Koronavirus on johtanut
uskonnollissisältöiseen uutisointiin niin sekulaarissa
valtamediassa kuin uskonnollisten yksilöiden ja yhteisöjen omilla
sivustoillaan. Näissä uskonnollissisältöisissä tulkinnoissa
kysellään, onko koronavirus Jumalan sallima rangaistus tai kehotus
kääntymykseen.
Kukin intressiryhmä ja yksilö reagoi
koronavirukseen liittyvään uutisointiin ja tapahtumiin omalla
tavallaan. Näin tekevät tietenkin myös uskonnolliset yhteisöt,
jotka käyttävät uutisointia ja panikointia oman yhteisönsä
julistuksen aktualisointiin ja tehostamiseen. Uskonnolliset yhteisöt
ja yksilöt myös luonnollisesti reagoivat vilpittömästi oman
uskonsa mukaisella vakavuudella tilanteeseen.
Toisaalla äärimmäistä rajat auki
-unelmointia kannattavat henkilöt kokevat mahdottoman vaikeaksi
hyväksyä, että rajat kiinni voisi pysäyttää viruksen leviämisen
niin kuin väkivaltaisten uskonnollispoliittisten jihadistien
globaalit pyrkimykset. He kokevat koronaviruksen tähden lausutut
rajoitukset tai niiden suunnitelmat muistutukseksi pahasta vanhasta
ajasta, jonka kauheudesta saamme maistiaisia ja varoituksen.
Lue myös artikkelini koronapsykoosista!
Lue myös artikkelini koronapsykoosista!
Venäjän ortodoksit torjuvat infotulvan paniikkia
Ataman Gennadi Kovalev on ohjeistanut
ortodoksista kasakkayhteisöä, että koronaviruksen johdosta
uskovaisten ei pidä suudella ortodoksisia kuvakkeita. Ortodoksinen
kirkko ei ole toistaiseksi antanut ohjeistusta käytäntöjen
muuttamiseksi, paitsi ehtoollisviinin annostelussa on pohdittu
käytäntöjen uudistamista.
Ortodoksisen portaalin kirjoituksessa
kysytään, onko koronavirus merkki ihmiskunnalle.
Onko se varoitus ylhäältä? Tekstissä muistutetaan
ortodoksipappien korostavan jatkuvasti, että myös sairaus on
erittäin tehokas työkalu, jonka johdosta ihminen voi luopua
syntisestä elämästään ja siirtyä oikealle tielle. ”On syytä
huolehtia myös sielusta ymmärtäen ikuinen onni taivaan
valtakunnassa”, kirjoitus selventää.
Samanaikaisesti ortodoksiportaali
kertoo kirkon rukoilevan päivittäin, jotta virus ei leviäisi
edelleen ja tartunnan saaneet ihmiset toipuisivat kokonaan. ”Älä
pelkää koronaviruksen saantia kirkossa, sinun on vain noudatettava
perusvarotoimenpiteitä jokapäiväisessä elämässä, jotta et
tarttuisi tähän tautiin”.
Ortodoksinen portaali johdattaa myös
syvempiin merkityksiin: ”Koronavirus voidaan hyvinpitää merkkinä
ylhäältä, koska sairaudet annetaan ihmiselle niin, että hän
tajuaisi syntinsä, tekisi parannuksen ja palaisi Jumalalle
miellyttävään elämää. On tietysti hyvä, jos tämä tapaus saa
ihmisen ajattelemaan korkeampaa, jättämään suurimman osan
syntisistä tavoistaan ja palaamaan Herran puoleen. Ehkä juuri tämän
vuoksi uusi virus ilmestyi”.
Ortodoksinen portaali ei hengellisten
merkitysten pohdinnoissa sivuuta eikä vähättele sairauden
vakavuutta, vaan ohjaa vastuullisuuteen lähimmäisistä ja heti
ensimmäisistä oireista alkaen hakeutumaan hoitoon. Silti
johtopäätöksenä on paniikin välttäminen: ”Ei ole syytä sanoa
varmuudella, onko koronavirus merkki ylhäältä ai ei, mutta silti
se ei ole paniikin arvoista eikä uskoa pidä menettää Jumalaan,
koska Luoja voi kääntää tilanteen parempaan suuntaan ja auttaa
ihmiskuntaa pelastuksessa”.
Ortodoksisen kirkon johdon ja
lääketieteen henkilöiden kokoontumisessa Moskovassa moskovalaisen
sairaalan johtaja A.Y. Zarov korosti, että ”psykologinen reaktio
tähän tietotulvaan on vaarallisempi kuin itse tauti, jota ei ole
Venäjällä Moskovassa. Yksittäiset tapaukset eivät aiheuta vaaraa
väestölle”.
Moskovalaisen keskussairaalan johtaja painotti myös, että
Venäjällä ei ole koronaviruksen epidemiaa, vain kausiluontoisia
viruinfektioita. Moskovassa ei ole ihmisiä karanteenissa.
Arkkipiispa Maxim Kozlov jatkoi puhuen ”koronaviruksen uutistulvaa
suuremmaksi kuin esiinntyminen tosielmässä” ja hän sanoi kirkon
rukoilevan, että ”koronaviruksen myrsky vähitellen häviää
informaatiotulvassa”.
Wuhanin kiinalaispastori: Mikään ei erota Jumalan rakkaudesta
Kuvaus muuttuu paniikiksi, kun
siirrytään läntiseen mediaan. Fox News julkaisi kiinalaisen
pastorin kirjeen siitä, kuinka ”kirkon tulisi kohdata”
koronaviruksen puhkeaminen.
Kiinalaispastori oli karanteenissa Wuhanissa: ”Tilanne on
kriittinen, mutta luotamme Herran lupauksiin, että hänen
ajatuksensa meitä kohtaan ovat rauhan ajatukset, eivät pahoja”
(Jer. 29:11). ”Hän sallii koetella meitä, mutta ei tuhoa meitä”,
Wuhanin pastori kirjoittaa: ”Meillä on velvollisuus rukoilla tämän
kaupunkin puolesta, joka pelkää, ja tuoda heille Kristuksen rauha”.
”Tiedämme varmuudella, että tämä
kaupunki pelastuu vain Herran armon toivossa”.
Wuhanin kiinalaispastori viittaa
Paavalin kirjeeseen roomalaisille ja sanoo, että meidän ei pitäisi
pelätä kuolemaa, sillä mikään ei voi erottaa meitä Jumalan
rakkaudesta.
Arkkipiispa Tapio Luoma: Ahdas kansallismielisyys on pahasta
Arkkipiispa Tapio Luoma on Turun
Sanomissa 14.3.2020 antanut haastattelun, jossa on kuusi
mielenkiintoista pointtia vallitsevassa tilanteessa.
Ensiksi Tapio Luoma lausuu, että
”ahdas kansallismielisyys ja kristinusko eivät sovi yhteen”.
Luoma ei ryhdy arvioimaan, miten
marsalkka Mannerheimin päiväkäskyn sanoma sopi talvisodan
alkaessa: ”Me taistelemme kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta!”.
Ennenkaikkea ”ahtaan
kansallismielisyyden” paheksuminen on kiinnostava menettely juuri
nyt, kun eurooppalaiset valtiot sulkevat rajojansa koronaviruksen
leviämisen hidastamiseksi. Juuri edellä olisi samaa sulkemista
tarvittu islamistijihadistien ja turvapaikkabisneksen
pysäyttämiseksi.
Toiseksi Tapio Luoma lausuu: ”Olisi
tärkeää päästä jyrkän ja voimakkaan retoriikan taakse”.
Luoma ei mitenkään selvennä
kuvailemiaan termejä ja niiden takana toteutettavaa uhkailua
lakipykälien varjolla ”kiihottamisesta kansanryhmää vastaan”
ym. Tämä pakkotoiminta retoriikan kaventamiseksi tapahtuu
samanaikaisesti, kun ulkoiset pakkotoimenpiteet lisääntyvät
Euroopassa hätätilalainsäädännön turvin.
Kolmanneksi Tapio Luoma nostaa esille
ikäänkuin kirkolla ei olisi jo yksinkertaista ratkaisua
avioliitosta miehen ja naisen välillä, kun Luoma väittää:
”Arkkipiispa toivoo avioliittokiistaan ratkaisua”.
Arkkipiispalle pitäisi ojentaa
katekismus ja kertoa, kiista on jo ratkaistu.
Neljänneksi arkkipiispa on ihan
tohkeissaan: ”Tiettyjen ihmisryhmien viehtymys natsiaatteeseen ja
fasismiin ovat todellinen haaste länsimaiselle yhteiskunnalle”.
Luoma ei halunnut tai ei kyennyt
analysoimaan, mikä todellinen haaste on lainsäädännöllisessä
sensuurissa ja mielipiteiden kuristamishalussa sekä islamin uhassa.
Viidenneksi Luoma lausuu painavat
sanansa, kenties äänensä väristen karismaattisesti: ”Natsismi
ja fasismi kauheimmillaan ovat”. Sen sijaan hän ei kykene näkemään
toista kauheutta eli kommunismin uhreja, joita punavihreässä
kuplassa halutaan tehdä yhä edelleen lisää.
Kuudenneksi Luoma ohjeistaa:
”Demokratian toteutumiseksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kyky
kuunnella eri tavoin ajattelevia ihmisiä”.
Noiden kivojen lauseiden sisältö
valitettavasti unohtuu heti arkkipiispalla, kun valtamedia ja
valtapuolueet huutavat jo nyt kurkku suorana fasismisyytöksiä, jos
edes avaa suunsa keskusteluun. Sitä Luoma ei nosta esille
arvioissaan.
Näillä näkymin Suomen
evankelisluterilaisen kirkon julistustoiminta koronapaniikin aikana
on sille tyypillinen: nationalistit ovat vaarallisia, perinteiset
kristilliset perhearvot täytyisi muokata sateenkaariväriin.
Etenkään mitään parannusta ihmisten ei pitäisi tehdä syntisestä
elämästään.
Feministikirkot moittivat ”kovanlinjan” kristittyjä
Brittiläiset ja amerikkalaiset
feministikirkot ja sen mukaiset viestintäkanavat nostavat
ihmettelyyn – usein aika taidokkaasti – ”kovanlinjan”
kristittyjä kuriositeetteina, kun nämä kristityt tapaukset ovat
kokeneet koronaviruksen ilmestyskirjamaisena lopunajan merkkinä,
joka kutsuisi ihmisiä kääntymykseen ja Jumalan luo.
Vuonna 2008 aloittanut, yli 20
miljoonan kävijän amerikkalainen uutisten verkkosivusto The Daily Beast julkaisi 10.3.2020 Jay Michaelsonin artikkelin
koronaviruksen raamatullisesta terrorista (The Biblical, Primal
Terror of the Coronavirus). Vaistomme mukaisesti pitäisi seisoa
kaukana taudista, mutta tällä kertaa emme voi, juttu luo kauhua
lukijoissa. 3. Moos 13:46 opettaa raamatullisen neuvon karanteenista,
jotta sairas saastaisena asuisi leirin ulkopuolella. Raamattu ei
ollut yksin neuvossaan. Jokaisessa kulttuurissa on protokollia,
joiden mukaan kohdellaan sairaita. Karanteeni on inhimillistä.
The Daily Beast viittaa sosiologi Mary
Douglasin näkemykseen puhtaan ja epäpuhtaan erosta, jotka eivät
olleet vieraita israelilaiselle uskonnolle, joka synnytti
kristinuskon ja juutalaisuuden. Siihen kuului asenteet myös
saastaisia ulkomaalaisia kohtaan. Pelko koronavirusta kohtaan syntyy
tuhansien vuosien ihmisen evolulutiosta ja kulttuurista.
Koronaviruksen torjunta on kuitenkin vaikeaa, koska viruksella on
kyky selviytyä kauan isännän ulkopuolella. Eikä monilla ihmisillä
ole oireita, vaikka nämä levittävät virusta.
The Daily Beast totesi tuossa
vaiheessa, että Donald Trump oli lähes kiistänyt koronaviruksen,
koska lehden mukaan Trump ei vaalien tähden halua liioitella
vakavuutta. Raamatulliset merkitykset jäivät jutussa
kuriositeetiksi.
Brittiläinen konservatiivinen Daily Express on huomattavasti perusteellisempi raamatullisten merkitysten
esittelyssä Sebastian Kettleyn artikkelissa 12.3.2020. Juttu otsikoidaan lumoavasti ”koronaviruksen ilmestyskirjaksi”
(Coronavirus revelation) ja viitataan siihen, että Raamatun
asiantuntija varoitti pandemiasta jo vuonna 2005. Jutussa viitataan
Ilmestyskirjan neljään apokalyptiseen ratsastajaan. Kettley kysyy,
voiko koronavirus olla merkki Raamatun profetian saapumisesta?
Kettley käyttää nimittelyä ”kovan
linjan kristityt ja evankelistat” (hardline Christians and
evangelists) niistä ihmisistä, jotka uskovat koronaviruspandemian
Raamatun Ilmestyskirjassa ennustetuksi lopunaikojen merkiksi. Kettley
viittaa samoihin esimerkkeihin kuin Keep The Faith samansisältöisessä
jutussaan. The Express kuvittaa jutun kuitenkin voimallisemmin
kuvilla Raamatun Ilmestyskirjasta ja linkittää myös juttuun
tarinan Nostradamuksen ennustuksiin rutosta.
Myös toisessa artikkelissaan Kettley
käsittelee Express-lehdessä koronaviruksen
”raamatullisuutta”.
Tällä kertaa kysytään Vanhan testamentin yhteyksiä COVID-19:een.
Jutussa käytetään ilmaisua ”kovan linjan kristityistä”
(Christian hardliers), jotka uskovat koronaviruksen Raamatussa
kuvatuksi profeetalliseksi merkiksi. Jutussa kerrotaan erään
henkilön todistavan, että koronavirus sai hänet kääntymään
kristinuskoon, koska hänen mielestä kaikki vastaukset ovat todella
olemassa Raamatussa.
Kettley viittaa kristittyyn
evankelistaan Stephen Flurry, jonka mukaan ruton ennustus löytyy
Sakarjan kirjasta, jossa luvussa 6 on kahdeksannessa näyssä neljät
vaunut, joiden piti tullu juuri ennen Messiaan saapumista. The
Express-lehdessä kritisoidaan uskonnollista tulkintaa, jonka mukaan
koronavirus olisi luonteeltaan raamatullinen tai profeetallinen.
Eräänä kritiikin perusteena on, että koronavirusperhe on ollut
vastuussa jo aiemmin epidemioista, kuten SARS-epidemiasta. Niin
Kettley kääntyy pikemmin WHO:n ohjeen puoleen, jonka mukaan ”me
voimme kanavoida huolemme tekoihin, joilla suojaamme itseämme,
rakkaitamme ja yhteisöjämme”.
Iso-Britanniassa toimivat mustan ja
monietnisen kristillisen yhteisön julkaisu Keep The Faith (KTF) on
toiminut jo vuodesta 2004. Lehden päätoimittajana toimii Shirley
McGreal ja toimitusjohtajana talouselämään erikoistunut tohtori
Daniel Tulloch. Tiistaina 10.3.2020 KTF julistaa, että Raamatun
asiantuntija varoitti pandemista vuonna 2005 siinä kuinka tapahtuu
”ruttojen paluu”.
KTF kutsuu ”militanteiksi
kristityiksi” näitä uskovaisia, joiden mukaan
”koronavirusepidemia on merkki Raamatun Ilmestyskirjan ennustamista
lopunajoista”. KTF viittaa yhden henkilön Twitter-viestiin: ”Tämä
koronaviruksen rutto, joka ravisuttaa maailmaa nyt armottomasti, on
mysteeri, joka on kätkettynä Raamatun ennustuksessa synnytyskipujen
alusta Matteus 24:ssa. #BreakingOfTheSeals”
KTF viittaa myös kahteen muuhun
Twitter-viestiin. Toisessa kristitty kysyy: ”Miksi olet yllättynyt
koronaviruksesta, jonka Jumala oli kertonut tapahtuvaksi. Lue
Raamattua”. Toinen kristitty twiittaa: ”Ebola, koronavirus,
nälänhätä, luonnononnettomuudet kaikki huipentuvat Raamatussa
ennakoituun lopunaikaan”.
KTF toteaa, että joidenkin
kristittyjen evankelistojen mukaan koronavirus edustaa yhtä neljästä
Ilmestyskirjan neljästä hevosesta, jonka saapumisen sanotaan
edeltävän maailman loppua. KTF huomauttaa, että nämä eivät ole
uusia väitteitä, vaan tietyt kristilliset kirjoittajat ovat
varoittaneet laajalle leviävistä rutoista ja taudeista jo vuonna
2005.
Amerikkalainen monikirjava uskonnollisuus
Philadelphian ”Jumalan kirkosta”
Fred Dattolo julisti yhteisönsä The Trumpet -lehdessä
vuonna 2005 ”neljän hevosen” lähestymistä lopun aikojen
lähestyessä. Hirvittävien väitteiden mukaan neljä hevosmiestä
edustavat kuolemaa, sotaa, nälänhätää sekä ruttoa. Näillä
olisi analogiat reaalimaailmassa. Ilmestyskirjan 6 luvun neljännen
ratsastajan sanotaan ratsastavan hevosella, joka levittää tautinsa
neljännesosaan maailmaa.
Sebastian Kettley kirjoittaa KTF:ssa ja
kommentoi Dattolon tulkintaa Raamatun profetioista, että ”COVID-19
-viruksella on suhteellisen alhainen kuolleisuusluokitus, mikä
tarkoittaa, että sitä tuskin voidaan pitää raamatullisena
profeetallisena ruttona”.
Philadelphian kirkon The Trumpet
katselee Italian oikeistoon koronaviruksen tulkinnoissa Josué Michelsin artikkelissa.
Spekulaationa on, että Italian herkkä hallitus kokisi viimeisen
iskunsa ja ”ennustettu vahva johtaja” nousisi. Italian kokema
viimeaikainen kriisi johtaisi ”voimakkaan johtajan nousuun”.
”Kriisin aikana ihmiset odottavat vahvaa johtajuutta. Italiassa on
nyt tällainen aika”.
The Trumpet huomauttaa, että yksi mies
haluaa käyttää Italian katastrofaalista kriisiä hyväkseen:
Matteo Salvini. Tässä The Trumpet-lehti viittaa Time-lehden
analyysiin, että Matteo Salvini pyrkisi yhdistämään Covid-19:n
leviämisen siihen, kuinka Italia hyväksyy maahanmuuttajia ja
pakolaisia.
Welt-lehti huomautti 9. maaliskuuta,
että Salvinin Lega-puolueen halutessa jatkaa kasvuaan, sen on
voitettava ne äänestäjät, jotka kerran äänestivät Silvio
Berlusconin puolesta. Vaalit käydään juuri niillä alueilla,
joissa koronavirusepidemia on erittäin voimakkaasti vaikuttanut.
Uusissa vaaleissa Salvinin puolue voisi lähestyä jopa enemmistön
voittamista. The Trumpet-lehti näkee tilanteen Raamatun profetiana,
jossa Eurooppaa hallitsee lopunaikana 10 voimakasta kuningasta, jotka
yhdessä muodostaisivat Pyhän Rooman valtakunnan Ilmestyskirjan 17
luvun mukaisesti.
Gerald Flurry kirjoittaa The Trumpet
lehdessä koronaviruksesta ja muista moderneista rutoista
profeetoissa ja väittää: ”Raamattu on selvä: nämä sairaudet
tulevat pahemmiksi. Tässä on se, mitä sinun tarvitsee tietää”.
Gerald Flurry kiistää Kiinan
hallituksen virallisen tarinan, jonka mukaan virus olisi peräisin
Wuhanin markkinoilta. Lancetin julkaisema tutkimus tammikuun 24 päivä
osoittaa, että joulukuussa dokumentoiduilla kolmella tartunnalla ei
ollut yhteyttä markkinoille. Tutkimuksessa analysoitiin monia
muitakin tapauksia, joilla ei ollut tuota yhteyttä. ”Joten
koronaviruksen todellinen syy voi olla yhä tuntematon”.
Niin Flurry viittaa Ilmestyskirjaan,
jonka kuvaamat neljä apokalyptista ratsumiestä symboloivat
ihmiskunnan kärsimyksiä lopun aikana, kun ihmiset kapinoivat Luojaa
vastaan. Ilmestyskirjan 6 luku jae 8 kertoo tuhkanharmaasta
hevosesta: ”Se, joka istui hevosen selässä, oli nimeltään
Kuolema, ja en jäljessä tuli Tuonela. Ratsastajille annettiin valta
neljänteen osaan maata, ne saivat tappaa miekalla, nälällä ja
rutolla ja jättää loput villipetojen kynsiin”.
Flurry korostaa, että Ilmestyskirja ei
ole ainoa kirja Raamatussa, joka varoittaa sairauksien puhkeamisen
lopunaikana. Itse Jeesus Kristus sanoi ruttopandemioiden saapumisen:
”Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa
vastaan ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä”
(Matt 24:7; Mark. 13:8, Luuk 21:11). Suomalainen uusin
raamatunkäännös käyttää ilmaisua ”nälänhätää”, Flurryn
englantilainen Raamattu ”pestilences” (rutto, kulkutaudit). New
International Version käyttää sanaa ”famines” (nälänhädät).
Kreikaksi alkukielessä on tuossa kohtaa λιμοὶ,
joka todella tarkoittaa nälänhätää (monikossa). Luukkaan
evankeliumissa jakeessa 21:11 on ilmaantunut myös maanjäristysten
ja nälänhädän rinnalle ”ruttotaudit” (λοιμοὶ),
joka sana esiintyy UT:ssa vain kaksi kertaa, molemmat kerrat
evankelista Luukkaan teksteissä (Luuk. 21:11, Apt. 24:5).
Markuksen
ja Matteuksen evankeliumin teksteissä Jeesus ei puhu
”ruttotaudeista” lopunajan merkkinä, mitä eroa Flurry ei tuo
esille, vaan korostaa: ”Nämä eivät ole pölyisiä vanhoja
profetioita. Ne ovat enimmäkseen meidän aikaamme varten tänään!
Ne ovat dramaattisia, suoria profetioita, joiden toteutuminen on
suoraan meidän edessämme. Useat miljoonat ihmiset ennustetaan
hukkuvan sairaudesta!”
Flurry
tukeutuu tulkintaansa Sakarjan kirjan 6 luvusta ja symboliikkaan
mustista hevosista, jotka edustavat väkivaltaa, nälänhätää ja
ruttoa.
Flurry
julistaa kirkossaan, että Jumala hallitsee tarkasti, kuinka paljon
tuhoa näiden apokalyptisten olentojen sallitaan vapauttaa. ”Jumala
rankaisee maailmaa rakkaudella ja rajoitetusti sekä auttaa
ihmiskuntaa kääntymään tuhoamisen poluilta totuuden ja rakkauden
tielle!”
Philadelphian
kirkossa Flurry julistaa monien amerikkalaisten kaupunkien kohtaavan
kodittomuuden kriistin. Hän käy läpi kauheita jo vallitsevia
tilanteita eri kaupungeista sekä muistuttaa, että ”viime vuonna
rajavartiolaiotksen edustajat pidättivät yli 850 000 laitonta
ulkomaalaista Amerikan etelärajalla – suurin määrä vuoden 2007
jälkeen. Sadat viime vuonna laittomasti saapueet ovat kotoisin
Afrikan niistä osista, joiden tiedetään kärsineen ebolasta”.
Flurry liittää taudit laittomiin ulkomaalaisiin, jotka kantavat
niitä maahan nopeasti. Tässä ”koemme jo alustavasti ne vaiheet,
joita Raamatussa sanotaan 'suureksi ahdistukseksi'”.
”Jumalalle
on tuskallista tietää, että kärsimystä on tulossa paljon ja
paljon pahemmaksi. Se surettaa Häntä, mutta se kaikki on hänen
suunnitelmansa opettaa ihmisille ehdottoman välttämättömyyden
noudattaa Hänen lakiaan. Pyhän kirjoitukset toistensa perään
osoittavat, että Jumalan suunnitelma onnistuu! Tämä maailma, jossa
on kauheat sairaudet ja lukemattomat muut ongelmat, korvataan pian.
Toisessa tulemisessaan Jeesus Kristus suorittaa sen, missä
loistavimmat lääkärit, tutkijat ja muut asiantuntijat ovat täysin
epäonnistuneet: Hän tuo kestävän rauhan ja täydellisen terveyden
miehille, naisille ja lapsille”.
Kirjoittaja
Gerald Flurry on Philadelphian Jumalan kirkon (The Philadelphia
Church of God) perustaja. Hänen yhteisönsä kokee toimivan Herbert
W. Amstrongin (1892-1986) hengellisessä perinnössä, jossa oli
keskeistä uskomus, jonka mukaan britit, jenkit ja eräät
eurooppalaiset kansat periytyisivät Israelin kymmenestä kadotetusta
sukukunnasta. EU olisi sitä vastoin Ilmestyskirjan 13 luvun peto.
Hän kielsi ekumeenisen uskontunnustuksen mukaisen käsityksen
Pyhästä Hengestä persoonana. Flurry lähettää uskonnollista
televisio-ohjelmaansa Afrikassa, Australiassa, Iso-Britanniassa,
Kanadassa, Latinalaisessa Amerikassa, Yhdysvalloissa ja
Filippiineillä sekä joissakin Euroopan maissa.
Greg Laurie: Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon!
Yhdysvaltalainen kirjailija ja pastori
Greg Laurie Harvest Christian Fellowship -seurakunnasta Kalifornian
Riversidesta on tehnyt myös tulkintansa koronaviruksen
profeetallisuudesta. Hän toimii kirkossa, josta on kasvanut yksi
suurimmista amerikkalaisista seurakunnista. 15 000 henkilön
seurakunnassa on 80 pappia. Laurie on saanut myös kunniatohtorin
arvot Biolan yliopistosta ja Azusan Tyynenemmeren yliopistosta. Hän
toimii Billi Grahamin evankelistisen yhdistyksen hallituksessa sekä
Newport Beachin poliisiosaston päällikkönä. Presidentti Donald
Trump valitsi pastori Laurien yhdeksi monista evankelisten kirkkojen
johtajista, jotka voivat osallistua Washingtonissa
kansalliskatedraalissa Kansalliseen rukouspalveluun vuoden 2017
presidentin vihkimisen jälkeen.
Laurie on kirjoittanut yli 70 kirjaa ja
hänestä on julkaistu dokumenttielokuva Lost Boy. Laurie on A New
Berinning-nimisen radio-ohjelman isäntä. Tätä ohjelmaa lähetetään
yli 800 radioasemalla ympäri maailmaa. Laurie esiintyy usein ABC
World Newsin, Fox Newsin, MSNBC:n ja CNN:n kommentaattorina.
Greg Laurie kirjoitti tulkintansa
koronaviruksesta 10. maaliskuuta 2020.
Hän korostaa uskon roolia epävarmuuden edessä.
”Jos olet lukenut viime päivinä
otsikoita, olet ehkä miettinyt, onko maailma loppumassa: -
Osakemarkkinoiden verenkylpy, - Ahdistus tarttuu yrityksiin ympäri
maailmaa viruksen leviämisen myötä, - Italia laajentaa
karanteeninsa koko maahan”.
Laurie sanoo näiden hälyttävien
otsikoiden varoittavan todellisesta ja kiireellisesta uhasta. ”Pelot
koronaviruksesta eivät ole perusteettomia, eikä niitä pidä ottaa
kevyesti”.
”Olen kuitenkin huolissani siitä,
että COVID-19:n viruspelko tekee meistä alttiimpia virukselle ja
sen lisävaikutuksille. Olemme nähneet, kuinka uutinen voi lähettää
maailmanlaajuiset osakemarkkinat romahdukseen. Pelko voi jopa
heikentää immuunijärjestelmääsi”.
Laurie viittaa
asiantuntijahaastatteluun, jonka mukaan pelkotila heikentää
immuunijärjestelmää. ”Kun levität pelkoa ystävällesi, se on
melkein kuin levittäisi bakteeria heille”.
Laurie tähdentää, että hän ei ole
poliitikko eikä lääkäri, vaan pastori. Niin ”epävarmuuden
aikana odotan Jeesuksen sanoista lohdustusta ja opetusta. Hän sanoi:
Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon (Joh. 14:27). Jeesus
tiesi, että pelko lamauttaa meidät ja haittaa kykyämme reagoida
tehokkaasti elämän haasteisiin”.
Laurie tarkentaa, että viruksen
aiheuttama kuolleisuus voi olla alhaisempi kuin alunperin uskottiin.
Myös tartunnan mahdollisuuksia voi vähentää huomattavasti, jos
toimii oikein ja varovaisesti. Ensimmäiseksi säännöksi hän
kirjoittaa, että pitäisi olla käytännöllinen: välttää
tiivistä kosketusta sairaiden ihmisten kanssa, välttää turhaa
matkustamista jne. Toiseksi säännöksi pastori nostaa, että on
syytä olla ”rukouksellinen”: ”Meidän on kutsuttava
Kaikkivaltiasta Jumalaa ja pyydettävä Jumalan puuttumista maamme ja
sen kansalaisten suojelemiseksi. Meidän on rukoiltava tartunnan
saaneiden puolesta, jotta Herra koskettaisi heitä”.
Kolmanneksi Laurie kehottaa valmiuteen
niin että käytännöllisesti varaudumme hätätilanteisiin,
päivittäistavaroiden varasto, hätärahasto ja myös henkisesti
varautunut uhkaan. ”Olenko oikeassa suhteessa Jumalaan?” ”Jeesus
kuoli ristillä 2000 vuotta sitten, jotta hän antaa sinulle ja
minulle toivoa ja elämää paitsi nyt niin myös ikuisuuden. Jos
käännymme Hänen puoleensa, voimme korvata pelon luottavaisesti
uskolla”.
Kunnioittaen,
Juha Molari,
siivooja D.Th, BBA.
GSM +358 40 684 1172
Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte http://vk.com/id157941374
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
LinkedIN-profiili: http://fi.linkedin.com/pub/juha-molari/99/160/a4
Molari in Russian media: http://juhamolari.blogspot.fi/2010/01/blog-post_23.html
|
Omituinen kirjoitus,ei mitään järjellistä, taaskaan.
VastaaPoistaJuhikseen iskee aina välillä blogiripuli. Mies kirjoittaa pakonomaisesti pitkiä ja surkeita sepustuksia, joissa lainataan sekaisin evankeliumeja, marginaalimedioita ja psykologisia tutkimuksia. Argumentit ovat hukassa, mutta kai pääasia on vain että pääsee purkamaan patoutumiaan. Tuloksena on outoa tekohurskastelua, jonka rivien välistä erottuu vaivoin kätkettyä ilkeilyä ja paranoiaa.
VastaaPoistaEhkä kannattaa muistaa, että Raamattu erityisesti ja uskonnolliset kirjoitukset yleensä ovat täynnä kaiken maailman 'profetioita' joita sopivasti tulkitsemalla on voitu aiemmin tunnistaa, tunnistetaan par'aikaa ja tultanee tulevaisuudessakin tunnistamaan vaikka millaisia lopunaikoja. Onhan niin, että kun paljon ennustaa, sopivasti tulkitseee ja unohtaa harhaan menneet niin aina jotakin osuu ja sitten voi taas todistaa vahvasti (ja kerätä lopuksi hyvän kolehtisaaliin).
VastaaPoista