Professori Alexander Dugin on
mielenkiintoinen ja tunnettu geopoliittinen ajattelija. Hänen
analyyseissään Suomi olisi etnokulttuurinen ja sivisaatiollinen
vyöhyke, osa valtavaa suomalais-ugrilaista maailmaa, joka on
Euroopan ja Euraasian rajalla.
Maaliskuussa 2020 Dugin on julkaissut useita analyysejään koranaviruksen jälkeisestä globalismin jälkeisestä maailmasta.
Maaliskuussa 2020 Dugin on julkaissut useita analyysejään koranaviruksen jälkeisestä globalismin jälkeisestä maailmasta.
Kun Dugin kävi Suomessa 2017
Duginin mukaan erityisesti Helsingin
poliittinen eliitti on kallistunut länttä lähemmäksi, pitäen
kotimaataan euroatlantisen tilan koillisena jatkeena, jossa
euraasialaista Venäjää on mustamaalattava vastustajaksi ja jopa
viholliseksi. Nämä lietsovat keinotekoista kostonhimoakin.
Olin paikalla 11.4.2017 Helsingin
Kansallissalissa Eurooppalaisen hybridiosaamiskeskuksen
avajaistilaisuudessa, jossa professori Alexander Dugin käsitteli
lännen ja Venäjän suhteita. Wikipedia kertoo ylevästi, että olisin
jopa tuon tutkimusorganisaation sihteeri, mikä tieto perustuu Janne Riiheläisen valtavan huolestuneeseen tiedonantoon.
Koko lauma nato-trolleja oli jo
etukäteen kuin kusiaispesään istahtaneita, heissä virisiä
hirmustuneet reaktiot, mistä olen kirjoittanut MV-lehdessä 2017!
Eräs vimmatuimmista oli Hesarin Laura Halminen, joka oli yrittänyt
tehdä parhaansa Duginin vierailun estämiseksi. Sittemmin Halminen
vetosi kiivastuneena Puolustustilalakiin ja uhkaili meikäläisen –
tällä hetkellä lomautetun osa-aikaisen wc-siivoojan – sulkemista
turvasäilöön. Olen kutsunut Halmisen edellä mainittua reagointia
”sadistis-paranoidiseksi toivekuvaksi”.
Duginin vieraillessa 11.4.2017 tein
muutaman kysymyksen hänelle ja julkaisin vastaukset YouTubessa.
Hänen arvionsa mukaan totalitaristiset järjestelmät kuten Nato ja
sen puudelit kokevat tietenkin riskiksi kuunnella hänen esityksiään
tai käydä mitään keskustelua, joka haastaa totalitaristisen
narratiivin
Sulkeutumalla voidaan pelastaa ihmisiä
Kun Alexander Dugin puhuu ja kirjoittaa länsimaisen yksinapaisen globalismin ja liberalismin tuhosta, hän ilmaisee tällöin analyysinsä totalitaristisesti vaalitun järjestelmän päättymisestä, mutta ei suinkaan esitä tavoitteeksi luoda kansallisesti rajoittunutta totalitarismia, vaan ihmisiä suojaavan suvereniteetin.
Geopolitica julkaisi 19.3.2020
Alexander Duginin analyysin globaalisaation jälkeisestä
järjestyksestä.
Vkontakten sivullaan Dugin kirjoitti 17.3.2020 pitkän filosofisen
analyysin pandemian jälkeisestä maailmasta. 12.3.2020 Universe julkaisi Duginin analyysin epidemian
geopolitiikasta,
mikä on yhtenäinen Geopolitican 6.3.2020 julkaiseman tekstin
kanssa.
Dugin huomauttaa, että on liian
aikaista tehdä tarkkoja johtopäätöksiä, vaikka jotkut
geopoliittiset ja ideologiset prosessit ovat nopeasti kehittyneet. Näihin nähtäviin muutoksiin hän nimeää sen, että
koronavirusepidemia on globalisaation loppu. ”Vain sulkeutumalla
voidaan säästää ihmisiä: sulkeutuminen kaikessa mielessä –
suljetut rajat, suljetut taloudet, tavaroiden ja tuotteiden rajattu
toimittaminen”.
Dugin liittyy Johan Fichten
käsitteeseen ”suljettu kauppiasvaltio”. Fichteä on tahtomattaan
pidetty nationalismin ja antisemitismin isänä.
Samanaikaisesti George Soros tulee totaalisesti hylätyksi ja
torjutuksi globalisaation jälkeisessä maailmassa.
Duginin analyysin mukaan epidemian
jälkeisessä maailmassa koronavirus sulkee liberalismin. Juuri
liberalismi on helpottanut viruksen leviämistä. Duginin kutsuu,
että itse
”liberalismi on virus. Menee vain vähän enemmän aikaa ja liberaalit rinnastetaan spitaalia tartuttaviiin pakkomielteisiin ihmisiin, maniakkeihin, jotka kutsuvat tanssimaan ja pitämään hauskaa ruton keskellä. Liberaalit ovat koronaviruksen takaajia, tämän puolustajia”.
Kuva Leviltä after-Ski discosta poikkeuslain aikana, kuvakaappaus videosta, mutta Levin mukaan suuret discot päättyivät sen jälkeen, kun tieto niistä herätti paheksuntaa. |
Kolmanneksi pysyväksi muutokseksi
Dugin analysoi maiden ja yhteiskuntien menestys- ja
kestävyyskriteerien dramaattisen muutoksen. Taistelussa epidemiaa
vastaan ei pelasta Kiinan vauraus, ei eurooppalainen
sosiaalijärjestelmä tai sen puuttuminen Yhdysvalloissa. Maailman
johtajat ovat avuttomia. Etualalle tulevat täysin erilaiset
kriteerit, kuten virustorjunta, kyky tarjota itsenäinen elämä
itselleen ja rakkailleen. Dugin huomauttaa, että tämä kaikki
tarkoittaa kaikkien arvojen uudelleenarviointia: läheisyyttä ja
siirtymistä omavaraisuuteen, mikä vaatii moninapaisuutta!
”Pienimuotoinen viljely ja vaihtotalous säästävät kaiken täydellisen romahtamisen kriisioloissa”.
Dugin kirjoittaa, että hän on nyt
alkanut ymmärtää, kuinka joissakin yhteiskunnissa ruton jumalia
palvottiin. Ruton tulo johtaa yhteiskuntien elämän uudistumiseen
kokonaan. Epidemialla ei ole logiikkaa eikä se säästele jaloja,
rikkaita eikä keisarillisia. ”Se palauttaa ihmisen yksinkertaiseen
olemassaolon tosiasiaan”.
Dugin kirjoittaa, että liberalismi on
ollut vain tekosyy kansanjoukkojen tuhoamiselle, kuten modernin
länsimaisen sivilisaation normien siirtämiselle ja levittämiselle
koko ihmiskuntaan. Hän myöntää, että mahdollisesti koko
maailmantalous ei romahda muutaman kuukauden sisällä, mutta näkymät
ovat esillä: ”Kaikki, mitä nykyään ihmiset pitävät kestävänä
ja luotettaana, on puhdasta harhaa”.
Ensimmäisessä analyysissään
professori Dugin epäilee, että ihmiskunta selviäisi vielä
koronaviruksesta, hillitsisi globalisaatiota, heittäisi pois
liberaalin taikauskon, pysäyttäisi muuttoliikkeet, lopettaisi
säädyttömät tekniset keksinnöt. Ihmiskunta pikemmin heti palaa
vanhaan jo ennen kuin ruumiit on haudattu. Heti mahdollisimman
nopeasti markkinoiden toivotaan elpyvän.
Nopea paluu globaaliin liberalismiin
tarkoittaisi, että kukaan ei ymmärtänyt ruton jumalien tulemisen
merkitystä. Se tarkoittaa, että kaikki toistuisi uudestaan ja
uudestaan siihen hetkeen asti, kunnes saavuttaa päätepisteen.
Eksistentiaalinen prosessi
Vkontaktessa 17.3.2020 Alexander Dugin
pohtii pandemiaa ja eksistentiaalista filosofiaa ruton lahjana.
Epidemiassa toteutuu näet ”erittäin syvä eksistentiaalinen
prosessi”.
Dugin viittaa saksalaisen filosofin
Martin Heideggerin käsitteisiin. Edmund Husserlin oppilaana
Heidegger tarkasteli, mikä on perustettomasti annettu inhimillisessä
olemassaolossa (Dassein), millaisena tuntuu olla elossa. Heidegger
itse asiassa yhdisti sekä Kierkegaardin eettis-ontologisen
näkökulman että Husserlin fenomenologian. Nyt Dugin arvioi, että
Daseinille on ominaista kuolemaan johtaminen. Globalismi ja
liberalismi pakottavat ihmiset epäasianmukaisesti unohtamaan tämä
todistamattomana esiintyvän Daseinin. Mutta juuri pandemian
ilmaantuessa, Dasein palaa itsensä luo. Siinä on filosofian alku,
kirjoittaa Dugin.
Alexander Dugin pistää merkille,
miten nopeasti liberaalit katoavat, kun itse Macron esitteli
joukkojen käytön diktatuuria varten. Kaikki Schengen-maat
sulkeutuvat. Trump julisti hätätilan ja kielsi kaikki
kansainväliset leonnot. Israel meni itkumuurille itkemään.
”Ja nyt ei ole yhtä maailmaa. On ihmisiä ja yhteiskuntia, jotka ovat kohtaamassa kuoleman. Dassein puhtaimmssa muodossaan”.
Dugin kertoo ajatelleensa, että
liberaali vastarinta olisi ollut paljon itsepintaisempi, mutta nyt
näyttää siltä, että liberaalit antautuvat ilman taistelua.
Maailman kapitalistinen järjestelmä romahtaa yössä emmekä ole
vielä ymmärtäneet tätä.
”Ja tämä tarkoittaa, että liberaalin globalisaation elämänmaailma on romahtanut – toimistotyöntekijöiden maailma, kauneusblogien maailma, transsukupuolisten ja ihmastoaktivistien, ihmisoikeusaktivistien ja hipsterien, siirtolaisten ja feministien maailma. Uudet näyttelijät nousevat etusijalle ja he pohtivat Daseinia”.
Dugin nostaa olennaiseksi sen, miten
ihminen kohtaa kuoleman. ”Kaikki muut suhteet ja rakenteet on
rakennut ihmisen ja kuoleman suhteen. Tämä on tarkalleen perusta ja
loput ovat lisäosia”.
”Pandemia on ensisijaisesti filosofinen ilmiö. Suurin tavoite siinä ei ole selviytyminen, vaan ymmärtäminen ja muutos, syvä metafyysisen suhtautumisen muutos, filosofisen ja eksistentiaalisen järjestelmän muutos. Tämä on ruton filosofinen lahja”.
Prosesseista tulee peruuttamattomia
Alexander Dugin on julkaissut 19.3.2020 Geopolitica-julkaisussa globalisaation jälkeisestä uudesta järjestyksestä.
”Kriisi, jonka ihmiskunta kokee koronaviruspandemian yhteydessä, on jo saavuttanut niin maailmanlaajuisen mittakaavan, että palaaminen epidemian aattona olleeseen tilanteeseen, on yksinkertaisesti mahdotonta”.
Dugin analysoi professorin
pitkäaikaisen kokemuksen ja lukeneisuuden tietämyksellä, että
viruksen leviämisen pitkittyessä pari kuukautta, niin
”kaikista prosesseista tulee peruuttamattomia ja koko maailmanjärjestys romahtaa yössä. Historia tuntee samanlaisia ajanjaksoja, jotka liittyivät maailmanlaajuisiin katastrofeihin, sotaan ja poikkeusoloihin”.
Dugin hahmottaa tulevaisuutta varten
joitakin todennäköisiä skenaarioita.
Ensinnäkin globalisaatio romahti
kokonaan, nopeasti ja peruuttamattomasti. Duginin mukaan
globalisaatio oli jo kauan osoittanut kriisin merkkejä, mutta
”epidemia vain räjäytti kaiken: avoimet rajat, yhteiskuntien solidaarisuuden, nykyisten talousinstituutioiden tehokkuuden ja hallitsevan eliitin pätevyyden koronavirusongelman edessä. Globaalisaatio on romahtanut ideologisesti (liberalismi), taloudellisesti (globaalit verkot) ja poliittisesti (länsimaisen eliitin johtajuus)”.
Toiseksi globalisaation raunioille
luodaan uusi globalisaation jälkeinen (post-liberaali) arkkitehtuuri
maailmaan. Mitä nopeammin tunnustamme juuri tämän käännöksen,
sitä varautuneempia olemme selvitytymään uusista haasteista, Dugin
laskee.
Dugin vertaa globaalin liberalismin
romahdusta Neuvostoliiton viimeisiin päiviin.
Nykyinen yksipolaarisuus on romahtanut
ja kaikki suuret maailmanlaajuiset toimijat – mukaan lukien Kiina,
Venäjä ja kaikki muut – ovat tunnustaneet tarpeen puolustaa
itsenäisyyttänsä ja saavuttaa parhaat olot. Näin hallitsevalle
eliitille on muodostunut vaikeampi ongelma, jossa on valittava
kuiluun romahtavan ja täysin tuntemattoman mallin välillä.
Dugin väittää, että liberalismin ja
globalismin romahtamisen jälkeen esiin ei tule avoin yhteiskunta,
vaan suljettu yhteiskunta, jossa suvereniteetista tulee korkein ja
ehdottomin arvo. Valta on laillinen vain, jos se kykenee tässä
tehtävässään: ensin pelastamaan pandemiassa ja sen
katastrofaalisissa prosesseissa ihmisten elämän sekä sitten
järjestää poliittinen, taloudellinen ja ideologinen rakenne niin
että tämä mahdollistaa suljetun yhteiskunnan etujen puolustamisen.
Dugin tähdentää, että ”suljetun yhteiskunnan rakentaminen ei tarkoita kaikkien sotaa kaikkia vastaan, vaan tämän maan ja tämän kansan on määriteltävä ensisijaisesti omat ensisijainen tavoitteensa. Mikään muu ideologinen näkökohta ei voi ohittaa tätä periaatetta”.
Dugin käyttää suljetusta
yhteiskunnasta käsitettä ”autarkinen”. Ranskalainen filosofi ja
professori Michel Foucault sekä moni muu ovat kirjoittaneet antiikin
kyynisyydestä, jossa ihmisen onneksi määrittyi autarkea, itseriittoisuus, ja itsenäisyys.
Duginin käytössä autarkisuus tarkoittaa, että suljetun
yhteiskunnan pitäisi olla omavarainen ja riippumaton ulkoisista
toimijoista pääasiassa elintarvikkeiden, teollisuustuotannon, raha-
ja rahoitusjärjestelmien sekä sotilaallisen voiman suhteen.
”Kaikesta tästä tulee lähitulevaisuudessa tärkeimpiä
prioriteetteja epidemian torjunnassa, kun valtiot pakotetaan
sulkeutumaan (ovat jo suljettu) ja globalisaation jälkeisessä
maailmassa tästä tilasta tulee pysyvä”.
”Omavararaisuus toimeentulon, resurssien, talouden ja politiikan suhteen tulisi yhdistää tehokkaaseen ulkopolitiikkaan”. ”Tärkeintä on, että meillä on riittävä määrä strategisesti ja geopoliittisesti tärkeitä liittolaisia, jotka yhdessä muodostavat potentiaalisen ryhmän joka pystyy tarjoamaan kaikille osallistujille tehokkaan vastustuksen ja riittävän luotettavan puolustuksen mahdolliselta ulkoiselta hyökkäykseltä”.
Duginin mukaan suvereniteetin ja
itsehallinnon varmistamiseksi on tärkeää luoda valvottuja alueita,
joista kunkin suvereenin yksikön suvereniteetti ja turvallisuus ovat
elintärkeitä.
Globalisaation jälkeinen maailma
voidaan kuvitella useaksi tärkeäksi keskukseksi ja useaksi pieneksi
maailmaksi. Jokaisen on täytettävä autarkisuuden vaatimukset. Näin
esimerkiksi valuutat muodostuvat suvereeneiksi suhteessa kansalliseen
valuuttaan, mutta ei enää maailman varantojärjestelmään.
Liberalismin ja globalismin sijaan muodostuu täysin uusi
valitonideologia.
Dugin hahmottaa näkemyksensä, jonka
mukaan poliittinen uusi luokka olisi rekrytoitava sotilaslaitosten
johtajista ja työntekijöistä. Tämä ei lupaisi hyvää ainakaan
suomalaisille!
Duginin mukaan uuden ideologin tulisi
heijastaa tietyn yhteiskunnan omia historiallisia ja uskonnollisia
ominaispiirteitä sekä sen tulisi olla futurologinen - suuntautunut
sivilisaation identiteetin tulevaisuuteen.
Dugin uskoo, että Kiina on
suhteellisen valmis vaadittavaan kääntymiseen ideologisesti ja
poliittisesti. Kiina toki menettää paljon globalisaation
romahtamisen myötä, mutta kaiken kaikkiaan se on aina korostanut
erityistä arkkitehtuuria, jota ei ole unohtanut edes suurimman
avoimuuden aikana.
Dugin pitää mahdollisena
postglobalistiselle evoluutiolle edellytyksiä myös Iranissa,
Pakistanissa ja osittain Turkissa. Venäjällä Putinin politiikka on
kahden vuosikymmenen aikana vahvistanut suvereniteettia ja vakavaa
sotilaallista potentiaalia sekä ideologista ja poliittista
perinnettä että vahvaa kansallista ja uskonnollista identiteettiä.
Venäjällä Neuvostoliiton
loppupuolella ja Neuvostoliiton ajan jälkeen syntynyt nykyinen
hallitseva eliitti ei kuitenkaan täysin vastaa aikamme haasteeseen,
koska tämä eliitti on globalistisen maailmanjärjestyksen
perillinen. Duginin mukaan Venäjä on liitetty liian läheisesti
globalistiseen rakenteeseen, mikä tekee siitä monessa mielessä
valmistautumattoman tehokkaaseen vastakkainasetteluun epidemiaa
vastaan.
Terveisin, Juha
Menkää ulos hengästymään! Unohtakaa niin murheet wc-papereista kuin Alkosta ostettu lohtu!
Terveisin, Juha
Menkää ulos hengästymään! Unohtakaa niin murheet wc-papereista kuin Alkosta ostettu lohtu!
|
Tämä höpsö proffa pitää Natoa totalitaristisena järjestelmänä, mutta vastaavasti Putinin Venäjä, joka yhä selvemmin täyttää avoimen totalitarismin tunnusmerkit, onkin liian kallellaan globalismiin ja liberalismiin. Ei nyt ole ihan kaikki vangit tulevissa...
VastaaPoista...vangit gulagissa, piti oleman. Mutta todellakin erikoinen tuomiopäivän profeetta tuntuu olevan tämä professori, joka haikailee uudeksi eliitiksi sotilaita.
VastaaPoistaToki epäilemästä oikeassa siinä, että nykyinen maailmanjärjestys voi muuttua ja totalitaarinen valtio kuten Kiina voi selvitä parhaiten. Mutta jutut omavaraisesta suljetusta taloudesta ovat taas silkkaa fantasiaa.
Mikä tekee omavaraisuudesta fantasian? Niin on ollut ennenkin. Silti on muiden kanssa käyty kauppaa ja matkailtu. Eikä tuossa puhuttu suljetusta taloudesta missään kohtaa.
VastaaPoistaJuha on sosiaalihuollon asiakas Suomessa - siksipä ei muuta ihannevaltio Venäjälle, koska voi siellä esiintyä vauraana länsimaisena. Pappisviran menetys oli tietysti katastrofi suvulle, koska entisestä vallasväen edustajasta tulikin köyhä syrjäytynyt siivooja.
VastaaPoistaSuvun mielipiteistä en tiedä, kun en niitä kysele. Sosiaalihuollon asiakas oli tavallaan kirkkoherranakin, sillä verotuloista sain elatukseni niin kuin nytkin verotuloista tulee elatukseni.
PoistaEn lainkaan ymmärrä, missä olisin minä tai kukaan suvussa ollut 'vallasväen edustaja'. Tällä hetkellä en ole edes 'köyhä syrjäytynyt siivooja', vaan "köyhä lomautettu osa-aikainen siivooja, pitkäaikaistyötön". Olen siis koko ajan ensisijaisesti pitkäaikaistyötön ja työni siivoojana on määrällisesti ollut niin vähäistä, että se ei ole lakkauttanut työttömyyttä ja työmarkkinatukea.
En ymmärtänyt, mitä tarkoittaa "vauraana länsimaisena" esiintymistä Venäjällä. Ymmärtääkö edes kirjoittaja itse sanojaan?
En minä Venäjällä missään "esiinny". Kaikki, joiden parissa olen, tuntevat erinomaisen läheisesti minut ja köyhyyteni, sekä jopa he tuntevat enemmän suomalaisista turpo-trolleista, kuin voin julkisesti kirjoittaa tässä blogissani. Minulla ei ole mitään edellytystä muuttaa pysyvästi Venäjälle: oma köyhäinapu Suomesta päättyisi ja vaimoni sekä lasteni opinnot ovat Suomessa kesken.
Opiskele edes hieman modernin ajan historiaa, niin tiedät, miten tämä omavaraisuus on onnistunut. Viimeksi sitä yritettiin ns. merkantilismin hengessä 1700-luvulla. Mietipä, miksi tästä luovuttiin...
VastaaPoistaPohjois-Korea on hyvä esimerkki siitä, mihin omavaraisuuteen pyrkiminen johtaa. Eikä "globalismi" ole mikään nykyajan keksintö, Suomestakin löytyy tuhansien vuosien takaa piikiviesineitä, vaikka sitä ei esiinny koko Fennoskandiassa. Mitä tulee tuohon Duginiin, äijä on potkittu pois yliopistoviroista Venäjällä, ja Lännen eri syistä johtuvaa tuhoa hän on jollottanut jo vuosikymmenien ajan.
VastaaPoistaAh, Dugin, tuo vanha slavofasistinen huru-ukko. Venäjän lukuisten politologien joukossa hän on nykyään varsin marginaalinen hahmo, joka menetti asemansa Ukrainan konfliktin aikoihin. Hänen urakehitystään voisi verrata siirtymiseen pastorista osa-aikaiseksi siivoojaksi.
VastaaPoistaMolarin kaksoisolento, "Janne Mäkinen" kirjoittelee Hesarin kommenteissa korona-viruksesta seuraavaa:
Poista"Odotan mielenkiinnolla - hieman pelokkaasti tosin.
”Yskä, vilunväreet ja ruokahaluttomuus alkoivat melkein heti”
Näistä oireista vain yskä on minulle todennäköinen. Kuumetta en ole saanut 50 vuoteen, vaikka on ollut vaikka mitä tauteja. Ja ruokahaluttomuus - kun joskus sen kokisi. Jopa merisairaana se oli kova. Oksensin ja söin, oksensin ja söin. Kivut on toinen tuntematon käsite - jos ei ole kyse fyysisestä vammasta, tai hammas-, korvakipu.
Jokaisella on omat taudinoireensa. Ne eivät ole samat."
En tiedä, miten "Janne" olisi mikään kaksoisolento.
PoistaEnkä tiedä sitäkään, miten kyseinen juttu liittyy Duginin kiehtovaan näkemyksiin tulevista muutoksista.
Olen harvoin nuhassa, mutta olo ei aina ole "riittävän varma" kuntoiluun. Tuolloin hiukan lepään ja nukun paremmin, eikä nuha pääse tulemaan, tai näyttää vain ikäänkuin tulevan, mutta ei saavu. Turha ennustella tulevaa, sillä kaikki ihmiset ovat sairastavia ihmisiä. Myös myötätunto kaikkia sairastavia kohtaan kuuluu ihmisyyteen. Irrationaalista pelkoa en tahtoisi villitä, en senkään jälkeen että tiedän kaikkien ihmisten joskus kuolevan.
Dugin katsoo, että ihmisten mielentilassa tapahtuu muutos koronapandemian jälkeen. Jää nähtäväksi, tuleeko muutoksia ajatuksiin ja arvoihin.
Hyvää analyysia. Globalisaation aikakausi päättyi. Valtiot palasivat takaisin rajoineen. Miten käynee rahajärjestelmän. Oletan että finanssikriisi on tulossa ja euro ja dollari romahtavat. Kansallisten valuuttojen aika? Kultakanta?
VastaaPoistaJuu, varmaan Venäjän imperiumi palautuu 1800-luvun lopun tilanteeseen ja Putin kruunataan tsaariksi.
Poistatulossa finanssikriisi ?
VastaaPoistaHyvä ja tärkeä kirjoitus Juha Molarilta aiheesta, jonka arvoa emme vielä loppuun saakka ymmärräkkään. Dugin on oivaltanut koronaviruksen maailmankehityksen vallankumouksellisen roolin. Tietystä uskonnollis-elitistisestä asenteestaan huolimatta kirjoitus vastaa mielestäni historian tulevaa kehitystä sen objektiivisiltä ja olennaisilta puoliltaan tarkasti.
VastaaPoistaMitäs sanoisi Anonyymi jos Venäjä ilmoittaisi julkisesti että Suomi kuuluu sen mielestä faktisesti jo Natoon kun Naton joukot harjoittelevat Suomen maaperällä..??? Entä jos Venäjä päättäisi siirtää pääkaupunkinsa takaisin Pietariin joka oli aikanaan Tsaarien kotipaikka. Niin ja Pietarihan on myös Putinin kotikaupunki.. ja ehkä haaveilee jotain..??? Muistakaa nyt kuitenkin että Venäjä on Suomen rajanaapuri ja on jatkossakin. "Valkeus nauraa pimeyden töille".. vai miten se meni..!
VastaaPoistaMitäs sanoisi Anonyymi jos Venäjä ilmoittaisi julkisesti että Suomi kuuluu sen mielestä faktisesti jo Natoon kun Naton joukot harjoittelevat Suomen maaperällä..??? Entä jos Venäjä päättäisi siirtää pääkaupunkinsa takaisin Pietariin joka oli aikanaan Tsaarien kotipaikka. Niin ja Pietarihan on myös Putinin kotikaupunki.. ja ehkä haaveilee jotain..??? Muistakaa nyt kuitenkin että Venäjä on Suomen rajanaapuri ja on jatkossakin. "Valkeus nauraa pimeyden töille".. vai miten se meni..!
VastaaPoistaMinäpä sanon, että Putin haaveilee Venäjän imperiumin palauttamisesta aivan kuten ideologinsa Dugin. Valko-Venäjä, Ukraina,kenties Puola, Baltia ja Keski-Aasia. Ja Suomi...silloin ainoa turva on kuulua länteen, voimaa Putinkin kunnioittaa.
VastaaPoista