitenkaan saa olla täysin surkeaa! Tämän viikon keskiviikkona saan työttömän peruspäivärahan. Ehkä tänään maanantaina ja huomenna tiistaina tarvitsen myös rahaa erilaisia menoja varten. Aamulla reilu aamupala ja eväitä mukaan! Babysitter osasi hommansa taas tällä kertaa.

Kaiken kaikkiaan hyvillä, solidaarisilla sanoilla sieluni voisi kiitää pitkällekin, ne myös tekivät sieluni ja henkeni aivan eri tavalla tyytyväiseksi kuin ne pahat, rakkaudettomat ja väärämieliset sanat, joiden avulla YK:n turvaneuvoston terrorismipakotelistan vastaisesti toimiva Kavkaz-Center ja sen liittolaiset suomalaisessa mediassa ja evankelisluterilaisessa kirkoissa tuhosivat ansaintani, ja joskus loukkaavilla sanoilla koskettivat myös sieluuni saakka.  

Viitteet


[2]  ROC aikoo perustaa vuoropuhelu "vasen" ja liberaalit http://www.freezepage.com/1360566867ELMQODQDOC (jäädytetty sivu)

[3] Mariupol 29.1.2013. РПЦ предложила перейти в православие финскому пастору http://www.freezepage.com/1360478522QIIXOFCIBM (jäädytty sivu)

[4] Esimerkiksi Moskovassa toimivan Pyhän Serafim Sarovilaisen seurakunnan sivustolta voi lukea Maailman Venäläisten Kansojen Neuvoston alkuperäiset sanat vuodelta 2011. Näihin sanoihin siis viitattiin taas äskettäin. Seurakunnan sivusto on tässä: http://www.serafime.ru/lin/new.php?re=l&sid=1535&cat=1 Ja sivuston näkymä on jäädytetty tähän myös: http://www.freezepage.com/1360592485QQODBQUTZF






. . . . . . . .









Juha Molari Юха Молaри
GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
Venäjän ortodoksisen kirkon jäsen
Teologian tohtori, BBA
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374

EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)

СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html