Veljet-siskot,
mitä meistä on tullut,
olemme
vastuussa Jumalan edessä,
välinpitämättöminä
pettäneet rotumme,
viha on
syttynyt sydämiimme!
Itke
slaavilaisten sieluja,
te,
muukalaisten käsivarsilla rentoutuneet.
Älkäämme
salailko, että me olemme veljeksiä,
me olemme
yhtä perhettä!
Anna
meille voimaa
kokonaisiksi
yhdistyä.
Minä,
maa, puolestanne rukoilemme!
Meitä
kohtaan ei oltu mukavia,
toisesta
maailmasta tuli puhelut
mutta
me olemme lähellä, suojassa Pyhän Venäjän!
Kolme
sisarusta yhdistyy.
Sinä
kutsuit itseäsi vapaaksi,
mutta
milloin minun Ukrainani?
Sinä
olet mennyt ojasta allikkoon,
olet sanoutunut
irti sukulaisistasi,
ulkopuolisiin
olet alkanut luottaa.
Voisit
olla vapaa lintu
Mutta
sinusta tuli vanki…
Sinut
voitettiin ja vallattiin
halusivat
laittaa polvilleen!
Me emme
ole vihollisia, slaavit.
Veljet-siskot,
mitä meistä on tullut?
Mitä
meistä on tullut?
Ja mitä
sinä maa, olet saavuttanut?
Rikkinäinen,
varastettu!
Mutta
päätit aloittaa sodan
niitä
vastaan, jotka ovat sinun Isänmaasi!
Niin
nyt olemme menettämässä maan
ja
opetelleet surmaamisen.
Älä
ammu, koska emme ole eläimiä,
olemme
yhtä perhettä.
Pyhä
Rus – venäläinen sivilisaatio
Kun Venäjän kansasta puhutaan
hengellismoraalisissa yhteyksissä ja kunnioittaen pyhää traditiota, niin
käytetään yleisnimitystä ”Pyhä Rus” (”Pyhä Venäjä”) - ja tällöin tarkoitetaan
monikansallista suurta Venäjän Federaatiota, Ukrainaa, Valko-Venäjää ja
Karpaattien Rusia. Jo vuosien ajan ovat monet ihmiset kirjoittaneet ja puhuneet
myös ”Pyhän Venäjän ylösnousemuksesta”, millä tarkoitetaan pyhien
uskonnollisten ja perustavien moraalisten arvojen elpymistä sekä venäläisen
identiteetin vahvistumista, venäläisen sivilisaation vahvistumisesta.
”Pyhä Venäjä” voisi olla kulttuurimaantieteen
tutkimuskohteena, sillä käsitteellä määritellään ”kulttuuripiiriä”, tiettyä kulttuurista
suuraluetta, joka on erilainen kuin länsimainen kulttuuripiiri, johon
venäläinen kulttuuripiiri on usein sekoitettu (esimerkiksi suomalaisessa
lukio-opetuksessa). Yhdysvaltalainen politologian professori Samuel P.
Huntington on väittänyt, että 21. vuosisataa määrittäisivät kulttuurien väliset
konfliktit. Huntington käyttää sanaa "sivilisaatio", joiden mukaan hän jakaa maailman 6-8
kulttuuripiiriin eli sivilisaatioon: kiinalainen, japanilainen, hindulainen,
islamilainen, länsimainen, eteläamerikkalainen, afrikkalainen ja ortodoksinen
kulttuuripiirre. Sivilisaatioiden tuntomerkki on uskonto. Sivilisaatioiden sota
on uskonnollisesti määriteltyjen maailmankatsomusten sota. Länsimainen
sivilisaatio on yhä heikommin identifioitavissa ja määriteltävissä enää protestantisten
tai katolisten kirkkokuntien enemmän tai vähemmän komeiden vanhojen
dokumenttien avulla, koska itse kirkkokunnatkin ovat omaksuneet johtotähdekseen
läntisen liberalismin. Esimerkiksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon
Helsingin hiippakunnan piispaksi kutsutun Irja Askolan teologiaa ei voi
moneltakaan osaa kutsua enää kristilliseksi edes luterilaisen teologian
merkityksessä. Täten länsimainen sivilisaatio on enemmän liberalismin
ideologian mukaista hallintavaltaa riippumatta siitä, onko tässä
sivilisaatiossa oleva toimija uskonnollisesti vakaumuksellinen tai ateisti.
Länsimaissa ei ole nykyään minkäänlaista uskontoa, länsimainen sivilisaatio on ”jumalaton
länsi”: materialistinen, korruptoitunut, rappeutunut ja moraaliton.
En koe, että Aleksandr Dugin olisi ”Pyhän
Venäjän ylösnousemuksen” ideologi - itse Pyhän Venäjän sivilisaatio on ollut myös ennen filosofi Duginia - enkä edes ole tietoinen siitä, missä määrin
hän olisi kirjoittanut tuosta hengellismoraalisesta pyhän venäläisen sivilisaation
heräämisestä, mutta hänen kirjoittamat määrittelyt kansojen pyhistä etnisistä
traditioista ja länsimaisen liberalistisen modernismin traagisuudesta, jossa
Eurooppa etsii itseään helvetin sydämessä, ovat varsin yhtenevät hengellismoraaliselle
vakaumukselle Pyhän Venäjän ylösnousemuksesta ja sen tarpeellisuudesta. Pyhään traditioon
kuuluu selvä sanoutuminen irti liberalistisesta individualismista, koska liberalistinen
individualisti on erityisen vaarallinen ekstroverttinä: tällöin hän tuhoaa
yhteisönsä ja sosiaaliset siteet (eikä ainoastaan vain itseään). Liberalismi
tahtoo kukistaa Jumalan ja täyttää tämän pelkällä tyhjyydellä. ”Pyhän Venäjän
ylösnousemus” on Pyhän venäläisen sivilisaation hengellismoraalinen
uudestisyntymä, paluu Jumalan luo.
Moskovan patriarkka toimii venäläisen
sivilisaation alueella, hän on ”Moskovan ja Pyhän Venäjän (Rus)” patriarkka. Pyhän
Venäjän ylösnousemusta ei koeta vain etnisesti rajoittuvaksi missioksi, vaan
globaaliksi hengelliseksi missioksi, jossa Pyhän Venäjän ylösnousemus auttaa
kaikkia maailman valittuja palautumaan hengelliseen pyhään traditioon. Moskovan
patriarkaatin seurakunta on myös Suomessa hyvin suosittu, pääasiassa sen Pyhän
Rusin kansan johdosta, jota asuu Suomessa.
Olen kertonut Venäjän hallituksen
virallisessa viikkolehdessä Rossiiskie Vesti[1] siitä, miten olen itse päässyt
osalliseksi Pyhän Venäjän ylösnousemuksesta: ”Lokakuussa 2011 liityin Venäjän ortodoksisen kirkon Moskovan
patriarkaattiin, jossa miljoonat uskovaiset eivät sivuuta Pyhää Raamattua ja
Pyhä Traditiota. Mielestäni globaalisti katsoen Venäjän ortodoksisella kirkolla
on jumalallinen tehtävä maailmassamme tänä aikana, jolloin läntinen kirkko on
syvästi sivuuttanut pyhän perinteet ja Pyhän Raamatun. - - Läntisessä teologiassa on Ernest Troeltschin
ajoista ’teologinen inflaatio vahvistunut: Raamattu katsotaan vanhentuneeksi,
joka ei soveltuisi nykyaikaisiin oloihin. Uudessa maailmassa ei olisi enää
asianmukaista puhua synnistä, Jumalan vihasta, Kristuksen uhrista ja
lunastuksesta. Mutta totean, että Venäjän ortodoksisessa kirkossa on todellinen
henkilökohtainen synnintunnustus ja anteeksianto. - -- Minä teologian tohtorina
ja laajan pappiskokemuksen perusteella luterilaisessa kirkossa olen tehnyt
päätelmäni lännessä hallitsevasta nykyisestä anti-kristillisestä
vallankumouksesta, minkä tähden juuri Venäjän ortodoksinen kirkko on erityistä
ja ainutlaatuista: Venäjän ortodoksinen kirkko auttaa Venäjää ja Eurooppaa
säilyttämään niin sivistyksensä kuin hengelliset, moraaliset ja kulttuuriset
arvot, jotka he ovat saaneet menneisyydestä” (Я как доктор богословия и как
священник с большим опытом работы в лютеранской церкви — сделал выводы: на
западе сейчас идет антихристианская революция, но русское православие особенное
и уникальное. Русская православная церковь поможет сохранить России и
европейской цивилизации свои духовные, нравственные, культурные ценности,
которые достались из прошлого).
”Pyhä Venäjä” (Rus) ei ole merkitykseltään
samaistettavissa valtiolliseen organisaatioon ja poliittisiin päätöksiin, koska
kyseessä on venäläistä sivilisaatiota määrittävä kunnioittava laajempi ilmaus.
”Pyhä Venäjä” ei ole myöskään täysin eristetty tuonpuoleiseksi
hengellisyydeksi. Pyhän Venäjän ylösnousemus tulikin ilmi kauniilla ja
vaikuttavalla tavalla, kun Krimin väestö sai oikeuden palata takaisin Venäjän
yhteyteen: tämä vapautuminen Ukrainasta ja paluu takaisin Venäjän yhteyteen oli
hyvin tunteikas hetki väestölle, joka sai takaisin ihmisarvon, he siirtyivät
arvottomasta hetkellisestä kohtalostaan Pyhän Venäjän hengellismoraaliseen ikiaikaiseen
kaitselmukseen. Voitaisiin spekuloida sivilisaatiota tuhoavaa skenaariota, jos
Krim ei olisi saanut oikeutta palata Venäjän valtiolliseen yhteyteen: tuolloin
amerikkalaisen dollarin johtaman länsimaisen sivilisaation liberalistiset
arvottomuudet – ”Babylonian portto” – olisivat yhä enemmän tuhonneet Krimillä
asuvan venäläisen kansan ihmisarvon ja mahdollisuuden sivilisaatioonsa.
Onko USA:n johtama sivilisaatio ”Babylonian
portto”?
Kirkkoherra Aleksei Averyanov saarnasi
25.11.2013 ”tärkeästä asiasta kaikille maailman
kansoille: Pyhän Venäjän ylösnousemuksesta”. Hän varotti siitä, että ”saastaisuuden
jumalaton voima on poistanut ihmisten muistot ja ihmisarvon, tehnyt heidän
elämästään arvotonta kohtaloa”. Kirkkoherra kutsuu kuitenkin yksittäisiä
ihmisiä, yhteisöjä ja kansojakin suoriutumaan Jumalan Hengen kunniaksi niin ”että
voisi säilyä voittajana: ortodoksina ja venäläisenä”. ”Esi-isät rakensivat
pelastuksen arkin kaikille maailman kansoille. Venäjä ylösnousemus ilmaisee
sille kuuluvan paikan: toivon ja tulevaisuuden. Tämä on Pyhän Venäjän mysteeri.
Niin Pyhä Venäjä on inspiraation lähde ja valo kaikille maailman kansoille”.
Pyhän Raamatun kaanonissa
viimeisessä kirjoituksessa, Ilmestyskirjan 17
luvussa, näytetään Johannekselle Jumalan säätämä tuomio, joka tulee ”Babylonian
portolle”, jonka kanssa ”maailman kuninkaat ovat irstailleet ja jonka
iljettävästä viinistä maan asukkaat ovat juopuneet” (Ilm. 17:2). ”Peto oli
yltympäri täynnä siihen kirjoitettuja herjaavia nimiä ja sillä oli seitsemän
päätä ja kymmenen sarvea”. Tämän ”Babylonian” valtiaat käyvät taisteluun
Kristusta vastaan. Jo Ilmestyskirjan
kirjoittaja on kokenut, että vanhan käsitteen uudelleenkäyttönä ”Babylonian
portto” ei kuvaa enää Babyloniaan maantieteellisesti rajoittuvaa valtiollista
toimintaa, vaan se on tullut käsitteeksi pahalla universaalille hallinnalle,
jonka alaisuuteen ovat Ilm. 18:3:n mukaan ryhtyneet ”kaikki maailman
kauppamiehet, jotka ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä
elämästään”. Ilmestyskirjassa annetaan kehotus,
että tämä Babylon pitää hylätä, ”ettette joutuisi ottamaan osaa hänen
synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään”. ”Pyhän
Venäjän ylösnousemuksessa” on kysymys hengellismoraalisesta ihmisyksilöiden
parannuksesta sekä sivilisaation paluusta oman pyhän tradition ja kristillisen ihmisarvon
mukaiseen kunnioitukseen, jossa ”Babylonian portto” ei enää määrittele
omistamista, tekemistä ja arvostuksia.
Ei ole poikkeuksellista,
että venäläisessä kristillisessä hartaudessa koetaan Ilmestyskirjassa lausutut
varoitukset ”Babylonian kauppamiesten voimasta” samaistuvan Amerikan
Yhdysvaltojen dollarin valtaan. Ainakin Amerikan Yhdysvaltain hegemoniassa on
jotain demonisesti samanlaista kaikkivoipaisuuden harhaa, jota Ilmestyskirjan ”Babylonian
portto” on kuvannut kaksi vuosituhatta sitten. Ja juuri tästä syytä nyttemmin
on erityisen herkästi tarkkailtu myös uutisia dollarin uppoamisesta, mistä
Maria Snytkova kirjoitti taitavasti Pravda-lehdessä 8.7.2014. Luottamuksen
puute on kasvanut dollaria vastaan vuosi vuodelta.[11] Tietysti
dollari-kuplan romahdus nopeuttaa siirtymistä yksinapaisesta maailmasta
moninapaiseen: se nopeuttaa irstaan "Babylonian porton" kaatumista. USA:n
talouden kaatuminen vaurioittaisi globaalissa taloudessa kaikkia maita.
Näiden
ja muiden vastaavien ajankohtaisten talousuutisten vallitessa on luonnollista,
että ortodoksikristityt pohtivat entistä kriittisemmin dollarin hegemoniaa ja
korostavat paluuta venäläiseen sivilisaatioon. Onko Amerikan dollari "Babylonian
porton" ylivallan symboli ja väline?
Venäjällä ovat kristilliset piirit muistaneet Ilmestyskirjassa
esiintyvää puhetta pedon ”seitsemästä päästä” (Ilm. 17:9), joka samaistuu nykyään
assosiaatioissa Big Seven –suurvaltajärjestelmään. Big Seven on ”epävirallinen
maailman hallitus”, siitä on käytetty nimitystä World Government. Tietysti
tällaiset assosiaatiot ovat rohkeita, mutta eivät täysin tarpeettomia eettistä valveutumista ja hartautta varten: jos ja kun Ilmestyskirja kirjoittaa varoituksena
”seitsemästä päästä, jotka ovat pedon seitsemän vuorta”, joilla Babylonian
portto istuu, niin kyllähän on hyvinkin perusteltua kriittisesti varoa suureen
päätösvaltaan kykeneviä sellaisia monen valtion ”hallituksia”, joiden
kunnioittama elämäntapa ja arvot ovat vastoin kristillistä uskoa. Niissä on
ilmestyskirjamaista petomaisuutta!
Kaiken kaikkiaan amerikkalaisen
elämäntavan ja arvojen maailmanlaajuinen edistäminen on koettu juuri
sellaiseksi turmelukseksi, jonka Ilmestyskirja olisi voinut nimetä Babylonian
porton irstaudeksi, jos olisi nähnyt ja tuntenut aikamme. Länsimaisen ”arvoyhteisön”
tosiasiallinen arvottomuus ja irstaus olivat äskettäin likaisella tavalla
esillä iltapäivälehdissä, kun ympäri maailmaa kerrottiin brittiteinien irstailusta
Mallorcalla. Eräässäkin teinivideossa tyttö harrasti seksiä 24 miehen kanssa
baarin tanssilattialla. Hän osallistui tempaukseen ja sai palkkioksi ilmaisen
cocktailin! Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Suomen suurimpia
messuja ovat vuosittain pornomessut. Tuskin on epäselvää, että kristillisestä
teologiasta katsoen tuollaiset menot ovat Saatanasta, samaa henkeä yhdessä
Babylonian porton irstauden kanssa.
Amerikan
Yhdysvaltojen ulkoministeriö on ilmoittanut painopisteekseen homo-ideologian
tukeminen ympäri maailmaa, minkä pyrkimyksen kristityt yksilöinä ja Venäjä valtiona
kokevat pyhien traditioittensa vastaiseksi epäkunnioittavaksi ja loukkaavaksi
toiminnaksi, sopimattomaksi Pyhän Venäjän sivilisaatioon. Eurovision
laulukilpailut ovat joutuneet Venäjällä ankaran moitteen kohteeksi tämän
läntisen sivilisaation arvottomuuden ja likaisuuden tähden. Euroviisut
ovat tulleet perverssin sodomian ja lesboilun myynninedistämistapahtumaksi eikä
Venäjän pitäisi lakiensa ja terveen moraalinsa mukaan edes näyttää kisoja
jatkossa.[6][8]
Lännen
ongelma ei ole kuitenkaan vain irstaudessa, vaan erityisesti sotaan
vihkiytymisessä.
Onko
”Babylonian irstas portto" valmis sotaan?
Paul
Craig Roberts (Reaganin apulaisvaltiovarainministeri, Cato instituutin ja
Hoover instituution vanhempi tutkija) on varottanut viime aikoina erityisen
ankarasti, että presidentti Obama on pilannut Yhdysvaltain ulkopolitiikan.[2]
Obama ja hänen ulkopolitiikkansa on jäänyt kiinni
valheista: se tieto, jonka USA antaa esimerkiksi Ukrainasta, on ollut selvästi
valhe. Monet amerikkalaiset ovat tyytymättömiä kotimaansa taloudelliseen
tilanteeseen. He tahtoisivat, että USA tuhlaisi vähemmän resursseja sotiin ja
enemmän kotimaan tarpeisiin.
Tietty amerikkalainen ideologia tuli täyteen voimaansa Neuvostoliiton
romahtamisen aikaan ja se määrittää, että historia olisi valinnut Amerikan
Yhdysvallat vallitsemaan kaikkialla maailmassa eikä olisi vaihtoehtoa USA:n
poliittiselle ja taloudelliselle järjestelmälle. Historia antaisi USA:lle
velvollisuuden käyttää hegemoniaa koko maailmassa. Tämä on erittäin voimakas
ideologia, Roberts toteaa, mihin voisi jatkaa täydennykseksi, että se on ”Babylonian porton” ideologia.
Tärkeä syy vallitsevaan tilanteeseen on monimutkainen
sotilaallinen turvallisuusjärjestelmä. USA:ssa on hämmästyttävät suuret ja
voimakkaat etujärjestöt, kuten CIA, Homeland Security, FBI ja Pentagon, jotka tarvitsevat
satoja miljardeja dollareita vuosittain. Monet
vallitsevat globaalit trendit aiheuttavat kuitenkin akuutin uhkan dollarin
hegemonialle. Tässä tilanteessa viime kädessä USA yrittää suojella
hegemoniaansa jopa ennaltaehkäisevällä ydiniskulla Venäjälle, Roberts varottaa.
Tämän sodan valmistelusta on kyse myös Ukrainassa. Roberts huomauttaa, että se on USA:n sotaa Venäjää
vastaan.
Kirkollisissa piireissä koetaankin samojen havaintojen perusteella joita myös Roberts on toisaalla tehnyt, että nyt on alussa ilmestyskirjamainen "Babylonian porton" sota Pyhää Venäjää vastaan.
Kirkollisissa piireissä koetaankin samojen havaintojen perusteella joita myös Roberts on toisaalla tehnyt, että nyt on alussa ilmestyskirjamainen "Babylonian porton" sota Pyhää Venäjää vastaan.
Kristillistä hengellistä paheksuntaa Ukrainan amerikkalaisia
vasalleja vastaan on vahvistanut sekin, että Ukrainan turvallisuuspalvelun
SBU:n johtaja Valentin Nalivaychenko on avoimesti "Шустер
Live" –ohjelmassa hyökännyt ”ortodoksista fundamentalismia”
vastaan, joka olisi ”pahin vihollinen” ”Informaatiosodankäynnissä” ja ”ihmisten
aivopesussa”.[10] Samanaikaisesti Nalivaychenkon lähin ”esimies”, pääministeri
Arseniy Yatseniuk, julisti Yhdysvalloissa Ukrainan suurlähetystön virallisessa
lausunnossa Kaakkois-Ukrainan asukkaat ”ali-ihmisiksi”, jotka Ukrainan armeijan
pitäisi ”tuhota” ja sillä tavalla ”puhdistaa maa pahuudesta”.[10] Mielikuvia
Ukrainan nykyjohdon liittymisestä Babylonian porton sotaan Pyhää Venäjää vastaan
vahvistaa osaltaan sekin, että Nalivaychenko antoi vuonna 2008 amerikkalaisen
CIA:n työntekijöille Ukrainan turvallisuuspalvelun SBU:n salaisia asiakirjoja.
Hän myös työskenteli amerikkalaisen USAID:n rahoituksen turvin vuosikaudet
Ukrainassa, oli läheisessä yhteistyössä Luganskin alueen sutenöörinä syytetyn,
Ukrainan turvallisuuspalvelun ex-varapuheenjohtajan Andrei Kislinskyn kanssa. Kaiken
lisäksi hän osallistui vuonna 2006 yritykseen kaapata Pyhän Katariinan ortodoksinen
kirkko. 11. tammikuuta 2013 Oleg Medunitsa tuli Vadim Kolesnichenkon perustaman
lahkomaisen ortodoksisen kirkon yhdistyksen johtajaksi: tuo ”kirkko” tunnetaan
valitettavan sotaisesta hengestä ja suoranaisesta tuesta natsi-juntalle.
Sen ”kirkon” tehtävänä on ollut juuri sanoutua irti ”Pyhän Venäjän
ylösnousemuksesta” ja Venäjän ortodoksisesta kirkosta.[10]
Selvästi Washingtonissa jotkut ajattelevat, että ydinsodan voisi voittaa: tällöin ydinaseet lakkaavat olemasta vastatoimia. Miksi muuten rakentaisi ohjuspuolustusjärjestelmää Venäjän rajoille sekä Mustanmeren ja Etelä-Kiinan meren laivoihin? Paul Craig Roberts viittaa USA:n ulkoasioiden vaikutusvaltaisiin strategian analyytikkoihin ja entisiin hallituksen virkamiehiin, jotka ovat katsoneet USA:n olevan niin paljon edellä Venäjän ydinaseosaamista, että USA voisi hyvin helposti hyökätä Venäjälle kärsimättä mitään kostoiskua. Maailman tulevaisuus riippuu siitä, voiko Putin diplomatiansa avulla estää Washingtonin voimankäytön.[2]
Obama tahtoo vakuuttaa EU:n johtaja siitä, että näiden
pitäisi liittyä ennalta ehkäisevään ydiniskuun Venäjää vastaan ja poistaa
Venäjä maailmasta, kirjoittaa CNN:n uutistietojen valossa OpEdNews.com, joka
luettelee useita ”merkkejä siitä, että Yhdysvallat suunnittelee ydinaseilla
iskua Venäjää vastaan”.[3]
"Babylonian porton" julmuutta ja hirvittävyyttä osoittanee sekin, että USA on vastustanut Itä-Ukrainan tragedioiden tutkimusta. Portolla on ollut ilmeisesti salattavaa.[4]
Babylonian portto hyökkää venäläistä uskovaista väkeä vastaan
Jo vuosi sitten tuli selväksi, että Amerikan Yhdysvaltain
tuella aiheutettu Pussy Riot –provokaatio oli tarkoituksellinen hyökkäys Venäjän
ortodoksisen kirkon uskovaisia ja venäläistä sivilisaatiota, Pyhää Venäjää,
vastaan. Länsimainen liberalismi, jota Ilmestyskirjan kirjoittaja voisi kuvata ”porton
iljettäväksi hengeksi”, hyökkäsi venäläistä pyhää traditiota ja arvomaailmaa
vastaan.
Babylonian
porton iljettävää henkeä osoittaa johdonmukaisesti myös se, että USA:n
suosiolla Petro Poroshenko ja Kiovan juntta ovat nimenomaisesti tahtoneet aiheuttaa
maksimaalista pelkoa ja tuhoa venäläisen uskovaisen väestön keskuudessa entisen
Ukrainan alueella. He eivät ole käyneet hyökkäykseen vain venäläisiä vastaan,
vaan myös Pyhää Venäjää vastaan. Sunnuntaina
29. kesäkuuta Ukrainan tykistö jälleen kerran pommitti Aleksandr Nevskin
katedraalia. Ukrainan pommitukset alkoivat juuri liturgian aikana kello 10, kun ihmiset lauloivat
Herran rukousta.[5]
Pommit osuivat aivan katedraalin viereen ”kioskiin”, jossa oli ehtoollisleipiä. Katedraalissa oli tuhat uskovaista. Kirkossa oli senkin vuoksi paljon ihmisiä, että he odottivat humanitaarista apua. Ihmiset olivat kirkossa polvillaan ja rukoilivat kyyneleet silmissä Jumalaa. Pommituksen painoaallon seurauksena muutamat lasimaalaukset rikkoutuivat. Pommitus kesti puoli tuntia. Venäjän ortodoksisia kirkkoja vastaan suunnattuja pommituksia on ollut useita viime viikkojen aikana. Moskovan patriarkaatin Ukrainan ortodoksinen kirkko on kertonut tapahtuneista virallisilla sivuillaan. On selvää, että Kiovan juntan järjestämä pommitus ei rakentanut mitenkään valtiollista turvallisuutta, vaan sen tarkoituksena oli aiheuttaa pelkoa ja tuhoa venäläisen uskovaisen väestön keskuudessa. Kiovan juntan tiedustelujohtaja on loukannut myös julkisissa lausunnoissaan ja haastatteluissaan kansainvälisesti tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia uskoa ja kuulua uskontokuntaan: erityisesti hän on iskenyt ortodoksista kirkkoa vastaan! [5]
Pommit osuivat aivan katedraalin viereen ”kioskiin”, jossa oli ehtoollisleipiä. Katedraalissa oli tuhat uskovaista. Kirkossa oli senkin vuoksi paljon ihmisiä, että he odottivat humanitaarista apua. Ihmiset olivat kirkossa polvillaan ja rukoilivat kyyneleet silmissä Jumalaa. Pommituksen painoaallon seurauksena muutamat lasimaalaukset rikkoutuivat. Pommitus kesti puoli tuntia. Venäjän ortodoksisia kirkkoja vastaan suunnattuja pommituksia on ollut useita viime viikkojen aikana. Moskovan patriarkaatin Ukrainan ortodoksinen kirkko on kertonut tapahtuneista virallisilla sivuillaan. On selvää, että Kiovan juntan järjestämä pommitus ei rakentanut mitenkään valtiollista turvallisuutta, vaan sen tarkoituksena oli aiheuttaa pelkoa ja tuhoa venäläisen uskovaisen väestön keskuudessa. Kiovan juntan tiedustelujohtaja on loukannut myös julkisissa lausunnoissaan ja haastatteluissaan kansainvälisesti tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia uskoa ja kuulua uskontokuntaan: erityisesti hän on iskenyt ortodoksista kirkkoa vastaan! [5]
Siinä missä homopropaganda hallitsee länsimaista mediaa,
julkisia liikennevälineitä ja mainostauluja sekä poliittista vallankäyttöä,
niin Pyhä Venäjä ilmaisee kristillistä etiikkaa: esimerkiksi Perheen, rakkauden
ja uskollisuuden päivä on eräs kauneimmista sellaisista tapahtumista 8.
heinäkuuta vuosittain. Perheen, rakkauden ja
uskollisuuden päivä on HETEROSEKSUAALISEN rakkauden päivä kunnioittaen
ortodoksista traditiota tälle päivälle. Ortodoksisen
uskon mukaisesti 8. heinäkuuta on Venäjän pyhimysten Pietarin ja Fevronian
(Феврония Муромские) muistopäivä, uskollisuuden ja rakkauden suojeluspyhimysten
päivä. Tämän mukaisesti sekä Venäjällä että eräissä muissa valtioissa vietetään
8. heinäkuuta Perheen, rakkauden ja uskollisuuden päivää (День семьи, любви и
верности). Olen ollut itsekin seuraamassa, kun Pietarissa useat kymmenet nuoret
parit ovat juhlineet avioliittonsa alkua. Pyhän Venäjän ylösnousemus on
hengellismoraalista heräämistä, vapautumista länsimaisesta ateismista ja
liberalismista.
Ukrainan vallankaappaus
on yleisesti koettu Babylonian porton yritykseksi estää Pyhän Venäjän
ylösnousemus. Ukrainan
vallankaappauksessa ei ollut kyse ihmisoikeuksista, demokratiasta eikä
sivistyksestä. Ukrainassa valtaa kaappaava oppositio on turvautunut aseisiin ja
käyttää häikäilemättömästi väkivaltaa myös yhä edelleen entisen presidentin
Janukovitshin paettua. Aseelliset ääriainekset ja roistot uhkaavat perustavia
ihmisoikeuksia ja sivistystä ylipäätänsä.[7]
”Pyhien leiri ja rakastettu kaupunki”
Ilmestyskirjan
20:9 jakeen lupaus ”pyhien leiristä ja rakastetusta kaupungista” liitetään
profetian venäläisissä tulkinnoissa Pyhän Rus (Pyhän Venäjän) ylösnousemukseen
(Воскрешение Святой Руси), joka
sytyttää Kristuksen valon koko maailmaan. Tästä ennusti myös venäläinen suuri
ajattelija Fjodor Dostojevski, mutta ei yksistään hän, vaan Venäjää kutsuivat parannukseen ja osalliseksi Pyhästä Venäjästä myös Alex Stepanovitš Homyakov (Алексей
Степанович Хомяков ), Nikolai
Gogol, Vyacheslav Ivanov, Maximilian
Voloshin, Nikolai Klyuev (Николай Алексеевич Клюев) ja Fjodor Tjuttšev (Федор
Иванович Тютчев), jolle Pyhä Venäjä on uskon kohde ja maa joka
tuntee Jumalan. Häneltä periytyy myös tämä tunnettu lause, että ”mieli ei voi
ymmärtää Venäjää, vaan Venäjä on hyvin erityinen: Venäjän voi vain uskoa”. Tjuttšev
kirjoitti Pyhän Venäjän kylien köyhyydestä, kansan kärsivällisyydestä ja nöyryydestä,
muta kuitenkin Kristus tulee ”orjuuden muodossa” tämän kansan luo ja siunaa
heitä. Köyhyys, kärsivällisyys ja nöyryys ovat Pyhän Venäjän ontologisia
merkkejä, tärkeitä kristillisiä hyveitä. Näissä sanoissaan Tjuttšev liittyi
itse asiassa Pyhän Matteuksen evankeliumissa kerrottuun Jeesuksen vertaukseen
Viimeisestä tuomiosta (Matt. 25:31-46). Dostojevski teki Pyhän Venäjän
perustavanlaatuisen eron Länsi-Euroopan suhteen. Pyhä Venäjä ei ole vain ne ihmiset, jotka ”pyrkivät
etsimään Jumalaa”, vaan jotka myös nousevat tunnustamaan Jumalan elämällään. Katolinen
usko ei ole selvinnyt paholaisen kolmannesta kiusauksesta, absoluuttisen
maallisen vallan tarjoamisesta. Dostojevskin mukaan Pyhä Venäjä ei ole
maallisen vallan hankkimista. Tästä osoituksena Dostojevski esittää runonsa
inkvisiittorista: usko ja väkivalta ovat ristiriidassa keskenään. Pyhä Venäjä
on hengellisen vapauden valtakunta.
Ilmestyskirja
kertoo, että Saatana oli päässyt vankilastaan ja lähtenyt liikkeelle, kiertänyt
maan kaikki neljä kolkkaa ja johtanut kansat harhaan. Lopulta Saatana oli
koonnut kansat sotaan ja saartanut ”pyhien leirin ja rakastetun kaupungin”,
mutta silloin taivaasta iskee tuli ja se tuhoaa ne kaikki saatanan joukot. Tämä
pyhien leiri ja rakastettu kaupunki on tullut hengellissiveelliseksi symboliksi
sille pyhälle uskolle ja traditiolle, joka suojelee venäläistä sivilisaatiota
ja sen yksittäisiä ihmisiä Jumalan valtakunnassa erotukseksi Saatanan
valtakunnasta, jota ilmentää luopuminen kristillisestä uskosta. Niin
hengellisissä piireissä on luonnollista – ja aivan raamatullisia esikuvia
kunnioittavaa - Venäjällä kokea, että amerikkalais-eurooppalainen liberalismin mukainen
propaganda ja poliittinen painostus ovat Saatanan valtakunnan taistelua Jumalan
valtakuntaa vastaan.
Juuri
näissä haasteissa ja koettelemuksissa kaivattava lujuus ja päättäväisyys
syntyvät ortodoksisessa uskossa, synnit tunnustaen parannuksessa ja rukoillen
Jumalaa. Vain usko antaa ihmisille uuden mahdollisuuden ja Venäjälle suuren
kansallisen parannuksen. Jokainen
venäläinen tarvitsee syvää vilpitöntä katumusta, koska on luopunut Jumalasta.
Silloin löytyy myös se kallisarvoinen identiteetti, joka luo Pyhän Rusin
ylösnousemuksen.
Venäjällä
ortodoksinen kirkko on kokenut, että oman aikamme yhteiskunnan eräs
vakavimmista uhkista on uskon menetys. Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill
lausui tämän uhkatekijän haastattelussaan Interfaxille Venäjän kirkon suurena
juhlapäivänä jouluaattona 6. tammikuuta 2013.[9] Kirill pohti haastattelussa,
mitä pitäisi ajatella siitä, että meidän aikanamme on ollut kaikenlaisia
hyökkäyksiä kristillisiä symboleita vastaan – pyhäkköjen tuhoamista ja
häpäisemistä sekä uskovien tunteiden loukkaamista. Ateisteille ja ihmiskunnan
vihollisille olisi hyödyllistä nähdä, että kirkko vaikenisi synnistä,
vääryydestä ja epäoikeudenmukaisuudesta niin että jäljelle jäisi vain
merkityksettömyys.
Kirill ei suostu siihen, että kirkko jäisi eräänlaiseksi kansallisen elämän
eksoottiseksi sisustukseksi: Venäjän ortodoksinen kirkko ei luovuta hyökkäysten
johdosta: ” Syntiin paatuneet
ihmiset ovat tottuneet saamaan hyötyä ja saavuttaa intohimonsa ilman seurauksen
pelkoa. Mutta kirkon on toistuvasti vedottava kaikkiin, ennen kaikkea tietysti
niihin, jotka kutsuvat itseään kristityiksi, jotta he muuttavat mielensä ja
tekevät parannuksen. - - - ”Venäjän
tärkein uhka on mielestäni uskon menetys: kansan tietoinen luopumus. Se ei ole
pakosta niin kuin oli Neuvostoliiton aikana, vaan vapaaehtoista halveksuntaa
taivasta vastaan turhamaisuudessa ja maallisen valtakunnan näennäisessä
vetovoimaisuudessa. Valitettavasti on jo merkkejä tästä prosessista.
Mukavuuden ja mielihyvän vuoksi ihmiset kieltäytyvät noudattamasta moraalin
mukaisia normeja. Vähitellen hämärtyy synnin ja vanhurskauden rajat.
Nopeasti rakennetaan kelvottomuus: humalajuominen, huumeriippuvuus, aviorikos,
prostituutio, homoseksuaalisuus. Yhteiskunnassa on aina ollut tuska
moraalisista heikoista, mutta meidän aikanamme, kuten Rooman ja muiden
sivilisaatioiden tuhoutuessa, niitä pidetään sosiaalisesti hyväksyttyinä. Tämän
seurauksena rikotaan perinteisen perheen toiminta. Miesten synnin juuret ovat
intohimon voimassa, hän ei halua enää kuulla Kristuksen sanaa, koska
evankeliumin käsky vaatii häntä uudenlaiseen käytökseen, muuttumaan. Todellinen
riski on ortodoksisen kristinuskon hylkääminen”.
”Jos synnin ja häpeän todellisuus katoaa ihmisen sydämestä, silloin
mikään yhteiskunnallinen laki ei suojele ihmistä. Ihmisestä, joka menettää
moraalin ja käyttää vapauttaan pahuuteen, tulee omien intohimojensa orja”,
sanoi Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill tiistaina 21.5.2013
tapaamisessa Euroopan neuvoston pääsihteerin Thorbjørn Jaglandin kanssa Danilovan
luostarissa: ”Ihmiskunnan elämässä kriisin syyt ovat moraalissa. - - -
Valitettavasti viime aikoina on moraalinen ulottuvuus kadonnut, kun moderni
ajattelu on korostanut moraalin suhteellisuuden ajatusta. Tämän seurauksena
meillä on edessämme erittäin suuri ongelma”.
Pyhän Liturgian lopussa 24.3.2012 lausuessaan arvion anarkistiryhmän Pussy
Riot toimittamasta kirkon häpäisystä, Patriarkka Kirill kutsui kristittyjä
kärsivälliseen rukoukseen: "Olemme kaikki käyneet paaston aikaan.
Paholainen nauraa meitä kaikkia vastaan, luo monia ongelmia näihin päiviin, kun
meidän pitäisi päästä tämän maailman huolista ja upota rukoukseen, tyyntyä
paastoon ja parannukseen omista synneistämme. Mutta ehkä, Herra vie meidät läpi
näitä tutkien pyhään paastoon, jotta me kaikki olisimme tietoisia vastuusta
maatamme kohtaan, Pyhän Venäjän hyväksi, ortodoksisen uskon hyväksi.
Ortodoksinen kristitty ilmaisee vastuunsa ensinnäkin rukouksessa Jumalalle.
Sitä vastoin nuo ihmiset eivät usko rukouksen voimaan. He uskovat propagandan
voimaan, valheiden ja panettelun voimaan, Internetin voimaan,
tiedotusvälineiden voimaan, rahan ja aseiden voimaan. Me uskomme rukouksen
voimaan. Ja minä kehotan koko Venäjän kirkkoa kuumaan ja ahkeraan rukoukseen
meidän maamme hyväksi, meidän uskomme hyväksi, meidän kansamme hyväksi, jotta
Herra antaa meille anteeksi meidän syntimme ja jälleen nojautuisi meitä
kohti armossaan, antaen armosta Pyhän Henkensä voiman. Niin
Jumala saattaisi meidät kiusaustenme ja koettelemustemme läpi niin
että pääsisimme niistä pois puhdistettuina, vahvoina ja pystyisimme rakentamaan
tulevaisuutta Jumalan säädösten ja ihmisen omantunnon mukaisesti".
Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill on luonnehtinut modernille
ajalle valitettavaksi piirteeksi ”moraalisen tunnon tuhoutumisen”: ”Kukin
yksilö uskoo, että hän on itselleen oma totuutensa”. Tällaisessa maailmassa
sosiaaliset verkostot manipuloivat ihmisten tietoisuutta, luovat illuusion ja
tuhoavia riippuvuuksia poliittisen propagandan, viihdeteollisuuden ja mainosten
kiusausten avulla. Arkkipappi Vsevolod Chaplin käyttää värikästä ilmaisua ”sosiaalisen
netin hamsterit”, jotka yllyttävät ja manipuloivat ihmisiä. Kokonaan
toisenlainen on ortodoksisen uskon mukainen ihanne uskovaiselle ihmiselle:
kärsivällinen rukous ja toivon säilyttäminen kaikissa tilanteissa.[9]
Nouse uskon puolesta Venäjän maa! "Встань за веру Русская земля"
Venäläinen kapellimestari Vasily Ivanovits Agapkin (Василий Иванович Агапкин) on jättänyt koko ihmiskunnalle erityisen
kauniin melodian, joka tunnetaan ”Slaavilaisen naisen jäähyväisissä” (Прощание славянки - Proščanije slavjanki; englanniksi
tunnetaan nimellä ”The Free Russia” ja suomeksi ”Vapaa Venäjä”).
Tuon melodian perusteella käytiin maaliskuussa 1990 laajaa keskustelua
uuden hymnin löytämiseksi Venäjän valtiolle. Yhdysvalloissa asunut runoilija
Joseph Brodsky ja Mstislav Rostopovich puhuivat Agapkinan melodiasta
presidentti Boris Jeltsinille ja ajatusta tuki myös turvallisuusneuvoston
sihteeri kenraali Aleksandr Lebed sekä monet julkisuuden henkilöt.
Tällöin esille nousi ehdotuksena Irkutskin draamateatterin näyttelijän
Andrei Viktorovits Mingalevin (Андрей Викторович
Мингалев ) teksti: ”Nouse ylös uskon puolesta, Venäjän maan!” (Встань за Веру, Русская земля! [vuodelta 1990]) .
Dina Garipovan (Дина Гарипова sekä Zaran ja D. Petshovin koskettavat
esitykset
”Slaavilaisen naisen jäähyväiset” –marssista olen jo aiemmin
esitellyt, mutta tällöin sanoitus oli romanttisempi – naisen kaipuu ja ikävä.
Tässä on linkkejä Mingalevan sanoittamaan ”Nouse ylös uskon puolesta, Venäjän
maan” (Встань за Веру, Русская земля!)
Vasily Agapkin syntyi 3. helmikuuta 1884 talonpoikaisperheeseen
Shancherovon kylässä, josta perhe muutti myöhemmin Astrakhaniin. Vanhempiensa
kuoleman jälkeen Vasily Ivanovits kärsi nälkää ja kerjäsi äitipuolensa
huolenpidossa.
Vasily Ivanovits lähti kymmenen vuotta vanhana poikana musiikkiopintoihin.
Neljä vuotta myöhemmin teinipoikana hänet nimitettiin rykmentin parhaaksi
solisti kornetistiksi (trumpettia muistuttavan vaskipuhaltimen soittaja). Vuosina 1899–1906 Vasily Ivanovits toimi useassa
orkesterissa muusikkona Dagestanissa, Tverissä ja muualla. Vuonna 1906 hän sai
kutsun asepalvelukseen, jonka hän toimitti 12. rakuunarykmentissä Tverissä. 12.
tammikuuta 1920 Agapkin värväytyi Seitsemännen Ratsuväkirykmentin
pääkonttorissa trumpetistiksi.
Balkanian sodan aikana vuonna 1912 Vasily Ivanovits
sävelsi ”Slaavilaisen naisen jäähyväiset”. Vuonna 1918 Vasily Ivanovits liittyi
vapaaehtoisena puna-armeijaan ja taisteli punaisten puolella Varsovassa etelä-
ja lounaisrintamalla. Vuonna 1920 sairastumisen johdosta hänen oli palattava
Tambovin kaupunkiin, jossa oli talonpoikaiskapina. Kaupunki sijaitsee 430
kilometriä kaakkoon Moskovasta, Tsnajoen varrella. Talonpoikaiskapinan
tukahduttamisen jälkeen Agapkin nimitettiin Tambovissa 27.n pataljoonan
ylikapellimestariksi.
Tammikuussa 1924 Vasily Ivanovits osallistui Leninin
hautajaisiin. Suuren isänmaallisen sodan alussa Vasily Ivanovits Agapkin
nimitettiin kapellimestariksi NKVD:n moottorisoituun divisioonaan. 7.
marraskuuta 1941 Moskovan punaisen torin kuuluisassa paraatissa hän johti
Moskovan varuskuntien yhteistä sotilaallista orkesteria. Tällöin myös
esitettiin ”Slaavilaisen naisen jäähyväiset” Moskovan punaisella torilla. Tämän
jälkeen Vasily Ivanovits sai nimityksen Novosibirskiin, josta vuonna 1943 hän
palasi Moskovaan.
24. kesäkuuta 1945 Voiton paraatia johtivat eversti
Vasily Ivanovits Agapkin ja kenraalimajuri SA. Chernetzky. Vuonna 1955 eversti
V I Agapkin jäi eläkkeelle. Tämä suuri mies kuoli 29. lokakuuta 1964. Hänet
haudattiin Moskovassa Vagankovskyn hautausmaalle. Tambovissa on katu nimetty
hänen nimelleen ja Rjazanin alueella on lasten taidekoulu omistettu hänen
nimelleen.
”Slaavilaisen naisen jäähyväiset” syntyi
kunnioitukseksi bulgarialaisille naisille, jotka tukivat miehiään Ensimmäisessä
Balkanian sodassa. ”Slaavilaisen naisen jäähyväiset” tunnetaan Suomessa nimellä
”Vapaa Venäjä”. Slaavilaisen naisen jäähyväiset syntyi ja kantaesitettiin
Krimin pääkaupungissa Simferopolissa vuoden 1912 lopulla, jossa se julkaistiin
yhteistoiminnassa Liettuan jalkaväkirykmentin kanssa. Vasily Agapkin sanoitti
ja Yakov I. Bogoradin sävelsi marssin. Kuuluisaan melodiaan
Irkutskin teatterin näyttelijä Aleksandr Mingalev (Мингалёв Александр) sävelsi patrioottisen laulun Nouse
ylös uskon puolesta Venäjän maan!
Nouse ylös uskon puolesta, Venäjän maan!
Monilla lauluilla me kanssanne ylistämme synnyinmaata
Rakastamme sinua meidän pyhä Venäjän maa.
Korkealle sinä pääsi kohotat, niin kuin aurinko sinun kasvosi loistavat,
mutta sinusta tuli petoksen uhri.
Ne, jotka pettivät ja myivät sinut.
Jälleen vaelluksella trumpetti kutsuu meidät,
Me kaikki liitymme joukkoon.
Ja menemme taisteluun!
Nouse ylös uskon puolesta, Venäjän maa!
Odota Venäjän pyhien voittoa, vastausta ortodoksi-isien!
Missä sinun Ilja ja missä sinun Dobrynja?
Isänmaa kutsui poikansa
Alla lippujen kaikki seisoivat rohkeasti
Rukouksin kulkivat Venäjän oikean asian puolesta
Meidän venäläistä vertamme vuodatimme rehdisti
Jälleen vaelluksella trumpetti kutsuu meidät,
Me kaikki liitymme joukkoon.
Ja menemme taisteluun!
Nouse ylös uskon puolesta, Venäjän maan!
Kaikki me – Suurvallan lapsia, kaikki me muistamme
isien liiton, Isänmaata varten, kunnian ja kirkkauden hyväksi
Älä sääli itseäsi tai vihollisia,
Nouse Venäjä, vankilasta orjuuden.
Voiton henki kutsuu, taistelu alkaa!
Nosta taistelun liput
Uskon, rakkauden ja hyvyyden puolesta.
[vuoksi totuuden, hyvyyden ja kauneuden]
Jälleen vaelluksella trumpetti kutsuu meidät,
Me kaikki liitymme joukkoon.
Ja menemme taisteluun!
Nouse ylös uskon puolesta, Venäjän maan!
Linkit:
[1] Юха Молари: Мой
путь к Православию http://rosvesty.ru/2110/za-rubejom/8740-yuha-molari-moy-put-k-pravoslaviyu/
[10] http://juhamolari.blogspot.fi/2014/06/1762014-patriarkka-kirill-kutsuu.html
[11] Ranskan liikemiehet ja ministerit ovat jo ilmoittaneet haluttomuutensa käyttää dollaria kaupankäynnissä. Yhä edelleen USA:n johto nautiskelee ajatuksella dollarin vallasta maailman rahoitusjärjestelmillä ja Amerikan globaalista hegemoniasta dollarin avulla, USA:n toimet Venäjää ja Krimin väestöä vastaan ovat kuitenkin vahvistaneet epäluottamusta dollaria kohtaan. Ranskan keskuspankin johtaja Christian Noyer on puhunut de-dollarisaatiosta, sitten vaatimukseen on liittynyt Christophe de Margerie, jonka mukaan öljyä ei pitäisi maksaa dollareissa. Lopulta ajatukseen on liittynyt myös Ranskan valtiovarainministeri Michael Sapin. Kauppatieteiden tohtori, Venäjän tiedeakatemiassa ulkomaankaupan tutkimuksen professori Alexander Belchuk (Александр Бельчук) pitää dollarin kuplan puhkeamista ja dollarin romahdusta "nyt todellisena uhkana, eikä ole mitään epäilystä etteikö tuota uhkaa olisi" ("Это сейчас реальная угроза. То, что предпосылки есть, в этом нет никакого сомнения"). USA ei voi tietenkään loputtomasti pumpata paperirahaa järjestelmään. Kriisiä kuvaa myös Yhdysvaltain julkisen velan jatkuva kasvu, vaikka Japanissa velan määrä on suhteessa BKT:hen vielä toki suurempi. Dollarin romahduksesta ei ole kuitenkaan hyötyä kenellekään: jos dollari-kupla puhkeaa, niin globaali talous kärsii.
[11] Ranskan liikemiehet ja ministerit ovat jo ilmoittaneet haluttomuutensa käyttää dollaria kaupankäynnissä. Yhä edelleen USA:n johto nautiskelee ajatuksella dollarin vallasta maailman rahoitusjärjestelmillä ja Amerikan globaalista hegemoniasta dollarin avulla, USA:n toimet Venäjää ja Krimin väestöä vastaan ovat kuitenkin vahvistaneet epäluottamusta dollaria kohtaan. Ranskan keskuspankin johtaja Christian Noyer on puhunut de-dollarisaatiosta, sitten vaatimukseen on liittynyt Christophe de Margerie, jonka mukaan öljyä ei pitäisi maksaa dollareissa. Lopulta ajatukseen on liittynyt myös Ranskan valtiovarainministeri Michael Sapin. Kauppatieteiden tohtori, Venäjän tiedeakatemiassa ulkomaankaupan tutkimuksen professori Alexander Belchuk (Александр Бельчук) pitää dollarin kuplan puhkeamista ja dollarin romahdusta "nyt todellisena uhkana, eikä ole mitään epäilystä etteikö tuota uhkaa olisi" ("Это сейчас реальная угроза. То, что предпосылки есть, в этом нет никакого сомнения"). USA ei voi tietenkään loputtomasti pumpata paperirahaa järjestelmään. Kriisiä kuvaa myös Yhdysvaltain julkisen velan jatkuva kasvu, vaikka Japanissa velan määrä on suhteessa BKT:hen vielä toki suurempi. Dollarin romahduksesta ei ole kuitenkaan hyötyä kenellekään: jos dollari-kupla puhkeaa, niin globaali talous kärsii.
Kirjoittaja on suomalainen mies, joka on päässyt ortodoksisen kirkon konfirmaation kautta osalliseksi eskatologisesta Pyhän Venäjän ylösnousemuksesta: rukoilen rauhaa ja rakkautta koko maailmaan.
Juha Molari, unemployed, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte http://vk.com/id157941374
|