Statcounter

torstai 19. maaliskuuta 2020

Alexander Dugin: Koronavirusepidemia on globalisaation loppu

Professori Alexander Dugin on mielenkiintoinen ja tunnettu geopoliittinen ajattelija. Hänen analyyseissään Suomi olisi etnokulttuurinen ja sivisaatiollinen vyöhyke, osa valtavaa suomalais-ugrilaista maailmaa, joka on Euroopan ja Euraasian rajalla.



Maaliskuussa 2020 Dugin on julkaissut useita analyysejään koranaviruksen jälkeisestä globalismin jälkeisestä maailmasta.

Kun Dugin kävi Suomessa 2017


Duginin mukaan erityisesti Helsingin poliittinen eliitti on kallistunut länttä lähemmäksi, pitäen kotimaataan euroatlantisen tilan koillisena jatkeena, jossa euraasialaista Venäjää on mustamaalattava vastustajaksi ja jopa viholliseksi. Nämä lietsovat keinotekoista kostonhimoakin.

Olin paikalla 11.4.2017 Helsingin Kansallissalissa Eurooppalaisen hybridiosaamiskeskuksen avajaistilaisuudessa, jossa professori Alexander Dugin käsitteli lännen ja Venäjän suhteita. Wikipedia kertoo ylevästi, että olisin jopa tuon tutkimusorganisaation sihteeri, mikä tieto perustuu Janne Riiheläisen valtavan huolestuneeseen tiedonantoon.

Koko lauma nato-trolleja oli jo etukäteen kuin kusiaispesään istahtaneita, heissä virisiä hirmustuneet reaktiot, mistä olen kirjoittanut MV-lehdessä 2017! Eräs vimmatuimmista oli Hesarin Laura Halminen, joka oli yrittänyt tehdä parhaansa Duginin vierailun estämiseksi. Sittemmin Halminen vetosi kiivastuneena Puolustustilalakiin ja uhkaili meikäläisen – tällä hetkellä lomautetun osa-aikaisen wc-siivoojan – sulkemista turvasäilöön. Olen kutsunut Halmisen edellä mainittua reagointia ”sadistis-paranoidiseksi toivekuvaksi”.

Duginin vieraillessa 11.4.2017 tein muutaman kysymyksen hänelle ja julkaisin vastaukset YouTubessa. Hänen arvionsa mukaan totalitaristiset järjestelmät kuten Nato ja sen puudelit kokevat tietenkin riskiksi kuunnella hänen esityksiään tai käydä mitään keskustelua, joka haastaa totalitaristisen narratiivin


Sulkeutumalla voidaan pelastaa ihmisiä


Kun Alexander Dugin puhuu ja kirjoittaa länsimaisen yksinapaisen globalismin ja liberalismin tuhosta, hän ilmaisee tällöin analyysinsä totalitaristisesti vaalitun järjestelmän päättymisestä, mutta ei suinkaan esitä tavoitteeksi luoda kansallisesti rajoittunutta totalitarismia, vaan ihmisiä suojaavan suvereniteetin.

Geopolitica julkaisi 19.3.2020 Alexander Duginin analyysin globaalisaation jälkeisestä järjestyksestä.  Vkontakten sivullaan Dugin kirjoitti 17.3.2020 pitkän filosofisen analyysin pandemian jälkeisestä maailmasta. 12.3.2020 Universe julkaisi Duginin analyysin epidemian geopolitiikasta, mikä on yhtenäinen Geopolitican 6.3.2020 julkaiseman tekstin kanssa. 

Dugin huomauttaa, että on liian aikaista tehdä tarkkoja johtopäätöksiä, vaikka jotkut geopoliittiset ja ideologiset prosessit ovat nopeasti kehittyneet. Näihin nähtäviin muutoksiin hän nimeää sen, että koronavirusepidemia on globalisaation loppu. ”Vain sulkeutumalla voidaan säästää ihmisiä: sulkeutuminen kaikessa mielessä – suljetut rajat, suljetut taloudet, tavaroiden ja tuotteiden rajattu toimittaminen”.

Dugin liittyy Johan Fichten käsitteeseen ”suljettu kauppiasvaltio”. Fichteä on tahtomattaan pidetty nationalismin ja antisemitismin isänä.  Samanaikaisesti George Soros tulee totaalisesti hylätyksi ja torjutuksi globalisaation jälkeisessä maailmassa.

Duginin analyysin mukaan epidemian jälkeisessä maailmassa koronavirus sulkee liberalismin. Juuri liberalismi on helpottanut viruksen leviämistä. Duginin kutsuu, että itse

”liberalismi on virus. Menee vain vähän enemmän aikaa ja liberaalit rinnastetaan spitaalia tartuttaviiin pakkomielteisiin ihmisiin, maniakkeihin, jotka kutsuvat tanssimaan ja pitämään hauskaa ruton keskellä. Liberaalit ovat koronaviruksen takaajia, tämän puolustajia”.

Kuva Leviltä after-Ski discosta poikkeuslain aikana, kuvakaappaus videosta, mutta Levin mukaan suuret discot päättyivät sen jälkeen, kun tieto niistä herätti paheksuntaa. 

Kolmanneksi pysyväksi muutokseksi Dugin analysoi maiden ja yhteiskuntien menestys- ja kestävyyskriteerien dramaattisen muutoksen. Taistelussa epidemiaa vastaan ei pelasta Kiinan vauraus, ei eurooppalainen sosiaalijärjestelmä tai sen puuttuminen Yhdysvalloissa. Maailman johtajat ovat avuttomia. Etualalle tulevat täysin erilaiset kriteerit, kuten virustorjunta, kyky tarjota itsenäinen elämä itselleen ja rakkailleen. Dugin huomauttaa, että tämä kaikki tarkoittaa kaikkien arvojen uudelleenarviointia: läheisyyttä ja siirtymistä omavaraisuuteen, mikä vaatii moninapaisuutta!

”Pienimuotoinen viljely ja vaihtotalous säästävät kaiken täydellisen romahtamisen kriisioloissa”.

Dugin kirjoittaa, että hän on nyt alkanut ymmärtää, kuinka joissakin yhteiskunnissa ruton jumalia palvottiin. Ruton tulo johtaa yhteiskuntien elämän uudistumiseen kokonaan. Epidemialla ei ole logiikkaa eikä se säästele jaloja, rikkaita eikä keisarillisia. ”Se palauttaa ihmisen yksinkertaiseen olemassaolon tosiasiaan”.

Dugin kirjoittaa, että liberalismi on ollut vain tekosyy kansanjoukkojen tuhoamiselle, kuten modernin länsimaisen sivilisaation normien siirtämiselle ja levittämiselle koko ihmiskuntaan. Hän myöntää, että mahdollisesti koko maailmantalous ei romahda muutaman kuukauden sisällä, mutta näkymät ovat esillä: ”Kaikki, mitä nykyään ihmiset pitävät kestävänä ja luotettaana, on puhdasta harhaa”.

Ensimmäisessä analyysissään professori Dugin epäilee, että ihmiskunta selviäisi vielä koronaviruksesta, hillitsisi globalisaatiota, heittäisi pois liberaalin taikauskon, pysäyttäisi muuttoliikkeet, lopettaisi säädyttömät tekniset keksinnöt. Ihmiskunta pikemmin heti palaa vanhaan jo ennen kuin ruumiit on haudattu. Heti mahdollisimman nopeasti markkinoiden toivotaan elpyvän.

Nopea paluu globaaliin liberalismiin tarkoittaisi, että kukaan ei ymmärtänyt ruton jumalien tulemisen merkitystä. Se tarkoittaa, että kaikki toistuisi uudestaan ja uudestaan siihen hetkeen asti, kunnes saavuttaa päätepisteen.

Eksistentiaalinen prosessi


Vkontaktessa 17.3.2020 Alexander Dugin pohtii pandemiaa ja eksistentiaalista filosofiaa ruton lahjana. Epidemiassa toteutuu näet ”erittäin syvä eksistentiaalinen prosessi”.

Dugin viittaa saksalaisen filosofin Martin Heideggerin käsitteisiin. Edmund Husserlin oppilaana Heidegger tarkasteli, mikä on perustettomasti annettu inhimillisessä olemassaolossa (Dassein), millaisena tuntuu olla elossa. Heidegger itse asiassa yhdisti sekä Kierkegaardin eettis-ontologisen näkökulman että Husserlin fenomenologian. Nyt Dugin arvioi, että Daseinille on ominaista kuolemaan johtaminen. Globalismi ja liberalismi pakottavat ihmiset epäasianmukaisesti unohtamaan tämä todistamattomana esiintyvän Daseinin. Mutta juuri pandemian ilmaantuessa, Dasein palaa itsensä luo. Siinä on filosofian alku, kirjoittaa Dugin.

Alexander Dugin pistää merkille, miten nopeasti liberaalit katoavat, kun itse Macron esitteli joukkojen käytön diktatuuria varten. Kaikki Schengen-maat sulkeutuvat. Trump julisti hätätilan ja kielsi kaikki kansainväliset leonnot. Israel meni itkumuurille itkemään.

”Ja nyt ei ole yhtä maailmaa. On ihmisiä ja yhteiskuntia, jotka ovat kohtaamassa kuoleman. Dassein puhtaimmssa muodossaan”.

Dugin kertoo ajatelleensa, että liberaali vastarinta olisi ollut paljon itsepintaisempi, mutta nyt näyttää siltä, että liberaalit antautuvat ilman taistelua. Maailman kapitalistinen järjestelmä romahtaa yössä emmekä ole vielä ymmärtäneet tätä.

”Ja tämä tarkoittaa, että liberaalin globalisaation elämänmaailma on romahtanut – toimistotyöntekijöiden maailma, kauneusblogien maailma, transsukupuolisten ja ihmastoaktivistien, ihmisoikeusaktivistien ja hipsterien, siirtolaisten ja feministien maailma. Uudet näyttelijät nousevat etusijalle ja he pohtivat Daseinia”.

Dugin nostaa olennaiseksi sen, miten ihminen kohtaa kuoleman. ”Kaikki muut suhteet ja rakenteet on rakennut ihmisen ja kuoleman suhteen. Tämä on tarkalleen perusta ja loput ovat lisäosia”.

”Pandemia on ensisijaisesti filosofinen ilmiö. Suurin tavoite siinä ei ole selviytyminen, vaan ymmärtäminen ja muutos, syvä metafyysisen suhtautumisen muutos, filosofisen ja eksistentiaalisen järjestelmän muutos. Tämä on ruton filosofinen lahja”.

 Prosesseista tulee peruuttamattomia


Alexander Dugin on julkaissut 19.3.2020 Geopolitica-julkaisussa globalisaation jälkeisestä uudesta järjestyksestä. 

”Kriisi, jonka ihmiskunta kokee koronaviruspandemian yhteydessä, on jo saavuttanut niin maailmanlaajuisen mittakaavan, että palaaminen epidemian aattona olleeseen tilanteeseen, on yksinkertaisesti mahdotonta”.

Dugin analysoi professorin pitkäaikaisen kokemuksen ja lukeneisuuden tietämyksellä, että viruksen leviämisen pitkittyessä pari kuukautta, niin

kaikista prosesseista tulee peruuttamattomia ja koko maailmanjärjestys romahtaa yössä. Historia tuntee samanlaisia ajanjaksoja, jotka liittyivät maailmanlaajuisiin katastrofeihin, sotaan ja poikkeusoloihin”.

Dugin hahmottaa tulevaisuutta varten joitakin todennäköisiä skenaarioita.

Ensinnäkin globalisaatio romahti kokonaan, nopeasti ja peruuttamattomasti. Duginin mukaan globalisaatio oli jo kauan osoittanut kriisin merkkejä, mutta

”epidemia vain räjäytti kaiken: avoimet rajat, yhteiskuntien solidaarisuuden, nykyisten talousinstituutioiden tehokkuuden ja hallitsevan eliitin pätevyyden koronavirusongelman edessä. Globaalisaatio on romahtanut ideologisesti (liberalismi), taloudellisesti (globaalit verkot) ja poliittisesti (länsimaisen eliitin johtajuus)”.

Toiseksi globalisaation raunioille luodaan uusi globalisaation jälkeinen (post-liberaali) arkkitehtuuri maailmaan. Mitä nopeammin tunnustamme juuri tämän käännöksen, sitä varautuneempia olemme selvitytymään uusista haasteista, Dugin laskee.

Dugin vertaa globaalin liberalismin romahdusta Neuvostoliiton viimeisiin päiviin.

Nykyinen yksipolaarisuus on romahtanut ja kaikki suuret maailmanlaajuiset toimijat – mukaan lukien Kiina, Venäjä ja kaikki muut – ovat tunnustaneet tarpeen puolustaa itsenäisyyttänsä ja saavuttaa parhaat olot. Näin hallitsevalle eliitille on muodostunut vaikeampi ongelma, jossa on valittava kuiluun romahtavan ja täysin tuntemattoman mallin välillä.

Dugin väittää, että liberalismin ja globalismin romahtamisen jälkeen esiin ei tule avoin yhteiskunta, vaan suljettu yhteiskunta, jossa suvereniteetista tulee korkein ja ehdottomin arvo. Valta on laillinen vain, jos se kykenee tässä tehtävässään: ensin pelastamaan pandemiassa ja sen katastrofaalisissa prosesseissa ihmisten elämän sekä sitten järjestää poliittinen, taloudellinen ja ideologinen rakenne niin että tämä mahdollistaa suljetun yhteiskunnan etujen puolustamisen.

Dugin tähdentää, että ”suljetun yhteiskunnan rakentaminen ei tarkoita kaikkien sotaa kaikkia vastaan, vaan tämän maan ja tämän kansan on määriteltävä ensisijaisesti omat ensisijainen tavoitteensa. Mikään muu ideologinen näkökohta ei voi ohittaa tätä periaatetta”.

Dugin käyttää suljetusta yhteiskunnasta käsitettä ”autarkinen”. Ranskalainen filosofi ja professori Michel Foucault sekä moni muu ovat kirjoittaneet antiikin kyynisyydestä, jossa ihmisen onneksi määrittyi autarkea, itseriittoisuus, ja itsenäisyys. Duginin käytössä autarkisuus tarkoittaa, että suljetun yhteiskunnan pitäisi olla omavarainen ja riippumaton ulkoisista toimijoista pääasiassa elintarvikkeiden, teollisuustuotannon, raha- ja rahoitusjärjestelmien sekä sotilaallisen voiman suhteen. ”Kaikesta tästä tulee lähitulevaisuudessa tärkeimpiä prioriteetteja epidemian torjunnassa, kun valtiot pakotetaan sulkeutumaan (ovat jo suljettu) ja globalisaation jälkeisessä maailmassa tästä tilasta tulee pysyvä”.

”Omavararaisuus toimeentulon, resurssien, talouden ja politiikan suhteen tulisi yhdistää tehokkaaseen ulkopolitiikkaan”. ”Tärkeintä on, että meillä on riittävä määrä strategisesti ja geopoliittisesti tärkeitä liittolaisia, jotka yhdessä muodostavat potentiaalisen ryhmän joka pystyy tarjoamaan kaikille osallistujille tehokkaan vastustuksen ja riittävän luotettavan puolustuksen mahdolliselta ulkoiselta hyökkäykseltä”.

Duginin mukaan suvereniteetin ja itsehallinnon varmistamiseksi on tärkeää luoda valvottuja alueita, joista kunkin suvereenin yksikön suvereniteetti ja turvallisuus ovat elintärkeitä.

Globalisaation jälkeinen maailma voidaan kuvitella useaksi tärkeäksi keskukseksi ja useaksi pieneksi maailmaksi. Jokaisen on täytettävä autarkisuuden vaatimukset. Näin esimerkiksi valuutat muodostuvat suvereeneiksi suhteessa kansalliseen valuuttaan, mutta ei enää maailman varantojärjestelmään. Liberalismin ja globalismin sijaan muodostuu täysin uusi valitonideologia.

Dugin hahmottaa näkemyksensä, jonka mukaan poliittinen uusi luokka olisi rekrytoitava sotilaslaitosten johtajista ja työntekijöistä. Tämä ei lupaisi hyvää ainakaan suomalaisille!

Duginin mukaan uuden ideologin tulisi heijastaa tietyn yhteiskunnan omia historiallisia ja uskonnollisia ominaispiirteitä sekä sen tulisi olla futurologinen - suuntautunut sivilisaation identiteetin tulevaisuuteen.

Dugin uskoo, että Kiina on suhteellisen valmis vaadittavaan kääntymiseen ideologisesti ja poliittisesti. Kiina toki menettää paljon globalisaation romahtamisen myötä, mutta kaiken kaikkiaan se on aina korostanut erityistä arkkitehtuuria, jota ei ole unohtanut edes suurimman avoimuuden aikana.

Dugin pitää mahdollisena postglobalistiselle evoluutiolle edellytyksiä myös Iranissa, Pakistanissa ja osittain Turkissa. Venäjällä Putinin politiikka on kahden vuosikymmenen aikana vahvistanut suvereniteettia ja vakavaa sotilaallista potentiaalia sekä ideologista ja poliittista perinnettä että vahvaa kansallista ja uskonnollista identiteettiä.

Venäjällä Neuvostoliiton loppupuolella ja Neuvostoliiton ajan jälkeen syntynyt nykyinen hallitseva eliitti ei kuitenkaan täysin vastaa aikamme haasteeseen, koska tämä eliitti on globalistisen maailmanjärjestyksen perillinen. Duginin mukaan Venäjä on liitetty liian läheisesti globalistiseen rakenteeseen, mikä tekee siitä monessa mielessä valmistautumattoman tehokkaaseen vastakkainasetteluun epidemiaa vastaan.


Terveisin, Juha

Menkää ulos hengästymään! Unohtakaa niin murheet wc-papereista kuin Alkosta ostettu lohtu!

Juha Molari, 
Lomautettu osa-aikainen siivooja
D.Th, BBA.
GSM +358 40 684 1172
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)


17 kommenttia:

  1. Tämä höpsö proffa pitää Natoa totalitaristisena järjestelmänä, mutta vastaavasti Putinin Venäjä, joka yhä selvemmin täyttää avoimen totalitarismin tunnusmerkit, onkin liian kallellaan globalismiin ja liberalismiin. Ei nyt ole ihan kaikki vangit tulevissa...

    VastaaPoista
  2. ...vangit gulagissa, piti oleman. Mutta todellakin erikoinen tuomiopäivän profeetta tuntuu olevan tämä professori, joka haikailee uudeksi eliitiksi sotilaita.
    Toki epäilemästä oikeassa siinä, että nykyinen maailmanjärjestys voi muuttua ja totalitaarinen valtio kuten Kiina voi selvitä parhaiten. Mutta jutut omavaraisesta suljetusta taloudesta ovat taas silkkaa fantasiaa.

    VastaaPoista
  3. Mikä tekee omavaraisuudesta fantasian? Niin on ollut ennenkin. Silti on muiden kanssa käyty kauppaa ja matkailtu. Eikä tuossa puhuttu suljetusta taloudesta missään kohtaa.

    VastaaPoista
  4. Juha on sosiaalihuollon asiakas Suomessa - siksipä ei muuta ihannevaltio Venäjälle, koska voi siellä esiintyä vauraana länsimaisena. Pappisviran menetys oli tietysti katastrofi suvulle, koska entisestä vallasväen edustajasta tulikin köyhä syrjäytynyt siivooja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suvun mielipiteistä en tiedä, kun en niitä kysele. Sosiaalihuollon asiakas oli tavallaan kirkkoherranakin, sillä verotuloista sain elatukseni niin kuin nytkin verotuloista tulee elatukseni.

      En lainkaan ymmärrä, missä olisin minä tai kukaan suvussa ollut 'vallasväen edustaja'. Tällä hetkellä en ole edes 'köyhä syrjäytynyt siivooja', vaan "köyhä lomautettu osa-aikainen siivooja, pitkäaikaistyötön". Olen siis koko ajan ensisijaisesti pitkäaikaistyötön ja työni siivoojana on määrällisesti ollut niin vähäistä, että se ei ole lakkauttanut työttömyyttä ja työmarkkinatukea.

      En ymmärtänyt, mitä tarkoittaa "vauraana länsimaisena" esiintymistä Venäjällä. Ymmärtääkö edes kirjoittaja itse sanojaan?

      En minä Venäjällä missään "esiinny". Kaikki, joiden parissa olen, tuntevat erinomaisen läheisesti minut ja köyhyyteni, sekä jopa he tuntevat enemmän suomalaisista turpo-trolleista, kuin voin julkisesti kirjoittaa tässä blogissani. Minulla ei ole mitään edellytystä muuttaa pysyvästi Venäjälle: oma köyhäinapu Suomesta päättyisi ja vaimoni sekä lasteni opinnot ovat Suomessa kesken.

      Poista
  5. Opiskele edes hieman modernin ajan historiaa, niin tiedät, miten tämä omavaraisuus on onnistunut. Viimeksi sitä yritettiin ns. merkantilismin hengessä 1700-luvulla. Mietipä, miksi tästä luovuttiin...

    VastaaPoista
  6. Pohjois-Korea on hyvä esimerkki siitä, mihin omavaraisuuteen pyrkiminen johtaa. Eikä "globalismi" ole mikään nykyajan keksintö, Suomestakin löytyy tuhansien vuosien takaa piikiviesineitä, vaikka sitä ei esiinny koko Fennoskandiassa. Mitä tulee tuohon Duginiin, äijä on potkittu pois yliopistoviroista Venäjällä, ja Lännen eri syistä johtuvaa tuhoa hän on jollottanut jo vuosikymmenien ajan.

    VastaaPoista
  7. Ah, Dugin, tuo vanha slavofasistinen huru-ukko. Venäjän lukuisten politologien joukossa hän on nykyään varsin marginaalinen hahmo, joka menetti asemansa Ukrainan konfliktin aikoihin. Hänen urakehitystään voisi verrata siirtymiseen pastorista osa-aikaiseksi siivoojaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Molarin kaksoisolento, "Janne Mäkinen" kirjoittelee Hesarin kommenteissa korona-viruksesta seuraavaa:

      "Odotan mielenkiinnolla - hieman pelokkaasti tosin.

      ”Yskä, vilunväreet ja ruokahaluttomuus alkoivat melkein heti”

      Näistä oireista vain yskä on minulle todennäköinen. Kuumetta en ole saanut 50 vuoteen, vaikka on ollut vaikka mitä tauteja. Ja ruokahaluttomuus - kun joskus sen kokisi. Jopa merisairaana se oli kova. Oksensin ja söin, oksensin ja söin. Kivut on toinen tuntematon käsite - jos ei ole kyse fyysisestä vammasta, tai hammas-, korvakipu.

      Jokaisella on omat taudinoireensa. Ne eivät ole samat."

      Poista
    2. En tiedä, miten "Janne" olisi mikään kaksoisolento.

      Enkä tiedä sitäkään, miten kyseinen juttu liittyy Duginin kiehtovaan näkemyksiin tulevista muutoksista.

      Olen harvoin nuhassa, mutta olo ei aina ole "riittävän varma" kuntoiluun. Tuolloin hiukan lepään ja nukun paremmin, eikä nuha pääse tulemaan, tai näyttää vain ikäänkuin tulevan, mutta ei saavu. Turha ennustella tulevaa, sillä kaikki ihmiset ovat sairastavia ihmisiä. Myös myötätunto kaikkia sairastavia kohtaan kuuluu ihmisyyteen. Irrationaalista pelkoa en tahtoisi villitä, en senkään jälkeen että tiedän kaikkien ihmisten joskus kuolevan.

      Dugin katsoo, että ihmisten mielentilassa tapahtuu muutos koronapandemian jälkeen. Jää nähtäväksi, tuleeko muutoksia ajatuksiin ja arvoihin.

      Poista
  8. Hyvää analyysia. Globalisaation aikakausi päättyi. Valtiot palasivat takaisin rajoineen. Miten käynee rahajärjestelmän. Oletan että finanssikriisi on tulossa ja euro ja dollari romahtavat. Kansallisten valuuttojen aika? Kultakanta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, varmaan Venäjän imperiumi palautuu 1800-luvun lopun tilanteeseen ja Putin kruunataan tsaariksi.

      Poista
  9. tulossa finanssikriisi ?

    VastaaPoista
  10. Hyvä ja tärkeä kirjoitus Juha Molarilta aiheesta, jonka arvoa emme vielä loppuun saakka ymmärräkkään. Dugin on oivaltanut koronaviruksen maailmankehityksen vallankumouksellisen roolin. Tietystä uskonnollis-elitistisestä asenteestaan huolimatta kirjoitus vastaa mielestäni historian tulevaa kehitystä sen objektiivisiltä ja olennaisilta puoliltaan tarkasti.

    VastaaPoista
  11. Mitäs sanoisi Anonyymi jos Venäjä ilmoittaisi julkisesti että Suomi kuuluu sen mielestä faktisesti jo Natoon kun Naton joukot harjoittelevat Suomen maaperällä..??? Entä jos Venäjä päättäisi siirtää pääkaupunkinsa takaisin Pietariin joka oli aikanaan Tsaarien kotipaikka. Niin ja Pietarihan on myös Putinin kotikaupunki.. ja ehkä haaveilee jotain..??? Muistakaa nyt kuitenkin että Venäjä on Suomen rajanaapuri ja on jatkossakin. "Valkeus nauraa pimeyden töille".. vai miten se meni..!

    VastaaPoista
  12. Mitäs sanoisi Anonyymi jos Venäjä ilmoittaisi julkisesti että Suomi kuuluu sen mielestä faktisesti jo Natoon kun Naton joukot harjoittelevat Suomen maaperällä..??? Entä jos Venäjä päättäisi siirtää pääkaupunkinsa takaisin Pietariin joka oli aikanaan Tsaarien kotipaikka. Niin ja Pietarihan on myös Putinin kotikaupunki.. ja ehkä haaveilee jotain..??? Muistakaa nyt kuitenkin että Venäjä on Suomen rajanaapuri ja on jatkossakin. "Valkeus nauraa pimeyden töille".. vai miten se meni..!

    VastaaPoista
  13. Minäpä sanon, että Putin haaveilee Venäjän imperiumin palauttamisesta aivan kuten ideologinsa Dugin. Valko-Venäjä, Ukraina,kenties Puola, Baltia ja Keski-Aasia. Ja Suomi...silloin ainoa turva on kuulua länteen, voimaa Putinkin kunnioittaa.

    VastaaPoista